شناسهٔ خبر: 24267342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرد

بن‌بست سوریه

صاحب‌خبر -

شهروند|درحالی ‌که از هفته گذشته تاکنون غوطه شرقی در اطراف دمشق، صحنه منازعه شورشیان و نیروهای دولتی سوریه بوده است، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای را برای ایجاد آتش‌بسی 30روزه به جریان انداخت؛ اما نماینده روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد. روسیه بارها اعلام کرده که این قطعنامه‌ها برای دفاع از شورشیان و معارضان است و آتش‌بس مطرح‌شده از سوی سازمان ملل، «واقعی» نیست. روز گذشته نیز، «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه اضطراری شورای امنیت در مورد غوطه شرقی گفت که روسیه، از قطعنامه آتش‌بس ارایه‌شده از سوی سوئد و کویت، در قالب فعلی حمایت نمی‌کند؛ چراکه این آتش‌بس «غیرواقعی» است.
او لیستی از اصلاحات پیشنهادی روسیه را منتشر کرد که تصور می‌شود بتواند باعث کاهش اختلافات و نزاع‌های گسترده در سوریه شود و آتش‌بس را در این کشور امکان‌پذیر کند. موارد اصلاحی روسیه، طیفی از گروه‌های شورشی معارض دولت را هدف قرار می‌دهد. یک دیپلمات غربی گفته است که اصلاحات ارایه‌شده روسیه در نگاه اول غیرقابل قبول» است. با این حال، چند دیپلمات دیگر گفته‌اند که این قطعنامه ممکن است به رأی گذاشته شود.
این نخستین‌باری نیست که روسیه قطعنامه‌های علیه سوریه را وتو می‌کند. مسکو 10 قطعنامه پیشین سازمان ملل را هم وتو کرده و به تعبیر تحلیلگران، از صندلی خود برای حفاظت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه استفاده کرده است. روسیه در ماه نوامبر نیز طرح ادامه تحقیقات سازمان ملل را در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه وتو کرد. روسیه می‌گوید، این تحقیقات، جانبدارانه است.
قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت، نخستین‌بار در 9 فوریه در شورای امنیت منتشر شد، اما تهیه پیش‌نویس آن به خاطر اعتراض‌های روسیه متوقف شده بود. با این حال پس از گذشت یک هفته خونین در غوطه شرقی، پیش‌نویس این قطعنامه تهیه، و دیروز به رأی گذاشته شد. روز پنجشنبه، نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، موضع کشورش را آشکارا بیان کرد و گفت که روسیه به حمایت خود از اسد ادامه خواهد داد و فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده در مورد کشته‌شدن غیرنظامیان در غوطه شرقی را جعلی نامید. واسیلی نبنزیا با گفتن این‌که روسیه ناامید شده است، در جلسه شورای امنیت گفت: «روانپریشی گسترده رسانه‌های جهانی که هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند و شایعات مشابهی را در روزهای اخیر منتشر کرده‌اند، به هیچ‌وجه به بهبود و فهم وضع کنونی در سوریه کمکی نخواهد کرد.»
پیش از سخنرانی نماینده روسیه، شورای وزیران گزارشی را از «مارک لوکاک»، معاون امور انسانی سازمان ملل شنید. او گفت که تنها در 24ساعت گذشته به دلیل بمباران گسترده غوطه شرقی، 50غیرنظامی کشته و بیش از 200نفر هم زخمی شده‌اند. او با ارایه ویدیویی که در آن، چند غیرنظامی سوری در میان آتش درخواست کمک از جامعه بین‌الملل می‌کردند، گفت: «شما همگی به‌عنوان نماینده جامعه بین‌الملل در برابر قوانین بشردوستانه مسئولید و تعهد دارید. این مردم نمی‌خواهند که در بازی مرگ و نابودی قرار بگیرند.»
لوکاک گفت: «دسترسی و ارایه کمک‌های انسانی، چیزی نیست که «اگر باشد، خیلی خوب است»؛ بلکه یک ضرورت قانونی است. تلاش‌های مبارزه با تروریسم تاکنون نتوانسته‌اند که تعهدات خود را به حفاظت از غیرنظامیان برآورده کنند و همچنین نتوانسته‌اند با کشتار غیرنظامیان و نابودی شهرها و محله‌ها مقابله کنند.» لوکاک همچنین گفت که تنها در روز چهارشنبه، 7 بیمارستان و مرکزدرمانی غیرنظامی هدف بمباران قرار گرفتند. آقای نبنزیا، نماینده روسیه نیز در پاسخ به این سخنان گفت؛ گزارش‌هایی که مبنی بر بمباران بیمارستان‌ها و غیرنظامیان توسط نیروهای سوریه و هم‌پیمانانشان منتشر شده است، «تاکتیکی شناخته‌شده در جنگی اطلاعاتی» بوده است. او گفت، کاملا مشخص است که ستیزه‌جویان در اماکن درمانی و بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند. با این حال، این چیزی که منتشر می‌شود، حقیقت ندارد. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که «هنوز چندین ‌هزار جنگجو در غوطه هستند که مغلوب نشده‌اند.»
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز، پیشنهاد روسیه مبنی بر این‌که بمباران غیرنظامیان در غوطه شرقی برای مبارزه با تروریسم است را رد کرد. او گفت: «بسیار دشوار می‌توان ادعا کرد که این حملات علیه غیرنظامیان، ربطی به مقابله با تروریسم دارد.» نماینده آمریکا همچنین اعلام کرده که بعید نیست آمریکا بار دیگر از قدرت نظامی علیه سوریه استفاده کند. نیکی هیلی در یک سخنرانی که دیروز در دانشگاه شیکاگو ایراد کرد، گفت: «در هیچ شرایطی راه‌حل نظامی امری بعید نیست. ما نمی‌خواهیم که در بطن درگیری‌های سوریه قرار بگیریم، اما می‌خواهیم تا جایی که در توانمان است، از مردم در مقابل سلاح‌های شیمیایی حفاظت کنیم.»
این مقام آمریکایی با بیان این‌که آمریکا به اعمال فشار بر روسیه ادامه می‌دهد، گفت، روسیه از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت کرده و در مسیر رسیدن کمک‌های انسانی به غوطه شرقی سنگ‌‌اندازی می‌کند. «استفن هیکی» دیپلمات بریتانیایی نیز گفت: «مردم غوطه شرقی تروریست نیستند.» او اضافه کرد که جبه‌النصره که وابسته به القاعده است، حضور بسیار کمی دارد و تنها کمتر از یک‌‌درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهد. هیکی افزود: «هیچ ‌چیزی نمی‌تواند بمباران غیرنظامیان را توجیه کند.» پیش از رأی‌گیری نیز، صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل با محکومیت کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی گفت که دولت او، با مسکو صحبت می‌کند و «هرکاری را که بتواند، برای پایان‌دادن به این کشتار، انجام خواهد داد.»
از سوی دیگر، روز گذشته رئیس‌جمهوری سوریه با فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه دیدار و با وی درمورد به جریان‌انداختن روند سیاسی در این کشور بحث و گفت‌وگو کرد. ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین به سوریه و هیأت همراهش در دمشق دیدار کرد و دوطرف درباره ادامه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان دو کشور در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی و افزایش تلاش‌های مشترک با هدف فراهم‌کردن شرایط مناسب به منظور پیشبرد روند سیاسی و عمل به توافق‌های حاصل‌شده در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه در اواخر ماه میلادی گذشته گفت‌وگو کردند تا بدین ترتیب سوری‌ها بتوانند آینده کشور خود را تعیین کرده و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند. این دیپلمات روس نیز، در این دیدار خاطرنشان کرد: «افزایش روند حملات گروه‌های تروریستی و حمایت تعدادی از کشورهای غربی و منطقه‌ای از این گروه‌ها حکایت از نفاق این کشورها و دروغ‌بودن ادعاهای آنها در مورد تلاش برای پایان جنگ در سوریه و تحقق راهکار سیاسی دارد.»

 

نظر شما