شناسهٔ خبر: 24267301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحلیلگر روس:

همکاری ارزشمند ایران و روسیه اوضاع سوریه را به سوی ثبات پیش برده است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی طی مصاحبه‌ای با اشاره به مناقشه جاری در سوریه، با اشاره به اهمیت و ارزشمندی همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در حل مناقشه سوریه، از تغییر کلی اوضاع این کشور و پیشرفت اوضاع به سوی ثبات و پایداری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری اسپوتنیک طی یادداشتی به قلم «کریل لاتیپوف» پیرامون مناقشه جاری در سوریه نوشت: از ابتدای سال جاری میلادی، شدت درگیری‌ها میان طرفین درگیر در مناقشه سوریه به طور جدی افزایش یافته و تشدید شده است.

«فدور لوکویانوف» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک به بررسی چشم‌اندازهای روند مذاکرات آستانه و چارچوب مذاکرات درباره آینده سوریه در بحبوحه ازسرگیری خشونت‌ها پرداخته است.

بر اساس این گزارش، روند مذاکرات آستانه به عنوان یکی از مکانیسم‌های حل‌وفصل بحران سوریه که از ژانویه سال 2017 به مدد همکاری سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران آغاز شد، در واقع اقدام به مقابله با تشدید مناقشه سوریه کرد و در همین راستا می‌توان از این همکاری سه‌ جانبه به عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر یاد کرد.

به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی، روند مذاکرات آستانه که البته انتقادهای بسیادی بر آن وارد است، اساسا تمامی وضعیت را تغییر داده و اوضاع جاری در سوریه را به سوی ثبات و پایداری پیش برده است.

از سوی دیگر، اوضاع کنونی سوریه و خاورمیانه در مجموع گسترش این نوع همکاری سه‌ جانبه را طلب می‌کند. البته به رغم اختلافات موجود در روابط میان روسیه و ایران با عربستان، مشارکت سایر کشورها از جمله کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی برای حل‌وفصل اوضاع ضروریست. بدیهیست در این میان نباید مشارکت سایر قدرت‌های منطقه‌ای نظیر مصر یا امارات عربی متحده را نیز فراموش کرد.

نتیجه دیگر این همکاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه است که در روز 30 ژانویه گذشته در سوچی برگزار شد و در پایان آن نشست، 12 اصل راهگشا برای حل‌‌وفصل صلح‌آمیز بحران سوریه تصویب و تشکیل یک کمیسیون قانون اساسی اعلام شد. البته پیشرفت‌های حاصله در سوچی و آستانه جایگاه مذاکرات ژنو را تغییر نداده و مذاکرات ژنو همچنان در جایگاه نخست قرار دارد و تمامی مسائل نهایتا به ژنو بازخواهند گشت. علاوه بر این باید توجه داشت که سازمان ملل متحد به عنوان نهادی که مذاکرات ژنو از سال 2016 تحت رهبری و نظارت آن در حال انجام است، تنها ارگان و نهادیست که قادر به تأیید روند صلح و مشروعیت بخشیدن به آن است.

خط مشی‌های مذاکرات و حل‌وفصل اوضاع سوریه یکدیگر را تکمیل می‌کنند. با این وجود، طبق بیانیه‌ نهایی کنگره مذاکره ملی سوریه، انتخاب اعضای کمیسیون قانون اساسی باید در چارچوب روند مذاکرات ژنو صورت پذیرد.

روند مذاکرات دارای محدودیت‌های داخلی است و در یک مرحله خاص ضروری و حیاتی بود. در حقیقت می‌توان گفت که ظرفیت و توانایی روسیه، ترکیه و ایران برای تفاهم در خصوص برخی موضوعات و مسائل به رغم وجود اختلافات زیاد میان آنها، بیانگر امکان گذار به سوی مرحله دیگری از فرآیند صلح است.

البته این راه‌حل نهایی نیست و گامی میانی است که فرمت آن باید گسترش یابد اما باید توجه داشت که از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است.

 

 

«استفان دی‌میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه اخیرا طی اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ، با بیان اینکه جنگ نیابتی در سوریه وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد که کشورهای درگیر در سوریه مسئولیت خود را به رسمیت بشناسند.

وی همچنین خطاب به افراد شرکت‌کننده در این کنفرانس، بار دیگر بر «راه حل سیاسی» به عنوان تنها راه‌حل و راهکار حل بحران سوریه تأکید کرد.

از سوی دیگر، «اکسی پوشکوف» سناتور ارشد روسیه نیز طی همین کنفرانس، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه را تنها چهره قانونی و مشروع سیاسی در سوریه خواند و از او به عنوان راه‌حل اوضاع کنونی سوریه نام برد. 

این سناتور ارشد روسیه همچنین با بیان اینکه امروز تروریست‌های کمتری در سوریه وجود دارند و نبردهای میدانی در سوریه بسیار کمتر شده، تصریح کرد که در گذشته، کشورهای مختلف از گروه‌های مختلف در سوریه حمایت می‌کردند بدون اینکه این گروه‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند اما امروز یک شبکه دیپلماتیک بوجود آمده است که می‌تواند از وقوع درگیری‌های گسترده در منطقه جلوگیری کند.

علاوه بر این، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا طی اظهاراتی در جریان کنفرانس بین‌المللی روسیه در خاورمیانه، بار دیگر بر حل بحران‌های یمن و سوریه از طریق سیاسی و نه نظامی تأکید کرد و با اشاره به تلاش‌ها و همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای تحقق اهداف مشترک و برقراری ثبات و امنیت در منطقه و لزوم آغاز تلاش‌های جمعی مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گری، بار دیگر تصریح کرد که بحران‌های یمن و سوریه فقط از طریق گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی قابل حل است و ابراز امیدواری کرد که ایران، سوریه و روسیه بتوانند با همکاری هم به کابوسی که در حال حاضر در سوریه در جریان است پایان بدهند.

ظریف همچنین با غیرسازنده خواندن خالت‌های خارجی به خصوص آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها به ویژه سوریه، حمله نیروهای آمریکایی به سوریه طی ماه‌های گذشته را نشانگر آن دانست و تصریح کرد که دخالت‌های خارجی درست نیست و اینگونه کارهای غیرعقلانی علاوه بر خطراتی که برای آمریکا و همپیمانانش دارد، آثار و تبعات خطرناکی را نیز برای مدت‌های طولانی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/م

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

برچسب‌ها:

نظر شما