شناسهٔ خبر: 24264271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اراک| استان مرکزی رتبه نخست امدادرسانی به مناطق زلزله کرمانشاه را کسب کرد

R41371/P1357/S6,73/CT1

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: بنیاد مسکن استان نهایت پیگیری و تعامل را در منطقه زلزله زده داشته و اکنون استان مرکزی در بین ۱۰ استان مستقر در منطقه کرمانشاه رتبه نخست را دارد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا رضافرح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به روند همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار داشت: تیم اعزامی عملیاتی بنیاد مسکن استان مرکزی پس از استقرار در محل با سرعت مرحله آواربرداری را آغاز کردند که بنیاد مسکن استان ستاد معینی را در منطقه با اعزام 110 دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای آواربرداری دایر کرد.

وی افزود: به‌دنبال عملیات آواربرداری دو هزار و 177 واحد که بیش از 95 درصد واحدهای خسارت‌ دیده محوله می‌شود آواربرداری شد و درحال حاضر پس از گذشت حدود چهار ماه از این حادثه، آواربرداری تمام شده و در زمینه اسکان موقت آنها بنیاد، قراردادی را با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تنظیم کرده بود که مدیریت و توزیع این بخش هم به عهده بنیاد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: تیم اعزامی استان اکنون وارد عملیات اجرایی شده‌ و در حدود یک‌هزار واحد پی کنی ساختمان، 600 واحد فونداسیون و 300 واحد اسکله ساختمان اجرا که در برخی واحدها دیوارچینی و زدن سقف آغاز شده است.

رضافرح بیان کرد: برای پروژه‌های ساختمانی که بنیاد مسکن استان مرکزی برعهده دارد بخشی از نیروهای فنی و مهندسی اعزامی از استان بوده و برخی دیگر از نیروهای بومی منطقه کرمانشاه به کار گمارده شده‌اند، همچنین ساخت بعضی از ابزار و وسایل ساختمان‌سازی مانند تیرچه بلوک از داخل استان ساخته و تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و محاسبه نقشه‌های ساختمانی هم به دست دفاتر فنی و مهندسی استان مرکزی جمع‌آوری و تهیه شده است، علاوه بر آن ماشین‌آلات مورد نیاز بازسازی برای منطقه ارسال می‌شود و تلاش داریم که تا سالگرد زلزله بتوانیم تمام واحدهایی که در منطقه برعهده بنیاد مسکن استان مرکزی قرار دارد را احداث و به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی عنوان کرد: در این راستا تمامی نهادهای حمایتی استان مرکزی مانند استانداری و معاون عمرانی استاندار مرکزی برای انجام امور و دادن خدمات بهتر با بنیاد مسکن استان نهایت پیگیری و تعامل را داشته‌اند تا جایی که اکنون استان مرکزی در بین 10 استان مستقر درمنطقه کرمانشاه رتبه نخست امداد را دارد.

رضا فرح با اشاره به بیشترین استقرار نیروهای استان مرکزی در مناطق آسیب‌دیده گفت: در منطقه سرپل ذهاب 40 روستا را با ظرفیت 10 هزار واحد در دست بازسازی و نوسازی داریم.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای هر واحد مسکونی در منطقه کرمانشاه 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد برای احداث مسکن، 50 میلیون ریال برای تامین فعلی مسکن، 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای معیشت که تجمیع آن 470 میلیون ریال  کمک می‌شود در نظر گرفته و همچنین 120 میلیون ریال هم برای واحدهای دامی موجود در منطقه کرمانشاه اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: کشور ما روی گسل زلزله واقع شده و همه استان‌ها در معرض وقوع زلزله هستند بر این اساس شاهد هستیم که هر از گاهی زلزله‌های بزرگی در کشور ما اتفاق می‌افتد که به دنبال آن یک فاجعه انسانی به بار می‌آید.

رضا فرح تاکید کرد: بنابراین مردم استان مرکزی باید موضوع زلزله را جدی بگیرند و پیش از وقوع این دست مخاطرات محکم‌سازی ساختمان‌های مسکونی را انجام دهند، در این زمینه بنیاد مسکن درراستای مقاوم سازی تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5 درصد را در اختیار خانواده‌های روستایی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی گفت: دولت‌ تصمیم گرفته در دو مرحله واحدهای ناپایدار و غیرمقاوم روستایی را در کشور مقاوم‌سازی کند که مسئولیت این امر برعهده بنیاد مسکن قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی بیان کرد: در کشور یک میلیون و 700 هزار واحد در روستاها مقاوم‌سازی شده، در استان مرکزی هم 40 هزار واحد در دستور کار داریم و 3 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات ارزان ‌قیمت با کارمزد 5 درصد دراختیار روستائیان و شهرهای زیر 25 هزار نفر قرار می‌گیرد و خوشبختانه به تازگی برنامه‌ای درحال تدوین است که بنیاد مسکن در مقاوم سازی بافت‌های فرسوده شهرها هم ورود پیدا کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما