شناسهٔ خبر: 24264048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لاوروف: هيچ تضميني نيست که تروريستها در غوطه شرقي به آتش بس پايبند باشند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد هيچ تضميني وجود ندارد که تروريستهاي حاضر در غوطه شرقي دمشق، به آتش بس سي روزه پايبند باشند و آمريکا از تضمين پايبندي تروريستها به آتش بس امتناع مي ورزد.
سرگئي لاوروف در نشست خبري مشترک با همتاي ازبکستاني خود در مسکو گفت: اساس مشکلات موجود در غوطه شرقي و اطراف آن، در مورد مواضعي است که جبهه النصره در اين منطقه بر آنها تسلط دارد و همچنين گروه هاي مسلحي که با جبهه النصره همکاري مي کنند. محله هاي مسکوني دمشق و حتي مرکز اين شهر، همواره از آن موضع، هدف قرار مي گيرند و در همين روزهاي اخير، نمايندگي تجاري روسيه در اثر يکي از همين موشکهاي افراد مسلح خسارت ديد. بارها اين مسئله را در شوراي امنيت مطرح کرديم و اصرار داشتيم که نبايد هيچ تفاوتي بين گروه هاي تروريستي قائل شد. ما بر اين باوريم که اين تروريستها، جان شهروندان بيگناه را به خطر مي اندازند، در حالي که خود تروريستها در مناطق تحت کنترلشان، از غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي کنند تا از جان خودشان محافظت کنند يا حداقل براي اينکه ارتش و دولت سوريه و حاميان ارتش سوريه را متهم به نقض قوانين انساني کنند.

بنابراين پرسشهاي زيادي درباره چگونگي سازماندهي پوشش رسانه اي حملات به دمشق و همه طرفهاي هم پيمان دمشق در مبارزه با تروريسم وجود دارد و اتهاماتي در خصوص نقض حقوق بشر در سوريه مطرح مي شود. اما مسئله اينجاست که اغلب اخبار و اطلاعات منتشر شده درباره آن نقضها از گروهي به نام کلاه سفيدها دريافت شده است. اين در حالي است که آمريکا و انگليس حمايت مادي از اين گروه را بر عهده دارند و حتي در برخي موارد، اين گروه به ايجاد حوادث ساختگي و استفاده از آنها براي انگ زدن به دولت سوريه، متهم شد. بنابراين، در طول بحران سوريه، شاهد اين هستيم که گروه جبهه النصره که مهمترين مسئله در غوطه شرقي است، در کنار ديگر گروه هاي مخالف نظام سوريه قرار مي گيرد، و (به اصطلاح) ائتلاف بين المللي به فرماندهي آمريکا هرگز اين گروه را به عنوان هدفي مشروع براي جنگنده هاي خود در نظر نمي گيرد. البته ما به اين مسئله توجه داريم و اين را به همکاران آمريکايي خود نيز گوشزد کرده ايم، اما شاهد هيچ پيشرفتي در اين زمينه نيستيم.
لاوروف همچنين درباره کنفرانس صلح در آستانه و ادعاي آمريکا در ناکام بودن آن افزود: هيچ شکي نيست و البته اين امري واضح است که روند صلح در آستانه، از اجراي نقشه هاي تجزيه کشور سوريه جلوگيري مي کند و با وجود اينکه آمريکايي ها اين مسئله را تکذيب مي کنند اما اين نقشه در سرزمينهاي شرق رود فرات در حال اجرا است، به گونه اي که آمريکايي ها اقدام به عملياتهاي مهندسي ژئوپليتيک مي کنند و بسيار روشن است که آستانه مانع اجراي اين نقشه ها مي شود؛ همچنين تلاشهايي براي ناديده گرفتن نقش آستانه وجود دارد، اما ما از اين مسئله تعجب نمي کنيم، زيرا جنگ رسانه اي همه جنبه هاي سياست خارجي را شامل مي شود و شرکاي غربي ما، در بزرگنمايي احساساتشان موفق بودند.

اما اين بزرگنمايي احساسات به پيش نويس قطعنامه اي در شوراي امنيت منجر شد، پيش نويسي که نظام سوريه را به آتش بسي سي روزه مجبور مي کند، اما چه تضميني وجود دارد که تروريستها نيز به اين آتش بس انساني احترام بگذارند و اينکه تروريستها ديگر مناطق مسکوني دمشق را موشک باران نکنند؟ درست است، هيچ ضمانتي وجود ندارد، بنابراين براي اينکه اين قطعنامه مؤثر باشد، ما آماده توافق بر سر آن هستيم. البته ما خود اکنون اصلاحيه آن پيش نويس را به همه طرفها ارائه کرده ايم که اين آتش بس را تضمين مي کند، اما مسئله اي که هست اين است که طرفهاي بين المللي که بر گروه هاي تروريستي حاضر در غوطه شرقي تاثير گذار هستند نيز بايد ضمانت هايي ارائه کنند. اگر آمريکا و هم پيمانانش، تمايل به اجراي اين آتش بس و احترام گذاشتن به آن دارند و نگران زندگي و جان غير نظاميان در غوطه شرقي هستند، همه امکانات و فرصتها مهيا است. اما آنها بايد بر گروه هاي مسلح در غوطه شرقي فشار بياورند تا اين آتش بس را نقض نکنند، اما آمريکايي ها اکنون اين پيشنهاد را رد مي کنند.
وزير امور خارجه روسيه در ادامه خاطر نشان کرد: هنگامي که آمريکاييها درباره ناکامي آستانه سخن مي گفتند اشاره کردند که تنها منطقه کاهش تنش و درگيري در سوريه که همچنان فعال است، منطقه غربي است که آمريکا آن را با کمک اردن ايجاد کرد. به نظر مي رسد آنها نمي خواهند اعتراف کنند که اين روسيه بود که نقش اساسي را در به وجود آوردن اين منطقه کاهش تنش و درگيري ايفا کرد، البته نظاميان آمريکايي و اردن نيز در آن سهيم بودند اما ذکر نکردن نقش روسيه در اين رابطه غير قابل قبول است و اين سؤالات زيادي در ذهن ما به وجود مي آورد.
لاوروف افزود: در هر حال ما همچنان با همکاران ايراني و ترکيه اي خود در حال فعاليت هستيم و قرار است ديداري بين وزراي خارجه سه کشور صورت پذيرد. قرار است درباره قطعنامه 2254 شوراي امنيت نيز صحبت کنيم و همانطور که مي دانيد، اين قطعنامه خواستار احترام گذاشتن به حاکميت سوريه و خاک آن است و همچنين اين قطعنامه تاکيد دارد که سوريها خود بايد سرنوشت خود را بدون دخالت خارجي ها تعيين کنند، اما اکنون سوريها کجاي اين جريانات و توافقها هستند.

نظر شما