شناسهٔ خبر: 24265762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

صلیب سرخ به اشتباه خود اعتراف کند

بعد از رد ادعاهای یک طرفه صلیب سرخ علیه جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان ملل نخست وزیر گفت: صلیب سرخ باید صریحا به اشتباهات خود اعتراف کند.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 4 اسفند 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: نظام جمهوری اسلامی به مستکبرین و کسانی که در صدد پر کردن جیب های خود هستند در بخش خصوصی میدان نخواهد داد.

 

  • سازمان ملل گزارش صلیب سرخ را در مورد اردوگاه اسرای عراقی در گرگان تکذیب کرد.

 

  • موسوی: صلیب سرخ باید صریحا به اشتباهات خود اعتراف کند.

 

  • آیت الله منتظری: لیاقت و تعهد افراد باید معیار استخدام باشد.

 

آیت الله خامنه ای: سیاست درهای باز سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است

اعضای واحد روحانیت حزب جمهوری اسلامی با دبیر کل این حزب دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت: سیاست درهای باز که در چند ماه گذشته از سوی امام و محافل سیاسی کشور بیان شده است سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است و ایران به جز استثناهایی که مشخص شده با همه کشورهای جهان روابط برقرار خواهد کرد.

در این دیدار که به مناسبت ششمین سالگرد تاسیس حزب جمهوری اسلامی برگزار شد.

آیت الله خامنه ای افزود: کشورهایی که تا چندی پیش آشکارا علیه جمهوری اسلامی خصومت می ورزیدند اکنون به طور واضح اظهار تمایل و نزدیکی سیاسی با جمهوری اسلامی را دارند و البته ما با توجه به اهداف و سیاست های خود در ایجاد ارتباط با این کشورها عمل خواهیم کرد و مصالح مملکت در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به تاثیر مثبت مشارکت مردم در بخش خصوصی افزود: طبیعی است که نظام جمهوری اسلامی به مستکبرین و کسانی که سعی در پر کردن جیب های خود دارند میدان نخواهد داد و مشارکت مردم در بخش خصوصی نیز شامل این گروه های نخواهد شد. این تحولی است که در سیاست دولت نسبت به بخش خصوصی پیش آمده و می تواند مستقیم و غیر مستقیم در زمینه های گوناگون اثر بگذارد.(1)

 

انتشار گزارش سازمان ملل در مورد اسرا

پس از چهار هفته تاخیر هیئت اعزامی دبیر کل سازمان ملل به اردوگاه های اسرای عراق و ایران با انتشار گزارشی 80 صفحه ای ادعاهای یک طرفه صلیب سرخ علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه بدرفتاری با اسرای عراقی را رد کرد و برخلاف آن پذیرفت کرد که اسرای ایرانی در عراق مورد ضرب و شتم، حبس و شکنجه و خشونت ضدانسانی زندانبانان بعثی قرار دارند.

در گزارش مفصل هیئت که به نظر می رسد تحت فشار شدید ارتجاع آمریکا و صلیب سرخ متحمل حداکثر تغییر در جهت تعدیل انتقادات از رژیم عراق شده هیچگونه ادعائی در تائید اتهامات بغداد مبنی بر بدرفتاری با اسرای عراقی در اردوگاه گرگان دیده نمی شود و به صراحت اعلام شده است که هیئت در این زمینه چیزی را نمی تواند اعلام کند.

در گزارش همچنین بدون اشاره به سئوالات ایران در زمینه مفقودین و  ربوده شدگان غیر نظامی ایران اکثرا کلی گویی شده است و ادعا شده است که اسرای عراقی در ایران در یک فشار اعتقادی برای تغییر باورهای مذهبی خود هستند و این درحالی است که آموزش های مذهبی به درخواست خود اسرای مسلمان عراقی انجام می شود.

در پی انتشار این گزارش مهندس موسوی نخست وزیر نیز طی مصاحبه ای نقطه نظرات خود را درباره آن اعلام کرد.

آقای موسوی در این مصاحبه گفت: این یک سند بین المللی برای محکومیت صلیب سرخ و حقانیت کشور ماست و اگر صلیب سرخ واقعا بی طرف است باید بلافاصله از رئیس خود به خاطر اعلامیه سراسر دروغ او مواخذه کند و به اشتباهات خود اعتراف کند و همه نیز باید در جهان بدانند که ما انقلاب نکرده ایم که به جوسازی بین المللی و به دروغ هایی که از دهان نژادپرستان اروپایی و آمریکایی گفته می شود اهمیت بدهیم.(2)

 

آیت الله منتظری: خط بازی ها باید دور ریخته شود

استاندار استان مرکزی و فرمانداران و بخشداران این استان با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار تاکید کرد: برادران سعی کنند در استخدام افراد برای پست ها و مشاغل مختلف لیاقت و تعهد افراد را در نظر بگیرند. این حساب را نکنند که فلان شخص در خط آنها است یا نه.

آیت الله منتظری افزود: این خط بازی ها باید دور ریخته شود و به افراد مجال انتقاد سازنده و مفید داده شود تا کشور رشد کند و نقاط ضعف برطرف گردد به طور کلی اگر ما به جای لیاقت و تعهد در انتخاب مسئولین برای کارها افرادی را به کار بگیریم که فقط رفیق من و یا در خط من باشند افراد متعهد به انقلاب و لایق را که بدرد انقلاب و کشور  می خورند روز به روز منزوی می شوند.(3)

منابع:

1. کیهان، 4 اسفند 63، ص 7
2. اطلاعات، 4 بهمن 63، ص 2 و 3
3. جمهوری اسلامی، 4 اسفند 63، ص 12

انتهای متن/

نظر شما