شناسهٔ خبر: 24265238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

در گفتگو با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم مطرح شد؛

آغاز استاندارد سازی خدمات گردشگری قشم براساس استانداردهای جهانی و ملی/تب گردشگری در قشم بالاست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: بعد از سال‌ها انفعال، استانداردسازی هتل‌ها، اماکن اقامتی و نظام‌مندی و درجه‌بندی خدمات حوزه گردشگری قشم بر اساس استانداردهای جهانی و ملی آغاز کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

محمدامین جعفری  در گفتگو با ایرج اعتمادی خبرنگار خبرگزاری موج از قشم، با اشاره به آغاز استاندارد سازی خدمات گردشگری قشم براساس استانداردهای جهانی و ملی، گفت: بعد از سال‌ها انفعال، جراحی عظیم و ارزشمند استانداردسازی هتل‌ها و اماکن اقامتی و  نظام‌مندی و درجه‌بندی خدمات حوزه گردشگری قشم براساس استانداردهای جهانی و ملی آغاز کرده‌ایم و به کمک خدا و با حمایت‌های ویژه مدیرعامل سازمان و با برخورداری از راهنمایی‌ها و تجارب جناب آقای دکتر اکبری معاون خوش‌سابقه سازمان مطابق با برنامه زمان‌بندی پیش می‌رویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اقدامات حوزه گردشگری و میراث قشم، اظهار کرد: بزرگ‌ترین کاری که بر تحقق آن وقت و انرژی گذاشته‌ام این است که این روزها فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه‌های مرتبط با گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم را خانه دوم و آرامش‌گاه خود می‌بینند.

به مردمی که از راه‌های دور و نزدیک به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم مراجعه می‌کنند،  این باور را داده‌ام که در کوتاه‌ترین مجال ممکن می‌توانند حق خود را مطالبه و  پیگیری کنند.

خبری از مافیای گردشگری نیست

بارها و بارها از زبان خود مردم قشم شنیده‌ام دیگر هیچ خبری از انحصار نیست و هیچ تبعیض و تفاوتی بین آن‌ها و تمام کسانی که یک زمانی به صورت مافیایی و انحصاری تمام داشته‌های گردشگری قشم را در اختیار داشته‌اند، وجود ندارد.

هر کسی می‌تواند به تبع خواسته و توانمندی و تخصصی که دارد و به قدری که دلسوزی که نسبت به روستایش به جزیره‌اش و به گردشگری دارد، سهمی و نقشی در رونق و رواج گردشگری قشم داشته باشد.

این را با تمام وجودم می‌توانم ادعا بکنم که دیگر هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که در اداره کل گردشگری مافیایی وجود دارد که به بعضی‌ها قدرت می‌دهد و به بعضی‌ها اجازه بروز و ابراز نمی‌دهد، همه‌ی فرصت‌ها کاملا برابر بر اساس توانمندی آدم‌ها و جوامع تقسیم شده است.

هر کدام از اهالی بومی شهری و روستایی، هرکدام از ساکنان و شهروندان از هر قومیتی که باشند بدون کوچک‌ترین نگرانی و بدون کوچک‌ترین حائل و مانعی و بدون لکنت، حرف‌ها، انتقادها، پیشنهادها و تقاضاهای خود را با مدیر این اداره مطرح می‌کنند و از پیگیری و نتیجه‌گیری مرتبط با حوزه اختیارات و ماموریت‌های این اداره کل اطمینان دارند.

در همین مدت کوتاه این باور برای بسیاری از نقاط شهری و روستایی کم‌تر برخوردار قبلی به‌وجود آمده است که اکنون می‌توانند از توجه، فرصت و مجال حرکت به سمت برخورداری از موهبت‌ها و سرمایه‌های گردشگری حرکت کنند.

گمان نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای و در هیچ کجای ایران این میزان اختیار عمل و تفویض و اعطای فرصت تصمیم‌گیری،  نظارت، اختیار عمل و حتی نرخ‌گذاری خدمات به اتحادیه‌ها و جامعه‌های صنفی همچون جامعه هتل‌داران، جامعه آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه سفره خانه‌های سنتی، جامعه راهنمایان گردشگری، جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، جامعه فعالان صنایع دستی صورت گرفته باشد.

طبیعت قشم

استاندارد سازی خدمات گردشگری قشم براساس استانداردهای جهانی و ملی

آن‌چه بیش از همه مرا را خوشحال و سربلند می‌کند این است که با کمک همین جوامع و با احترام متقابل حداکثری که بین ما با این جوامع عزیز به وجود آمده است، بعد از سال‌ها انفعال، جراحی عظیم و ارزشمند استانداردسازی هتل‌ها و اماکن اقامتی و  نظام‌مندی و درجه‌بندی خدمات حوزه گردشگری قشم بر اساس استانداردهای جهانی و ملی آغاز کرده‌ایم و به کمک خدا و با حمایت‌های ویژه مدیرعامل سازمان و با برخورداری از راهنمایی‌ها و تجارب جناب آقای دکتر اکبری معاون خوش‌سابقه سازمان مطابق با برنامه زمان‌بندی پیش می‌رویم.

به رفع تبعیض‌ها و تقسیم عادلانه و هدف‌مند همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در سراسر شهر و روستاهای جزیره اشاره کردید چگونه به این موفقیت رسیدید؟ با چه سازوکارهایی؟

ساز و کارش این است که هر کسی به همان اندازه که توانمندی داشته است، فضای تصمیم‌گیری و جریان‌سازی در حوزه گردشگری را برایش باز کردیم و هر کسی حتی در خانه‌ی خودش و کاشانه مهمانش می‌توانسته کاری در خور و شایسته ارائه دهد، این فرصت را یافته‌ است که سرمایه‌گذاری کند،  که تبلیغات بکند و خودش را نشان بدهد و از حمایت کامل و قاطع اداره ما برخوردار باشد.

هیچ کسی نمی‌تواند ادعا بکند که در اداره کل گردشگری نامه‌ی من بیشتر از یک روز روی میز  و در کارتابل مدیرکل این اداره معطل و بی‌پاسخ مانده است آن‌هم  بدون اینکه دستوری برای تسهیل کارش رفته باشد. حتی اگر قرار بوده با استناد به ضوابط قانونی به کسی پاسخ منفی بدهیم، قبل از این‌که فرصت‌ها، انرژی‌ها و سرمایه‌ها و هزینه‌های رفت و آمدش برایش مشکلی ایجاد کند، ابتدا وی را قانع کردیم و  سپس هم کمک کردیم و هدایتش کردیم به فرصت‌های دیگر و دستش را گرفتیم.

هتل (2)

دوم، می‌توانم بگویم فرصت‌های گردشگری را بین تمام شهرها و روستاهای قشم تقسیم کرده‌ام به همان اندازه‌ای که بضاعتم می‌رسیده، امروز هیچ روستایی در جزیره‌ی قشم وجود ندارد که برای این‌که یک گردشگری در حوزه جزیره‌ی قشم داشته باشد بیاید یک پیشنهادی بدهد و اداره گردشگری قشم از آن پیشنهادش استقبال نکرده باشد و آن پیشنهادش را با گفتن یک بله و خیر نباشد بلکه با تمام وجود به سمتش رفته و کمکش کرده تا همان اندک استعداد و اندک خواسته‌اش به نتیجه برسد.

در سال 96 چه اتفاقی در حوزه گردشگری قشم افتاد؟

سوم، یک مقایسه‌ای می‌کنم با سال‌های قبل؛ در تمام این سال‌ها، ما جزیره‌ی قشم را داشتیم، همین جاذبه‌ها را داشتیم، در تمام سال‌ها همین دریا را داشتیم، همین حرا را داشتیم، همین اسکله‌های قایق‌رانی را داشتیم، ولی چه اتفاقی می‌افتد که در سال 96 تمام اسکله‌های گردشگری تفریحی جزیره بهره‌مند شده‌اند.

اسکله تفریحی سهیلی، اسکله تفریحی طبل، اسکله تفریحی گورزین، اسکله تفریحی شیب‌دراز، اسکله تفریحی لافت، همه‌ی این سال‌ها بوده‌اند. بر اساس آمار معتبر مدیریت فناوری ما تایید شده و می‌توانید هر لحظه به‌صورت دقیقه به دقیقه به صورت شفاف‌سازی‌هایی که صورت گرفته روی سایت سازمان ببینید.

رکورد یکسال در 15 روز زدیم

مقایسه می کنم یکم فروردین95 تا 26 اسفند 95 یک میزان گردشگر وارد این اسکله‌ها شده، از یکم فروردین1396 تا 15 فروردین 96 به همان اندازه یک‌ساله به این اسکله‌های تفریحی مسافر و گردشگر وارد شده.

تمامی فرصت‌های گردشگری تبلیغ شد

یعنی رکورد یک‌سال را ما در پانزده روز زدیم؛ چون تبلیغات کردیم، اطلاع‌رسانی کردیم. فرصت اطلاع‌رسانی را به خود مردم آن‌جا دادیم که مردمی که وارد جزیره می‌شوند فکر نکنند جزیره‌ی قشم فقط بازار دارد و احیانا پارک زیتون و شاید هم هنگام تنها باشد، ما همه فرصت‌های گردشگری جزیره را تبلیغ کردیم و از این اطلاع‌رسانی خیر فراوانی دیدیم.

ببنید گردشگران یا به تعبیر عام‌تر مهمانان نوروزی در سال‌های قبل به طور مشخص و قابل لمسی در شهر قشم و درگهان متمرکز می‌شدند مثلا وقتی که وارد جزیره می‌شدند فورا خود را به قشم می‌رساندند به جز تمرکز فاحش بر بازارها و مراکز تجاری یک تفریح حداقلی در پارک زیتون داشتند، سوار قایق می‌شدند، یک بازدید از یکی دو تا بازارهای قشم می‌کردند و با زیبایی کم‌تر دیده‌شده قشم خداحافظی می‌کردند و اگر در مقایسه با سایرین، گردشگران بهتری  بودند،  شاید یک سری هم به دولفین‌های هنگام می‌زدند و می‌رفتند. در جزیره هنگام فقط ده  دقیقه توقف می‌کردند، در بازارچه اسکله هنگام می‌گشتند و آن‌جا را ترک می‌کردند.

گردشگران به روستاهای قشم را پیدا کردند

اما در نوروز ۹۶ این اتفاق متفاوت افتاد که قابلیت‌ها و داشته‌های همه اسکله‌های گردشگری روستایی را معرفی کرده‌ایم و همین باعث شد که گردشگران به روستاهای زیبای قشم راه پیدا کنند به هفت رنگو، دهخدا، گوران، طبل، سهیلی، دوستکو، سلخ، باسعیدو، مرادی،  گوری و گورزین بروند. این‌ها دستاوردهایی است که ما امسال داشته‌ایم و در نوروز ۹۷ بر آن‌ها تأکید و اصرار خواهیم کرد.

 در سال‌های قبل هرگز و هرگز به این میزان بر اهمیت آن‌ها تاکید نداشته‌ایم. و یک نکته‌ای که خیلی  مهم و تاثیرگذار و نتیجه‌بخش است، نگه‌داشت گردشگر است.

روستاهای قشم

استمرار حضور گردشگر یکی از مولفه‌های تولید و ایجاد ثروت در مقاصد و مناطق گردشگری است. اگر در گردشگری، ماندگاری گردشگر مورد توجه  قرار نگیرد، شاید حتی درآمدزا نباشد و فقط هزینه‌ی سر به سرایجاد بکند.

گردشگری وقتی به ثروت‌آفرینی و نتیجه‌بخشی منجر می‌شود و برای جامعه میزبان به بار می‌نشیند که به نگه‌د‌اشت نسبی و استمرار هر چه بیشتر زمان حضور گردشگر منجر شود. میانگین استمرار حضور  گردشگر در سال96 نسبت به سال‌های گذشه که معدل آن۹/۱بوده الان رسیده به ۳/۴ روز،  و این رقم بسیار قابل اعتنا و قابل اتکا است.

واقعی بودن این آمارها از کجا می آید؟

این آمار را ما داریم. از زمانی که یک خودرو از طریق اسکله‌های پهل و لافت وارد جزیره می‌شود، مشخصات آن در گمرک ثبت می‌شود و زمانی که بر می‌گردد، در اختیار ما است، ما آمار این پلاک ماشین را داریم و می‌توانیم مدت حضور خودرو در جزیره را دقیقا بدانیم. خیال‌تان راحت، هرگز دیمی و غیر مستند صحبت نمی‌کنم.

تب گردشگری در قشم بالا رفته

بر اساس این آمار دقیق مقایسه تطبیقی کرده‌ام، به همین دلیل معتقد هستم که تب گردشگری در بین مردم جزیره و کسانی که هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردند، قشم می‌تواند یک جزیره‌ی گردشگری باشد بالا گرفته و تب خوب و مورد احترامی هم هست.

جزیره عزیز ما قبلا یک جزیره با رویکرد صنعتی و بازرگانی بوده اما خوشبختانه امروز تبدیل به یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران شده؛ و مهم‌تر این است که در ستاد ساماندهی خدمات سفر کشور که هر ساله و هر ماهه برگزار می شود.

قشم+نوروز

قشم ده مقصد برتر گردشگری ایران

جز ده مقصد برتر گردشگری ایران تلقی می‌شود. مقصدی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند که در سال97 یکی از مقاصد پرتردد باشد، قشم را به عنوان یکی از مقاصد اصلی و جزو ده مقصد برتر می‌دانند. و این به من امسال یک مسئولیت چند برابری می‌دهد و معتقدم نوروز سال97 یکی از شلوغ‌ترین نوروزهای تاریخ قشم خواهد بود.

این گفتگو ادامه دارد...

نظر شما