شناسهٔ خبر: 24263897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر کوتاه از افغانستان در روز جمعه

کابل - ایرنا - تقاضای دولت از بخش خصوصی برای استفاده بهینه از طرح تاپی ؛ کشته شدن 79 عضو طالبان، آغاز تجارت هوایی افغانستان و قزاقستان و اعلام آمادگی شماری از مردم افغانستان برای تظاهرات علیه دولت و در حمایت از«عطا محمد نور» استاندار مستعفی بلخ رویدادهای مهم روز جمعه افغانستان است.

صاحب‌خبر -

**درخواست رئیس جمهوری افغانستان از بخش خصوصی برای استفاده بهینه از طرح تاپی
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که برای شرکت در آیین شروع عملیات احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هندوستان موسوم به «تاپی» به هرات در غرب این کشور سفر کرده است در جمع اعضای شورای ملی و شورای استانی استان هرات گفت : اتصال تاپی به افغانستان نقطه عطفی برای مردم افغانستان و کشورهای منطقه است.
وی گفت که فضای کشور تغییر کرده و روحیه عمومی مردم در حمایت از برنامه‌های عمرانی تقویت شده است و طرح تاپی برای کل افغانستان است و همزمان چهار کشور در جهت همگرایی و اجرای طرح های اقتصادی همکاری می‌کنند و اکنون منطقه بدون افغانستان و ما بدون منطقه زندگی نمی‌توانیم بکنیم .
غنی براحیای کارخانه سیمان هرات و ایجاد کارخانه فولاد، تقویت تولیدات داخلی، بازاریابی برای زعفران در خارج از کشور، ایجاد مدرسه برای عشایر، توسعه فرودگاه بین‌المللی هرات و ساخت خیابان های شهرستان هرات تأکید کرد.
وی از بخش خصوصی خواست تا سرمایه‌گذاری بیشتری نمایند و طرح‌های خویش را در راستای استفاده بهینه از یک میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال از طرح تاپی مدون و ارائه کنند تا با بکارگیری این طرح‌ها بتوان شاهد تغییرات مثبت عمرانی بود.

**کشته شدن دو نظامی خارجی در «فراه»
«شهلا ابوبکر» عضو شورای استانی فراه افغانستان روز جمعه اعلام کرد که بر اثر درگیری نیروهای دولتی و خارجی با طالبان در این استان دو نظامی خارجی و تعدادی از افراد طالبان کشته شدند.
وی گفته است که از هویت نظامیان کشته شده اطلاعی ندارد.

** کشته شدن 70 عضو گروه طالبان طی 24 ساعت گذشته
وزارت دفاع افغانستان روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته در چند عملیات جداگانه در مناطق مختلف این کشور 70 عضو گروه طالبان از جمله دو فرمانده آن ها و 4 نیروی داعش کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.
براساس این گزارش عملیات نیروهای دولتی در 16 استان افغانستان انجام شد که شماری سلاح و مهمات از تروریست ها به دست آمد.
در این گزارش به تلفات و خسارات وارده به نیروهای دولتی اشاره ای نشده است.

** افغانستان و قزاقستان راه تجارت هوایی گشودند
«سمیر رسا» مشاور امور مالی و بانکی ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه اعلام کرد که اولین محموله از کالاهای بازرگانی افغانستان از طریق هواپیمای باری به قزاقستان انتقال یافت.
وی گفت که این محموله 4 تن میوه خشک وگیاه است که از طریق خط تجارت هوایی به این کشور صادر شده است.

**آمادگی مخالفان مسلح دولت وحدت ملی برای تظاهرات گسترده
مخالفان در گردهمایی حزب جمعیت، شماری از نمایندگان مجلس از مناطق مختلف کشور در استان «بلخ» با محوریت حمایت از «عطا محمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و استاندار پیشین بلخ ، از آمادگی خود برای برگزاری تظاهرات گسترده سخن گفتند.
در این نشست «ظاهر قدیر» نماینده استان ننگرهار و بزرگان این استان، «همایون همایون» معاون اول مجلس نمایندگان، ژنرال «عبدالرازق» فرمانده پلیس قندهار و شمار دیگر از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.
آنها همچنین اعلام کردند که بزودی ائتلاف بزرگی را علیه دولت تشکیل خواهند داد.
آساق*291*1104* 1049

انتهای پیام /*

نظر شما