شناسهٔ خبر: 24263316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

الاخباريه سوريه از نامه وزير خارجه سوري به همتاي عراقي خود خبر داد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ وليد المعلم وزير خارجه سوريه در نامه اي به ابراهيم الجعفري همتاي عراقي خود خواستار افزايش همکاري هاي دوجانبه در زمينه هاي امنيتي واقتصادي شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه؛ اين نامه را سفير سوريه در بغداد به ابراهيم الجعفري تسليم کرد.
خبرنگار شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه در گزارشي گفت: وزير خارجه سوريه به همتاي عراقي خود نامه اي ارسال کرد که در آن بر اهميت تلاش هاي دو کشور دوست و همسايه براي افزايش همکاري ها در زمينه هاي امنيتي و اقتصادي و همکاري هاي مشترک تاکيد شده است.
صباح العکيلي تحليلگر سياسي در مصاحبه با خبرنگار الاخباريه سوريه گفت: «هماهنگي بين دو کشور دوست مسئله بسيار مهم و مورد نياز است تا اجراي برخي از پرونده ها که به دليل عمليات نظامي موجود در دو کشور متوقف شده است دوباره از سرگرفته شود . امروز شرايط بهتر شده و اوضاع امنيتي بهبود يافته است؛ از اينرو جهش هاي بي سابقه اي در همکاري ها بين عراق و سوريه بايد صورت بگيرد».
کاظم الحاج کارشناس امنيتي نيز گفت: «هر دو کشور عراق و سوريه در معرض حملات شديد آمريکا و داعش که ساخته و پرداخته آمريکاست قرار گرفتند همچنين هر دو کشور از ذخاير راهبردي نفت و گاز برخوردارند. همچنين اين دو کشور در نظر غرب به عنوان گذرگاهي براي انرژي به شمار مي روند از اين رو شايسته است که بين دو کشور تفاهم در زمينه هاي اقتصادي و نظامي و امنيتي صورت بگيرد تا با هم کامل شوند و ثبات در منطقه محقق شود.
خبرنگار الاخباريه سوريه افزود: همچنين مقامات دو کشور درباره روند بهبود روابط دوجانبه و راهکارهاي افزايش همکاري ها در راستاي منافع دو ملت دوست و سرعت بخشيدن به برگزاري نشست کميته مشترک عراقي - سوري مذاکره کرده اند.
حسين الکناني تحليلگر سياسي نيز در مصاحبه با خبرنگار الاخباريه سوريه تصريح کرد: «همکاري مثبت وجود دارد و دولت ها بايد سطح روابط و کادرهاي فعال را در سوريه و عراق را بالا ببرند».
عباس العرادي کارشناس سياسي نيز گفت: «تصميم ملتهاي عراق و سوريه همکاري به صورت دقيق و حکيمانه است که چگونگي رفتار با گروه هاي تروريستي را مشخص مي نماند و اين گروه هاي تروريستي از طريق ارتش سوريه و نيروهاي هم پيمان با آن در سوريه از بين بروند. همچنين نيروهاي بسيج مردمي و گردان هاي مقاومت اسلامي و ارتش عراق و يگان هاي مبارزه با تروريسم توانستند اين گروه هاي تروريستي را در عراق از بين ببرند. بله امروز اين خطر مشترک وجود دارد و ما بايد از طريق همکاري هاي اطلاعاتي بر اين مشکلات فايق آييم .
خبرنگارالاخباريه سوريه ادامه داد: دمشق و بغداد صفحه تاريکي را در تاريخ خود در مبارزه با تروريسم سپري کردند کشورهاي خارجي با سوء استفاده مي خواستند ارتش هاي عربي را تضعيف کنند اما نتيجه عکس به همراه داشت، زيرا هر دو ارتش عراق و سوريه در مبارزه با گروههاي تروريستي پيروزي هاي پياپي به دست آوردند.
توافق بين بغداد و دمشق در پرونده هاي امنيتي و اقتصادي به نتايج مثبتي منجر خواهد شد زيرا هر دو دولت عراق و سوريه به مبارزه با گروه تروريستي داعش و گروه هاي مسلح اقدام کردند.

نظر شما