شناسهٔ خبر: 24267339 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکرار/ وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره تجسمی فجر:

۸۰ میلیون ایرانی باید مخاطب کالاهای تجسمی باشند/ معرفی برگزیدگان جشنواره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: کالاهای فرهنگی هنرهای تجسمی کالای لوکس نیست؛ ۸۰ میلیون ایرانی باید مخاطب و مصرف‌کننده کالاهای فرهنگی هنری تجسمی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته (جمعه 4 اسفند) در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم، کلیپی با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد و وی توضیحاتی پیرامون این جشنواره ارائه کرد.

* پیشنهاد راه‌اندازی فدراسیون هنرهای آسیایی

در ادامه مجتبی آقایی، دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این دوره شاهد همکاری غیرقابل پیش‌بینی و هیجان‌آور استان‌ها بودیم و بخش استانی جشنواره بسیار پویا بود. 20 استان در جشنواره امسال شرکت کردند و نشاط خوبی را در فضای هنری استان‌ها رقم زدند.

وی دومین شاخصه این دوره از جشنواره تجسمی فجر را مشارکت بخش خصوصی دانست که در قالب حضور 15 نگارخانه رقم خورد.

آقایی سنت تجلیل از افتخارآفرینان کشورمان در جشنواره‌های هنری جهانی را یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال دانست و افزود: 47 هنرمند در نمایشگاه «ستارگان» در فرهنگسرای نیاوران حضور داشتند.

دبیرکل دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأکید کرد: آنچه در بخش نمایشگاهی جشنواره به نمایش درآمد مشتی از خروار بود و بیانگر ظرفیت‌های گسترده حوزه هنرهای تجسمی در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش رقابتی شاهد حضور هنرمندانی از 44 کشور جهان بودیم و برای تقویت بخش بین‌الملل باید در سال‌های آینده بیشتر بکوشیم تا ارتباط بین‌المللی‌مان را در حوزه هنر تعمیق و گسترش دهیم.

آقایی در پایان سخنان خود بر راه‌اندازی فضای متناسب با هنرهای تجسمی تحت عنوان گالری ملی یا کاخ جشنواره تأکید کرد و افزود: با هم‌افزایی در جشنواره‌های هنری کشوری، می‌توانیم میزبانی فدراسیون هنرهای آسیایی را پیشنهاد دهیم.

در ادامه این مراسم فیلمی از درگذشتگان سال جاری در حوزه هنرهای تجسمی پخش و طی آن از سیدعبدالله ساعدی، علی‌اکبر تجویدی، شاهرخ حاتمی، بهمن پارسا، منصور دولو، سیداسدالله رضوانی‌فر، مسعود معصومی، صادق تبریزی، ایرج انواری، محمد مهدی استعدادی، میهن بهرامی، منیژه میرعمادی، علیرضا سلطانی شاد، محمد لقمانی، سهیلا شولی، آیدین روشن‌ضمیر، محمد توکلی، شیوا عینی و وحید سهرابی یاد شد.

 

 

* تجلیل از 10 پیشکسوت هنرهای تجسمی

در ادامه کلیپی از 10 استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی پخش شد و پس از آن، نشان عالی و تندیس «طوبی زرین» به این چهره‌ها با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، مدیرکل دفتر تجسمی و دبیر جشنواره اهدا شد.

حسین محجوبی (در رشته نقاشی)، امیر هوشنگ جزی‌زاده (در رشته نگارگری)، ایرج محمدی (در رشته مجسمه‌سازی)، عبدالصمد صمدی (در رشته خوشنویسی)، فریده تطهیری مقدم (در رشته سفال و سرامیک)، امرانه فرهادی (در رشته گرافیک)، اکبر نیکان‌پور (در رشته تصویرسازی)، علی دیوان‌دری (در رشته گرافیک)، علی دیوان‌دری (کاریکاتور)، حبیب‌الله صادقی (در رشته نقاشی) و هادی شفائیه (در رشته عکاسی که البته در ایران حضور ندارد و نماینده‌اش تندیس را دریافت کرد) مورد تقدیر قرار گرفتند.

* زمانه حال، نقطه عطف هنرهای تجسمی ایران است

سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه از گستره وسیع مفهومی و فرمی برخوردارند، این ویژگی را هم دارند که ارتباط بی‌رابطه زبانی با مخاطب دارند و نیازمند ترجمه زبانی نیستند.

وی افزود: هنرهای تجسمی چون با پدیده تصویر صحبت می‌کنند، بین آنها و مخاطب حایل و حاجبی نیست و مخاطب جهانی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

وزیر ارشاد اظهار داشت: این ویژگی هنرهای تجسمی، فرصتی خاص برای هنر ایران زمین است که در نگارگری و خوشنویسی پیشینه‌ای طولانی دارد. امروز هنر ایرانی در شاخه‌های مختلف سنتی، مدرن و معاصر به عنوان یک هنر بشری مورد توجه است.

صالحی اظهار داشت: زمانه حال را می‌توان نقطه عطفی برای هنرهای تجسمی ایران دانست، سرزمینی که با هنر و حکمت آشنایی دیرینه دارد و با هنرهای جدید هم آشنا است. هنر تجسمی ایران در عین حفظ هویت، باید حضور جهانی را بیش از پیش تجربه و تقویت کند، چون بدون زبان واسطه می‌تواند با جهان ارتباط بگیرد و این فرصتی استثنایی است برای نشان دادن آنچه ایران زمین هزاران سال با آن عجین بوده است.

وی بر گستره هنرهای تجسمی در جغرافیای ایران زمین تأکید کرد و افزود: امروز هنرهای تجسمی رد مرکز تهران یا کلانشهرها محدود و محصور نیست و در همه استان‌های ایران، خلاقیت‌های متنوع و گسترده هنرهای تجسمی را می‌توان دید.

وزیر ارشاد افزود:‌ باید تلاش کنیم هنرهای تجسمی به عنوان یک کالای فرهنگی عمومی مورد اقبال قرار بگیرد. کالای فرهنگی صرفاً امور شنیداری مانند موسیقی یا خواندنی مانند کتاب نیست. همانطور که بدون موسیقی نمی‌تواند زندگی کند و هیچ انسانی بدون کتاب نمی‌‌تواند متعالی شود،  هیچ انسانی هم بدون اینکه لذت‌های بصری خود را از طریق هنرهای تجسمی ارتقاء بدهد، به یک انسان فرهنگی ارتقاء پیدا نمی‌کند.

صالحی تأکید کرد: هر خانه‌ای باید از کالاهای فرهنگی هنرهای تجسمی سرشار باشد. کالاهای فرهنگی هنرهای تجسمی کالای لوکس نیست و صرفاً مرفهان بهره‌برداران کالای تجسمی نباید باشند. عموم جامعه بشری، میلیاردها انسان و در جامعه ایرانی 80 میلیون ایرانی باید مخاطب و مصرف‌کننده کالاهای فرهنگی هنری تجسمی باشند. انسان نیاز دارد هم بشنود، هم بخواند، هم ببینید، این ترکیب است که از انسان، انسان می‌سازد.

وزیر ارشاد در پایان گفت: دست همه کسانی که در فضای هنر ایرانی قرار دارند را می‌فشارم و می‌بوسم و از همه کسانی که در دهمین جشنواره تجسمی فجر تلاش کردند، سپاسگزارم.

در ادامه این مراسم، کتاب «طوبی زرین 1396» رونمایی شد.

* معرفی برگزیدگان بخش

سپس از مدیرکل ارشاد خراسان شمالی (حسین فرخنده)، مدیرکل سیستان و بلوچستان (حسین مسگرانی) و مدیرکل آذربایجان غربی (حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی) به عنوان ادارات فعال در جشنواره‌های استانی تقدیر به عمل آمد.

در ادامه داوران برگزیدگان خود را بدون رتبه‌بندی و تقدم و تأخر اعلام کردند که تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، عضویت در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، فرصت سفر مطالعاتی به شهرک هنرمندان فرانسه و 150 میلیون ریال جایزه نقدی به این افراد تعلق گرفت:

حسن قائدی (از تهران که جایزه خود را به مادران شهدای مدافع حرم تقدیم کرد)،‌ حسن کاکاوند (از تهران)، سجاد رافعی (از اهواز)، سمانه سلیمی (از رشت)، عبدالرحمان مجرد (از اردبیل)، میترا سلطانی (از تهران)، لجیجانو پترویک (از صربستان که سفیر این کشور به نمایندگی جایزه را دریافت کرد)، مرتضی پورحسینی (از تهران)، نیما آذرگان (از بابلسر) و مهدی بهبودی.

همچنین جایزه نقدی (معادل ریالی 2000 دلار) منتخب پروژه اینستاگرام به صورت مشترک به حسین اسفندانی و صمد قربان‌زاده تعلق گرفت.

مدیران هنری منتخب استانی هم لوح سپاس و جایزه نقدی 20 میلیون ریالی را بدین شرح دریافت کردند: احمد تاجی از چهارمحال و بختیاری،‌ حجت مجرد از اردبیل،‌ سیدتقی رضایی از خراسان شمالی، مجید کاظمی از قزوین و یاسر قادر از آذربایجان غربی.

جایزه 50 میلیون ریالی هنرمند منتخب بخش استان‌های دهمین جشنواره تجسمی فجر به علی راشکی از سیستان و بلوچستان تعلق گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما