شناسهٔ خبر: 24263629 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سابقه غنی فرهنگی مردم ایران با نرخ کنونی کتابخوانی همخوانی ندارد

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: سابقه غنی مردم ایران در فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی مناسب برای انس بیشتر با کتاب و کتابخوانی انجام شود تا نرخ مطالعه کتاب افزایش یابد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی پنجشنبه شب (3 اسفند) در آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان در نمایشگاه دائمی زاهدان اظهار داشت: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب باید سهم کتاب و کتابخوانی در جامعه افزایش یابد.

امام جمعه زاهدان افزود: کتاب در همه مکاتب و ادیان محترم است و جزو شاخص‌های رشد فرهنگی یک جامعه محسوب می‌شود اما در دین مبین اسلام جایگاه کتاب بالاتر و با ارزش تر از سایر ادیان است به طوری که هیچ سنتی در دین اسلام پذیرفتنی نیست مگر برگرفته از کتاب آسمانی قرآن باشد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: با توجه به اینکه ما ملتی با تمدن و پیشینه طولانی در زمینه کتاب و صاحب دانشگاه بزرگ و با سابقه جندی شاپور هستیم باید در عصر کنونی نیز فرهنگ غنی کتاب و کتابخوانی را گسترش دهیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر افزایش یارانه خرید کتاب در نمایشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به فاصله طولانی شهرهای سیستان و بلوچستان از یکدیگر ضروریست خدمات لازم در زمینه کتاب به شهرستان‌های مختلف استان نیز ارایه شود.

آیت الله سلیمانی ابراز امیدواری کرد با عادت به کتابخوانی و تکریم کتاب سهم کتابخوانی در کشور افزایش یابد.



دین اسلام بیشترین تاکید را بر کتاب و کتابخوانی دارد
نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در آیین افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان، گفت: دین اسلام از میان تمام ادیان بیشترین تاکید را بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.
 
مولوی نذیر احمد سلامی افزود: امت اسلامی موظف است تمام فنون و رشته‌های مورد نیاز بشریت را فرا گیرد.

وی تاکید کرد: مردم ایران از قدیم الایام رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و تمدن داشته به طوری که تمام کتب اهل سنت از ایران بوده است.

وی افزود: بستر علم و فنونی که دنیای غرب بر مبنای آن‌ها پیشرفت و ترقی کرده همه برگرفته از علما و دانشمندان جهان اسلام است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب چراغ علم، پژوهش و قلم نباید در جامعه خاموش شود.

وی تصریح کرد: کتاب ارتباط ما را با گذشته برقرار، وضعیت حال را روشن و ما را به حل مشکلات آینده رهنمود می‌کند.



سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های فرهنگی باارزشی است


سید دانیال محبی در آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب سیستان و بلوچستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه تفکر توسعه‌ای و انسان‌هایی که به توسعه می‌اندیشند بستر توسعه را فراهم می‌آوردند باید با همگرایی و هم افزایی بین همه ظرفیت‌های موجود، برای توسعه استان بیش از پیش تلاش شود.

وی گفت: از آنجایی که نوع خواسته و مطالبات جوانان استان ما با دیگر استان‌های کشور متفاوت است بنابراین باید متناسب با نیازهای آنان در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برنامه‌ریزی و اقدام لازم انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان حضور انسان‌های فرهیخته، فرهنگی و شخصیت‌های بزرگ را از والاترین امتیازات سیستان و بلوچستان دانست و تاکید کرد: باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان به بهترین شکل ممکن بهره گرفت.

وی بر توجه بیشتر به زبان فارسی تاکید کرد و گفت: پنج شاعر برجسته کشور نظیر خیام و پروین اعتصامی در وصف هیچ کس تملق نکرده‌اند که این درس تربیتی برای جامعه محسوب می‌شود.

محبی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه توجه کنیم باید اقتضای زمانه را مدنظر قرار دهیم.

استاندار سیستان و بلوچستان بر عفت کلام، برخوردهای شایسته و تکریم یکدیگر تاکید کرد.

بنابراین گزارش، نوزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب سیستان و بلوچستان عصر پنجشنبه در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، استاندار ، نماینده اهل سنت مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری ، معاونان استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی و قشرهای مختلف مردم گشایش یافت.

نظر شما