شناسهٔ خبر: 24267341 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

توقف عملیات جست‌وجو در ششمین روز

گروه 7‌نفره متخصصان فرانسوی بررسی سانحه عازم محل وقوع حادثه شدند

صاحب‌خبر -

شهروند| 6 روز از آن یکشنبه تلخ گذشت. روزی که 66 سرنشین هواپیمای ATR72 در دل قله‌های دنا، میان برف‌ها جا ماندند و به سرنوشتی تلخ دچار شدند. حالا 6روز است که امدادگران در میان برف و بوران هر روز عملیات و ماموریت‌های سختی را اجرا می‌کنند. سه‌روز پیش بود که لاشه هواپیما در دل کوه پیدا شد و امدادگران درحوالی لاشه هواپیمایی که زیر برف رفته و قطعه‌قطعه شده بود، به دنبال پیکر قربانی‌ها گشتند. اکیپی از امدادگران هلال‌احمر از چند استان حتی شب را در آن سرمای وحشتناک ماندند تا بتوانند ماموریت خود را به خوبی اجرا کنند. در میان برف‌ها چند پیکر پیدا شد و آنها را به پایین منتقل کردند تا این‌که از شب چهارشنبه عملیات به دلیل بارندگی و بدی شرایط جوی متوقف شد و تا عصر روز جمعه نیز، این عملیات همچنان متوقف بود. هنوز تعداد زیادی از پیکرها در دل قله‌های برفی جا مانده و جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا نشده است. این درحالی است که گروه 7نفره متخصصان فرانسوی بررسی سانحه روز جمعه عازم محل وقوع حادثه در سمیرم شدند. این گروه متخصصان فرانسوی در نشست کمیته بحران نیز شرکت کردند و به محض بازگشت از محل در جلسه‌ای دیگر شرکت کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنند.
شرایط نامساعد جوی
شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره عملیات سخت در دل کوه توضیح داد: «در ششمین روز از عملیات، به دلیل وضع جوی امکان اعزام نیرو و پرواز بالگردها برای عملیات جست‌وجو در محل سقوط هواپیمای تهران- یاسوج ممکن نیست، اما تیم‌های عملیاتی در حالت آماده‌باش قرار دارند. از چهارشنبه‌شب تا صبح روزجمعه همچنان در منطقه بارندگی است و درحال حاضر در ارتفاعات نیز بارندگی داریم. امیدواریم که وضع جوی بهتر شود تا بتوانیم اقدام کنیم. همچنین جلساتی با کاپیتان‌های مستقر برای بررسی وضع جوی داشتیم. جلسه مشترکی هم برای بررسی وضعیت، با استاندار و نمایندگان ارتش خواهیم داشت. اگر وضع جوی اجازه دهد بالگردها را استفاده می‌کنیم اما اگر هوا به همین صورت باشد، امکان پرواز بالگرد نخواهد بود و همین‌طور تا این لحظه امکان اعزام نیروها به ارتفاعات هم مقدور نیست.»
شاهین فتحی درباره آخرین وضع عملیات انتقال پیکر جانباختگان حادثه هواپیمای تهران- یاسوج گفت: «تیم‌هایی که در ارتفاعات بالای 4050متری کمپ زده بودند و شرایط جوی بسیار نامساعدی را تجربه کردند، سعی کردند به مناطق پایین‌تر بیایند و با همکاران ما در کمپ دو ملحق شوند. همه این تیم‌ها با هم حرکت می‌کردند و به محل کمپ فعلی رسیدند. وضع جوی در ارتفاعات بسیار نامناسب گزارش شده است. با توجه به اطلاعات سازمان هواشناسی روزهای آینده نیز، شاهد بارش بیشتری در این مناطق هستیم و امکان حضور نیروهای عملیاتی در ارتفاعات دنا مقدور نیست. سعی کرده‌ایم تیم‌های عملیاتی خود را در منطقه پادنا و سی سخت آماده نگهداریم. به محض این‌که شرایط آب و هوایی برای ادامه فعالیت تیم‌های عملیاتی آماده باشد، اقدام می‌کنیم . بالگردهای جمعیت هلال‌احمر نیز، همچنان در یاسوج به صورت آماده مستقر هستند و اگر شرایط فراهم شود، وارد عملیات می‌شوند.»
همچنین مرتضی سلیمی- رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر- نیز درباره وضع امدادگران هلال‌احمر در این منطقه گفت: «حال امدادگران خوب است و در کمپ هلال‌احمر اسکان دارند. ما آنها را از ارتفاع ۴۲۰۰متری به ارتفاع ۳۶۰۰متری انتقال دادیم و درحال حاضر در کمپ‌های دامنه کوه اسکان دارند. به محض تغییر در شرایط جوی نیروهای عملیاتی جابه‌جا و تیم‌های بعدی جایگزین تیم‌های قبلی می‌شوند. درحال حاضر نیز، تیم‌های عملیاتی و پشتیبانی هلال‌احمر در دامنه کوه مستقر هستند.»
 وضع عادی هواپیما 4 دقیقه قبل از سقوط
محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران نیز با بیان این‌که 4دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ای از یکی از مسافران هواپیما با فردی که در فرودگاه یاسوج منتظرش بوده وجود دارد، گفت: «این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط بسیار عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است اما این‌که چرا به کوه برخورد می‌کند، از ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود.»
وی با اشاره به پیداشدن کپسول آتش‌نشانی خالی از هواپیمای سانحه‌دیده آسمان، گفت: «این موضوع که چرا کپسول آتش‌نشانی خالی بود. از ابتدا به صورت خالی در هواپیما قرار گرفته یا این‌که داخل هواپیما آتش‌سوزی رخ داده، ازجمله مواردی است که در کمیسیون عمران بررسی می‌شود. البته احتمال این موضوع که هواپیما پس از برخورد با کوه دچار آتش‌سوزی شده باشد، کاملا مردود است.»
وی با اشاره به این‌که کمیسیون عمران درحال حاضر روی شرایط جوی و وضع ایمنی هواپیما کار می‌کند، چراکه مهمترین ابهام همین موضوع است، ادامه داد: «هواپیماهای ATR72 سن بالایی دارند و از ساعت 12شب پنجشنبه پرواز آنها متوقف شده است. تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما پیدا شده و باز شود؛ چراکه ممکن بوده هواپیمای سانحه‌دیده نقص و ایرادات فنی داشته و سقوط کرده باشد.»
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: «این امکان وجود دارد که هواپیماهای مشابه ATR72 نیز دچار سانحه شوند، بنابراین تا بازخوانی جعبه سیاه دیگر این هواپیماها پرواز نمی‌کنند که اقدام صحیحی است.»

نظر شما