شناسهٔ خبر: 24267019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیده‌بان حقوق بشر ادامه تخریب روستاهای روهینگیا میانمار را تائید کرد

لندن-ایرنا - دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد روستاهای روهینگیا در شمال استان راخین، همچنان از سوی ارتش میانمار تخریب می‌‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمعه شب ایرنا، این نهاد حقوق بشری از شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حامیان مالی میانمار خواست تا هرچه سریع‌تر از نفوذ خود استفاده و روند تخریب روستاها را متوقف سازند.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر، ارتش میانمار از اواخر سال 2017 میلادی دست‌کم 55 روستا در شمال استان راخین را با استفاده از ماشین‌آلات سنگین تخریب و بسیاری از آن‌ها را آتش زده است.
تصاویر ماهواره‌ای که به‌تازگی از سوی این نهاد حقوق بشری بررسی‌شده نشان می‌دهد که در بازه زمانی 9 تا 13 فوریه (20 تا 24 بهمن) دو روستا تخریب‌شده و این روند همچنان ادامه دارد.
برد آدمز رئیس بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: بسیاری از این روستاها صحنه جنایت‌های ارتش میانمار علیه مردم روهینگیا بوده و بایستی شرایط آن‌ها حفظ شود تا کارشناسان سازمان ملل متحد این وقایع را بررسی و ثبت کنند. این در حالی است که تخریب روستاها سبب از بین رفتن شواهد و ادعای مردم روهینگیا می‌شود.
وی افزود: پاک‌سازی ده‌ها روستاهای روهینگیا تنها نگرانی‌ها درباره بازگشت مردم این منطقه به خانه‌های خود را افزایش می‌دهد. تخریب عمدی این روستاها باهدف از بین بردن مدارک جنایت‌های صورت گرفته اقدامی در تقابل با اجرای عدالت است.
آدمز تصریح کرد: دولت‌هایی که به میانمار کمک مالی می‌کنند بایستی اطمینان حاصل کنند که اقدام آنها در حمایت مستقیم و یا غیرمستقیم از آن‌هایی که مانع اجرای عدالت و مسئول پاک‌سازی قومی در روهینگیا هستند نباشد.
بر اساس گزارش سازمان ملل ، نزدیک به 700 هزار نفر روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از شدت یافتن سرکوب نظامیان این کشور از میانمار به بنگلادش گریختند. این افراد اکنون در یک نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سختی استقرار یافتند.
سازمان عفو بین‌الملل دیروز (پنجشنبه) با انتشار گزارش سالانه خود اعلام کرد: بحران میانمار و قتل‌عام مسلمانان روهینگیا، نتیجه وجود جامعه‌ای تشنه نفرت و فقدان یک رهبری جهانی برای حمایت از حقوق بشر است.
این سازمان در گزارش 2017 خود که وضعیت حقوق بشر در 158 کشور را منتشر کرده در مورد میانمار نوشت: اظهارات پر از نفرت رهبران میانمار درواقع سبب شده تا تبعیض علیه حقوق اقلیت‌ها و همچنین اعمال خشونت علیه آن‌ها در این جامعه عادی‌سازی شود.
'سلیل شتی' دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: جهان شاهد نتیجه نفرت پراکنی، تهمت زدن و ایجاد هراس از اقلیت‌ها و سرکوب و کشتار آن‌ها را توسط ارتش میانمار بوده است.
هفته گذشته نیز برخی کشورها از شورای امنیت خواستند تا نظامیان میانمار را رسماً مسئول قتل‌عام، سرکوب و پاک‌سازی نژادی مسلمانان روهینگیا اعلام کند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1010

انتهای پیام /*

نظر شما