شناسهٔ خبر: 24263955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق

بحران آب و سوخت با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سروسامان می‌یابد/ بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران برای ورود به انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به اینکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهی جز تقویت و تشویق وجود ندارد، گفت: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ باید تشویق شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابراهیم خوش‌گفتار در حاشیه دهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه در حال حاضر برای توسعه تجدیدپذیرها هیچ راهی جز تقویت و تشویق این انرژی وجود ندارد، گفت: تنها در این شرایط است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مشتاق و تشویق خواهند شد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور ارزان بودن قیمت سوخت است که متأسفانه در این شرایط نه وزارت نیرو و نه وزارت نفت به دنبال صرف‌جویی این مایع گران‌بها نیستند.

خوش‌گفتار ادامه داد: قیمت صادرات نفت و گاز به عراق و ترکیه 20 سنت است که اگر این قیمت در معادله قیمت برق گذاشته شود، هزینه برق بسیار گران تمام خواهد شد. پس اگر این قیمت پایه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گذاشته شود، قطعاً این انرژی برای کشور بسیار به‌صرفه خواهد شد و آن زمان است که می‌توانیم پروژه‌های این بخش را اجرا کنیم.

عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق خاطرنشان کرد: متأسفانه به غیر از سوخت به مسئله آب و تولید انرژی نیز توجه چندانی نمی‌شود؛ چراکه در حال حاضر نیروگاه‌های بخار مصرف آب زیادی دارند.

به گفته وی به طور مثال بخش بخار نیروگاه منتظرقائم 450 لیتر در ثانیه و نیروگاه اصفهان 750 لیتر در ثانیه آب مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه سوخت و آب هیچ‌کدام اولویت کشور نشده و این در شرایطی است که با توسعه تجدیدپذیر‌ها می‌توان به این دو بحران سروسامان داد.

خوش‌گفتار با اشاره به اینکه با وجود استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پروژه‌های عملیاتی در حوزه تجدیدپذیرها بسیار کم‌رنگ است، افزود: شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که سرمایه‌گذاران اطمینان چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند؛ چراکه علی‌رغم تصویب دولت در بودجه برای پرداخت عوارض برق، در راستای حمایت تجدیدپذیرها به این صنعت از ابتدای مهرماه این مبلغ پرداخت نشده که همین مسئله نیز موجب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شده است.

عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق ادامه داد: وزارت نیرو در حوزه نیروگاه‌های حرارتی حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهکار است، هر سرمایه‌گذار با هدف سودآوری وارد صنعت می‌شود، اما شرایط در این حوزه به‌گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاران فعلی نیز اطمینانی به برگشت سود خود ندارند.

به گفته وی در حال حاضر 50 مگاوات پروژه برق در دست احداث است که 10 مگاوات به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و 40 مگاوات باقیمانده نیز اوایل سال آینده وارد مدار می‌شود.

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما