شناسهٔ خبر: 24265277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در وراي اصلاحات سلمان نقضهاي خطرناک و تخلفات گسترده اي صورت مي گيرد

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ سازمان عفو بين الملل با تاکيد بر لزوم متوقف شدن فروش سلاحهاي اروپايي به عربستان سعودي و امارات بر اين نکته تاکيد دارد که در وراي اصلاحات صورت گرفته بن سلمان شاهزاده جوان سعودي تخلفات و نقض هاي خطرناکي صورت مي گيرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المسئله؛ سازمان عفو بين الملل اعلام کرد مسئولان سعودي از زمان وليعهدي محمد بن سلمان شاهزاده جوان سعودي روند حملات عليه مخالفان را افزايش دادند.
اين در حالي است که صحبت کردن درباره فضاي باز و آزاد در عربستان نمي تواند بر واقعيت هاي اوضاع در اين کشور سرپوش بگذارد.
خانم «کاتيا رو» مسئول آزادي هاي عمومي وفردي سازمان عفو بين الملل با اشاره به گزارش سال دوهزار وهجده عربستان در پاريس گفت:« محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي اعلام کرد به منظور کمک به فضاي باز سياسي و مدرنيزه کردن کشور اصلاحاتي انجام خواهد داد که الگوي نمادين آن حق اعطاي رانندگي به زنان در اين کشور بود اما نبايد اين موضوع موجب ناديده گرفتن نقض خطرناک حقوق بشر در عربستان شود. اين موضوع در سرکوب جامعه مدني پديدار شده است.
وي افزود: مخالفان سياسي،مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران با هدف ساکت شدن در معرض حمله و هجمه قرار مي گيرند.
خانم «کاتيا رو» افزود: به عنوان مثال قانون جديد مبارزه با تروريسم به جاي قانون سال دو هزار وچهارده زمينه را براي سرکوب بيشتر فراهم کرد بگونه اي که سازمان ها تعطيل شدند و اعضاي آنها به زندان انداخته شدند و اتهامات بي اساس به آنها نسبت داده شد.
وي افزود:در عربستان ‌بحث از مدرنيته مي شود اما واقعيت اين است که صداي هر مخالفي خفه وساکت مي شود.
«نينا والش» مسئول بخش نزاع هاي مسلحانه سازمان عفو بين الملل،درباره نقض ها وجنايات عربستان سعودي در يمن گفت:«غيرنظاميان تاوان سنگيني در جنگ يمن مي پردازند.اين يک فاجعه است که حقوق قانوني و انساني زير پا گذاشته مي شود.محاصره هوايي و دريايي از سوي سعودي ها اعمال شده است و حقوق بشر نقض مي شود. حملات هوايي ائتلاف بين المللي به رهبري عربستان تلفات زيادي در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشته است.
مسئول بخش درگيريهاي مسلحانه سازمان عفو بين الملل از فرانسه خواست به علت ارتکاب جنايات جنگي در يمن، فروش سلاح را به عربستان و امارات متوقف کند.
خانم والش اظهار داشت:فرانسه مي تواند با نفروختن سلاح که در جنگ يمن استفاده مي شود نقش بسزايي ايفا کند زيرا عربستان سعودي رتبه دوم خريد سلاح از فرانسه و امارات رتبه ششم را در زمينه خريد سلاح از اين کشور در اختيار دارند.
اين مسئول سازمان عفو بين الملل خاطر نشان کرد:تحقيقات ميداني ما استفاده از سلاح هاي ساخت آمريکا، انگليس و برزيل را مورد تاييد قرار داده است اما اين دليل نمي شود که سلاح هاي فرانسه در ارتکاب جنايات جنگي در يمن به کار گرفته شود از همين رو بايد فروش سلاح به عربستان و امارات متوقف شود و ما خواستار اقدام عملي در اين زمينه هستيم.
گزارش سازمان عفو بين الملل در سال دو هزار وهجده تاکيد دارد: بارزترين جنايت جنگي و ضد بشري بدون واکنش از سوي جامعه بين المللي بدون پاسخ مانده است و عاملان ارتکاب اين جنايات مجازات ومحاکمه نمي شوند.

نظر شما