شناسهٔ خبر: 24264925 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

گزارش مقدماتی سانحه هوايی تهران - ياسوج هواپيمايی آسمان

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سازمان هواپیمایی کشوری،گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشرکرد که بدین شرح است: پرواز شماره 3704 هواپیمائی آسمان در تاریخ 29/11/96 با تعداد 6 نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نيروی امنیت پرواز) و 60 نفر مسافر(59 نفر بزرگسال و يك كودك) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت 08:05 به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود يك ساعت و 25 دقيقه از آغاز پرواز، مكالمه مابين خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه ياسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی 9 مايلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

بر اساس نقشه‌های عملیاتی كمترين ارتفاع مجاز در مسير پروازی W144 كه هواپيما در آن مسير قرار داشته‌است 17000 پا بوده‌است. چنانچه هواپيما دچار وضعيت اضطراری گردد ارتفاع 15500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازیكه هواپيما می توانسته در شمال فرودگاه كاهش ارتفاع داشته باشد.

طي سه سال اخير در فرودگاه ياسوج سرمايه‌گذاری زيادی صورت‌گرفته و علاوه بر تطويل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه كمك ناوبری NDB عملياتی بوده و دستگاه كمك ناوبری DVOR/DME نيز در فرودگاه نصب گرديده و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ايكائو انجام شده است.

مطابق دستورالعمل‌های شرايط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به کلیه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مركز كنترل فضای كشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مديريت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد تشكيل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گرديد. هم‌زمان، هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام ارگان‌های كشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد بمنظور تصویر برداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از ديگر اقدامات در اين مرحله بود.

گام مهم بعدی، تعيين نقاط احتمالی سقوط هواپيما بود كه با تشكيل جلسه RCC و مديريت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عيني، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نيروهای انتظامی محل و تكنيك‌های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت 05:30 دقيقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعيت‌های سه گانه پيش‌بينی شده به جستجو در محل پرداختند. نقطه نهايی در ساعت 19:00 روز دوشنبه با استفاده از تصاوير دريافت شده از پهپادها، گرافهای مخابراتی ايرانسل و استماع رويه های پروازی خلبان و تقليل سه موقعيت به يك موقعيت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعيت نهايی چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهايی تخمين زده شده توجيه شدند. دو فروند هواپيمای نيروي هوايی با قابليت مانور در ارتفاع پايين و تصويربرداری به پرواز درآمدند و در نهايت در حدود ساعت 10 صبح محل سقوط هواپيما شناسايی و تائيد شده و عمليات هلی برن نيروهای تخصصی امداد و نجات و تكاوران ارتش در ساعت 14:00 روز سه شنبه پس از توجيه ايشان در خصوص نحوه جمع‌آوری اجساد و در اختيار قرار دادن تصاوير جعبه سياه توسط كارشناسان سازمان هواپيمايی كشور به محل سانحه آغاز گرديد. هم اكنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپيما و كميته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نيز در ايران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند.

لازم به ذكر است شركت هواپيمايی آسمان كه متعلق به صندوق بازنشستگی كشوری می باشد، وسيله پرنده، مراكز تعميراتی شركت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهينامه‌های لازم از سازمان هواپيمايی كشوری بوده‌اند. همچنين، مطابق بررسی های اوليه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعيت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزيابی وضعيت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مكالمات پرواز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما