شناسهٔ خبر: 24264860 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| "وعده و وعید"؛ تمام هدیه مسئولان به جوانان "نوده" برای داشتن سالن ورزشی+ فیلم

R41347/P1494/S6,1188/CT7

سالن ورزشی نوده در حاشیه شهر مشهد این روزها با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شده است و جوانان حاشیه شهر مشهد منتظر وفای به عهد مسئولان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، لزوم پرداختن به مشکلات حاشیه شهرها جهت جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی و نیز کاهش فاصله طبقاتی همیشه از موضوعات مورد تاکید مسئولان شهری بوده است. کلان شهری مانند مشهد نیز با توجه به گسترش روزافزون در حال حاضر با بافت حاشیه‌ای روبرو است که اگر مدیریت و هدایت صحیحی پیرامون آن در همه ابعاد صورت نپذیرد می‌تواند پیامد‌های ناگواری برای جامعه شهری به ارمغان بیاورد.

یکی از این موارد مهم، بحث فراهم آوردن تفریحات سالم برای جوانان این منطقه است که با توجه به تراکم جمعیتی بافت جوان این حاشیه‌ها، فراهم شدن امکانات ورزشی می‌تواند علاوه بر نشاط و تخلیه انرژی از بروز بسیاری آسیب‌های اجتماعی به واسطه بیکاری جلوگیری کند. تجربه نشان داده اکثر قهرمانان ورزشی از همین حاشیه شهر و مناطق محروم برخاسته‌‌اند که جای تامل و برنامه‌ریزی بیشتر دارد.

در سال‌های اخیر احداث مکان‌های ورزشی در حاشیه شهر جزء برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه‌های ذی‌ربط بوده است. احداث چندین مجموعه توسط شهرداری و یا متعلق به بخش خصوصی در این مناطق و استقبال نشان از انگیزه و پتانسیل این منطقه دارد. متاسفانه یکی از این سالن‌های تمرینی که در توس 63، نبوت 6 واقع شده و به سالن ورزشی نوده معروف است، سالیان سال از روند کُند احداث آن می‌گذرد.

پیشینه کلنگ‌زنی احداث این سالن ورزشی به بیش از 10 سال قبل بازمی‌گردد. سالنی که تا مدتی در حد پی‌ریزی و فونداسیون و دیوارکشی بوده و شهریور امسال با بازدید استاندار و جمعی از مسئولان اداره ورزش و جوانان استان خبر از افتتاح قریب‌الوقوع  آن داده شد اما تا امروز همچنان با پیشرفتی 90 درصدی بلاتکلیف و به پناهگاهی برای معتادان و بی‌خانمان‌ها تبدیل شده است.

تکلیف جوانان این منطقه چیست؟

مرتضی یکی از جوانان این منطقه می‌گوید: همیشه گفته‌اند حاشیه شهر مرکز مشکلات است در حالی که مسئولان اصلاً اهمیتی به دلایل این موضوع نمی‌دهند. جوانان این منطقه با جوانان بالای شهر چه تفاوتی دارند؟ اگر بخواهم به فعالیت ورزشی بپردازم یا باید مسافت طولانی منطقه بالای شهر بروم و یا در همین نزدیکی منطقه خودمان سالن‌های خصوصی هستند که نیازمند پرداخت شهریه‌اند. من نه امکان پرداخت شهریه این مجموعه‌ها را دارم و نه از پس هزینه رفت و آمد به آن سمت شهر برمی‌آیم. تکلیف جوانان در حاشیه شهر چیست؟ وقتی سالنی این‌چنینی مدت‌هاست در مجاورت ما نیمه‌ساز رها شده و هیچ‌کس به فکر نیست واقعاً چه توقع و انتظاری از جوان‌ها دارند؟

سنگ‌اندازی دولتی‌ها برای بخش خصوصی

عباس‌زاده؛ مالک سالن ورزشی آریایی که در فاصله 500 متری سالن ورزشی نوده واقع است پیرامون توجه مسئولان به مقوله ورزش در حاشیه شهر معتقد است: ظرفیت این منطقه بسیار بالا است اما متاسفانه توجهی که باید، به این منطقه نمی‌شود. اگر به ورزش در این منطقه توجه بیشتری شود مطمئن باشید این‌جا قابلیت ظهور استعدادها و ستاره‌های بزرگی را دارد. همین حالا حاضرم با همین بچه‌ها تیم والیبالی تشکیل بدهم که ظرف دو دوره به لیگ برتر راه پیدا کند.

وی افزود: چند شب پیش پسربچه‌ای 10 ساله در همین سالن ما بسیاری پینگ‌پنگ بازان حرفه‌ای را برد. آیا به این افراد اگر توجه و رسیدگی شود، قهرمانان آینده همین کشور نخواهند بود؟

عباس‌زاده با اشاره به خصوصی بودن مجموعه‌اش و اجبار به اخذ شهریه می‌افزاید: هزینه‌های کلاس‌ها بسیار کمتر از مصوبه تربیت بدنی اخذ می‌کنم. مثلاً کلاس کاراته را 35 تومان یا دوره والیبال را که ترمی 100 تومان است نیمه بهاء دریافت می‌کنم. تازه همین هم برخی اوقات با خواهش و تمنا از برخی‌ کمتر می‌گیرم. من دوست دارم کلاس‌هایم رایگان باشد و همه بتوانند در آن شرکت کنند ولی دخل و خرج و هزینه‌ها را باید از محل همین شهریه‌ها پرداخت کنم و چاره‌ای جز اخذ شهریه ندارم.

مدیر باشگاه آریایی همچنین پیرامون سالن نیمه‌ساز نوده اظهار داشت: زمانی که شروع به احداث سالن کردم چندسالی از دیوارکشی و بتن‌ریزی سالن  نوده می‌گذشت اما حالا با گذشت چند سال از فعالیت بنده، هنوز خبری از افتتاح آن که یکی از نیازهای جدی حوزه ورزش منطقه حاشیه شهر  است، نیست. همین چند روز پیش به همراه برخی دست‌اندرکاران برای بازدید آن سالن رفته بودیم که با چندگروه معتاد ولگرد در داخل این سالن مواجه شدیم.

عباس‌زاده همچنین با اشاره به عدم همکاری دولت با بخش خصوصی اذعان داشت: بخش دولتی در حالی که از تکمیل یک سالن ورزشی تمرینی با گذشت چندین سال ناتوان است اما حاضر به همکاری و مساعدت با بخش خصوصی در حوزه ساخت و سازهای ورزشی هم نیست. اگر زمینه ارائه تسهیلات مناسب فراهم شود همین فردا بنده اقدام به احداث زمین چمن مصنوعی در کنار مجموعه‌ام می‌کنم یا  اگر همین سالن نیمه کاره را اجاره بدهند یک هفته‌ای مشکلاتش را حل و فصل می‌کنم. اما با بنده در همین سالنی که هستم پیرامون گازکشی مساعدت معمولی نمی‌شود و مدت‌هاست مجبورم برای گرمایش سالن از گازوئیل آزاد استفاده کنم چه برسد که بخواهند در موضوعات جدی‌تر همکاری کنند. اگر بخش دولتی به ناتوانی خود در مدیریت ورزشی اذعان دارد چه بهتر که راه را برای فعالیت بخش خصوصی هموار سازد.

بودجه محقق نشده، ما هم پیگیر هستیم

احمد صالح نژاد؛ رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد درباره آخرین وضعیت این سالن می‌گوید: ما هم پیگیر وضعیت این سالن هستیم. البته در حال حاضر نگهبان در مجموعه حاضر و مجموعه دست پیمانکار است. قبول داریم ساخت و ساز این سالن مقداری طولانی شده هر چند در حال حاضر تقریباً رو به اتمام است. مشکل این سالن در حال حاضر بحث انشعابات آن است که در پی رفع مشکلات با شرکت گاز هستیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد در جواب این سوال که در بازدید شهریورماه استاندار از این مجموعه مقرر بود افتتاح صورت گیرد اما با گذشت شش ماه هنوز بهره‌برداری از این سالن محقق نشده پاسخ داد: متاسفانه با توجه به تازه ساز بودن کوچه‌های اطراف سالن، شرکت گاز در زمینه انشعابات سنگین مشکل داشته در نتیجه مسیر لوله‌کشی باید عوض می‌شد که این اتفاق افتاده است. همین هفته به دنبال تعویض پیمانکار و وصل نمودن گاز هستیم.

صالح نژاد درباره زمان دقیق افتتاح این سالن نیز اظهار داشت:  ما در بودجه امسال200 میلیون تومان جهت تکمیل این سالن شامل محوطه‌سازی و دیوارکشی پیش بینی کرده بودیم که تا امروز هیچ رقمی تخصیص داده نشده است. حتی از پیمانکار مجموعه خواهش کردیم از جیب خودش هزینه کند تا بودجه تخصیص یابد ولی با توجه به این‌که هنوز پیمانکار از قرارداد طلبکار است حاضر به انجام این کار نشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد در خاتمه با اشاره به واقف بودن مسئولان ورزش استان بر نیاز این منطقه و تائید طولانی شدن بهر‌ه‌برداری از مجموعه بیان کرد: ما خودمان از شرایط به وجود آماده شاکی هستیم. کمبود بودجه در حوزه ورزش ما را با مشکلات متعددی روبرو ساخته که مسکوت ماندن سالن ورزشی با این هزینه‌کرد برای 50 میلیون تومان یکی از این موارد است. البته در همان مسیر منطقه نوده ما سالن اکبرزاده را داریم که چندین سال است در حال فعالیت است. شهرداری نیز سالن دارد اما ما هم می‌دانیم نیاز منطقه  فوق بیشتر است و تمام تلاشمان را برای راه اندازی سریع سالن مذکور خواهیم کرد.

گفت‌وگو و گزارش از صادق عسکری

انتهای پیام/ ع

نظر شما