شناسهٔ خبر: 24267095 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد:

انتقال سفارت آمریکا به«بیت المقدس»در هفتادمین سالروز اشغال فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر انتقال سفارت این کشور به «بیت المقدس» در هفتادمین سالروز اِشغال فلسطین به دست رژیم صهیونیستی را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اِی بی سی نیوز، دو مقام رسمی در وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کردند که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور ترتیبات امنیتی برای انتقال رسمی سفارت آمریکا از «تل آویو» به «بیت المقدس» در اواسط ماه مه را تأیید کرده است؛ تاریخی که مصادف با  هفتادمین سالروز تأسیس رژیم اشغالگر قدس (چهاردهم ماه مه/ ۲۴ اردیبهشت ماه) است.

«هیثر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اندکی بعد اظهارات این دو مقام آمریکایی را تأیید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «در ماه مه، آمریکا درنظر دارد که یک سفارت جدید در اورشلیم [بیت المقدس] بگشاید. افتتاح این سفارت مصادف با هفتادمین سالروز شکل گیری اسرائیل خواهد بود».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «ما از برداشتن این گام تاریخی هیجان زده ایم و مشتاقانه منتظر روز افتتاح این سفارتخانه در ماه مه هستیم».

لازم به ذکر است که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به سرزمینهای اشغالی، از انتقال سفارت آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داده بود!

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در یک سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه کاران» در ایالت مریلند، در خصوص تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و شناسایی رسمی این شهر به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی به رجزخوانی پرداخت.

ترامپ در این سخنرانی ضمن اشاره به وعده های تحقق نیافته رؤسای جمهور پیشین آمریکا در شناسایی رسمی بیت المقدس به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل، به خودستایی پرداخت و ادعا کرد که در برابر فشارها، انتقادها و درخواستها برای خودداری از انتقال سفارت مقاومت خواهد کرد؛ زیرا به زعم وی «این انتقال، اقدامی درست و بجا است!»

این در حالی است که رؤسای جمهور پیشین آمریکا به دلیل ترس از عکس العمل سیاسی اعراب و به بیراهه بردن روند مذاکرات صلح میان فلسطین- اسرائیل از دست زدن به چنین اقدامی پرهیز کردند.

گفتنی است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تاکنون از هرگونه اظهارنظر در خصوص روز تعیین شده برای انتقال سفارت خودداری کرد.

اما ساعاتی پیش «یسرائیل کاتز» وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی از انتقال سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی به بیت المقدس در تاریخ ۱۴ ماه مه/ ۲۴ اردیبهشت ماه خبر داده بود.

کاتز روز جمعه با اعلام این خبر در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «مایلم به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل انتقال سفارت این کشور به پایتخت ما در اسرائیل مصادف با هفتادمین سالگرد استقلال (اسرائیل) تبریک بگویم. هیچ هدیه ای با ارزش تر از این نبود؛ مهمترین و صحیح ترین اقدام. ممنونم رفیق!»

اما «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، عنوان کرد که تصمیم واشنگتن به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس در سالروز فاجعه اشغال فلسطین احساسات مسلمانان و عرب ها را تحریک می کند و راه حل دو دولتی را از بین می برد.

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در بیانیه ای افزود: «دولت دونالد ترامپ با اتخاذ چنین تصمیماتی تبدیل به بخشی از مشکل شده است و نمی تواند بخشی از راه حل باشد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این تصمیم نشان می دهد که دولت آمریکا خود را از هر گونه روند صلح در آینده کنار کشیده است».

نظر شما