شناسهٔ خبر: 24263937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس مسائل سیاسی:

تقویت محور مقاومت ضامن امنیت امت اسلامی است/ محور مقاومت به توسعه جغرافیایی نیاز دارد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تقویت محور مقاومت ضامن امنیت اعضای محور و امت اسلامی است و نیازمند توسعه جغرافیایی است.

صاحب‌خبر -

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس استان تهران درباره لزوم تقویت محور مقاومت و نقش آن در امنیت کشورهای اسلامی، اظهار کرد: جبهه مقاومت الآن شامل چند کشور و سازمان است در رأس این محور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سوریه از اضلاع دیگر جبهه مقاومت است، افزود: به‌مرور زمان با وقوع حوادث در منطقه ناشی از فعالیت تکفیری‌ها در عراق می‌شود گفت عراق هم در راستای محور مقاومت است.

کارشناس مسائل سیاسی کشور ادامه داد: ولی برخی از مسؤولان عراقی مدعی نیستند که ما هم جزو جبهه مقاومت هستیم ولی عملکرد مردم و حشدالشعبی مخالفت خود را نسبت به حمایت آمریکا از داعش نشان داده‌اند، در این شرایط می‌توان گفت عراق هم در راستای جبهه مقاومت قرار دارد و یمن هم به همین ترتیب.

سیدافقهی با تأکید بر اینکه هیچ مسؤولی از مسؤولان یمن هم رسماً اعلام نکرده است که جزء جبهه مقاومت است، تصریح کرد: چون شعارها و رویکرد کلی محور مقاومت در وهله اول ضدیت با دخالت‌های آمریکا و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و خودکامگی منظومه همسو با آمریکا است و عربستان، امارات و دیگر کشورها در حوزه طرح‌های آمریکا قرار دارند.

وی با بیان اینکه هرکس برابر خودکامگی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی بایستد و مبارزه کند و شعار دهد و هزینه بپردازد، این‌ها را در راستای محور مقاومت تعریف می‌کنیم، اضافه کرد: ایران و سوریه رسما محور مقاومت را بدون ترس تشکیل دادند و قسمتی از لبنان مانند حزب‌الله در این فهرست قرار دارد.

کارشناس مسائل سیاسی کشور با اشاره به اینکه برخی سازمان‌های جهادی در داخل فلسطین اشغالی را می‌توانیم به‌طور رسمی در محور مقاومت بدانیم، تصریح کرد: چون خودشان هم قبول کردند از محور مقاومت هستند اما با مفهوم کلی رویکردی می‌توان گفت محور مقاومت از یمن شروع و با عبور از بحرین، عراق، ایران، سوریه و لبنان به فلسطین اشغالی می‌رسد.

افقهی با تأکید بر اینکه امروز دنیا دنیای بلوک‌ها، ائتلاف‌ها و اتحادها است، اضافه کرد: هیچ کشوری به‌تنهایی برابر خطرات، چالش‌ها و تهدیدها از سوی مجموعه استکباری نمی‌تواند برابر این خطرات بایستد و مقاومت کند، کشورهای همسو با منافع ملی و آرمان‌ها و دشمنان مشترک و حتی با آرمان‌های انسانی و عدالت‌خواهانه باید متحد باشند.

وی تصریح کرد: چرا این‌قدر ایران با سوریه نزدیک هستند و روابط استراتژیک دارند؟ زیرا به دلیل آرمان‌های کلی و عدالت‌خواهانه و مبارزه با استکبار، رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم مظلوم منطقه است و جغرافیای مشترک محور مقاومت است.

کارشناس مسائل سیاسی کشور ادامه داد: وقتی اهداف و آرمان‌های محور مقاومت را در این تعریف شناسایی و بیان کردیم کارمایه سمت‌وسو حرکت کشورها و سازمان‌های عضو محور مقاومت است.

سیدافقهی با تأکید بر اینکه هرچقدر محور مقاومت تقویت شود و جغرافیای آن گسترش پیدا کند ضامن بقا و تداوم محور است، اضافه کرد: محور مقاومت به کمک و داد مظلومان منطقه می‌رسد، زیرا آن‌ها هم مانند بحرین تشنه عدالت‌خواهی و آزادی هستند در جهت این حمایت قرار می‌گیرند.

وی تقویت جبهه مقاومت را ضامن استقرار و حیات اعضای این محور دانست و افزود: پایگاه‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در این کشورها مانند چنگال‌هایی فرورفته بر بدنه مردم است و طعام می‌خورند و این نیروها از زمین و آسمان مردم را از بین می‌برند.

کارشناس مسائل سیاسی کشور با اشاره به اینکه مگر در افغانستان، عراق و سوریه این‌چنین نیست، اضافه کرد: آمریکا الآن در سوریه است و گاهی اوقات به ستون‌های ارتش سوریه و حزب‌الله و هم‌ردیف و هم‌پیمان سوریه حمله می‌کند و در عراق به حشدالشعبی می‌کند.

سیدافقهی با بیان اینکه آمریکا در افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان مجالس عزا و عروسی مردم را بمباران می‌کند، تصریح کرد: الآن در یمن کنار تجاوزات رژیم آل سعود مردم یمن را با بمب‌های خوشه‌ای قتل و عام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بحث محور مقاومت بحثی استراتژیک و سرنوشت‌ساز است، اظهار کرد: این محور حتماً باید انسجام، یکپارچگی و هدفمندبودن حرکت خودش را روزبه‌روز مضاعف کند و نیاز به توسعه سرزمینی و جغرافیایی دارد تا دیگر ملت‌ها را از زیر چنگال استبداد داخلی حکام و استکبار جهانی غارت‌گر و رژیم صهیونیستی فتنه‌گر نجات دهد.

انتهای پیام/ج/

نظر شما