شناسهٔ خبر: 24263244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آذربایجان‌شرقی| مسئولان کشور برای رسیدن به عدالت واقعی تلاش کنند

R7887/P1494/S6,47/CT7

ائمه جمعه شهرستان‌های آذربایجان شرقی در خطبه‌های نماز جمعه تاکید کردند:مسئولان برای رسیدن به عدالت واقعی تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام علی نعمت‌زاده در خطبه‌های امروز نماز جمعه مرند، با اشاره به دیدار مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز قیام 29 بهمن مردم تبریز اظهار داشت: رهبر انقلاب از جایگاه مردم آذربایجان تجلیل کردند و این مقام بزرگی برای مردم آذربایجان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تبیین دستاوردها و خدمات انقلاب اسلامی تاکید کردند، افزود: ایشان به مسائل مهمی در این دیدار اشاره کردند و آسیب‌ها و آفت‌هایی که نظام را تهدید می‌کنند مورد تاکید قرار دادند.

امام جمعه مرند با بیان اینکه ایشان فرمودند ما در عدالت طلبی موفق عمل نکردیم، ابراز کرد: رهبر انقلاب، ارتجاع و عقبگرد و اشرافی گری و توجه به برجستگان را از آفت بزرگ جامعه دانستند و بر توجه مسئولان نسبت به اشرافی گری هشدار دادند.

تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت از ضروریات جامعه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله محمدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه میانه با اشاره به اینکه اسلام یک دین وسیع و پرمحتوا است، اظهار داشت: هیچ خطیب توانمندی نمی‌تواند تمامی گزاره‌های این دین مبین را مطالعه و تفسیر کند چراکه در این دین مسائل بسیار مختلف در عرصه‌های گوناگون وجود دارد که انسان هرچقدر بخواهد آن‌ها را مطالعه و درک کند عمر کفایت نمی‌کند.

امام‌جمعه میانه بابیان اینکه اسلام به معنای تسلیم شدن در برابر پروردگار عالم است، گفت:  ضروری است هر انسانی در زمان حیات خود مفاهیم اسلام را دانسته و به آن عمل کند هر فردی باید خود را در معرض موعظه علما و بزرگان دینی قرار دهد تا در این دنیا با درک و عمل به مفاهیم دین اسلام رستگار شود.

وی از تمامی افراد آحاد جامعه خواستار توجه به عالم آخرت شد و تصریح کرد: کسی که دغدغه‌اش فقط مال و مادیات دنیا باشد در آخرت رستگار نمی‌شود، انسان باید هم به این دنیا و هم به عالم آخرت توجه ویژه‌ای داشته باشد و از گزاره‌ها و دستورات دین اسلام خارج نشود.

حجت‌الاسلام محمدی یکی از مهم‌ترین عوامل رستگاری انسان در عالم آخرت را در کمک به فقرا عنوان کرد و افزود: در آستانه عید نوروز قرارگرفته‌ایم اگر بخواهیم در این ایام عمل خیر انجام دهیم باید به مستضعفان و فقرا کمک و یاری کنیم چراکه شاد کردن قلب خانواده‌های فقرا و کودکان آنان والاترین ثواب‌ها را در پی داشته و آخرت انسان را می‌سازد.

امام‌جمعه میانه در ادامه با اشاره به اینکه تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت یکی از ضروریات جامعه در این برهه زمانی است، تأکید کرد: در شهر میانه مسجدی وجود دارد که بانوان در آن ماهیانه 3جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت آماده می‌کنند که این امر کار بسیار بزرگ و خداپسندی است؛ در این شهر بیش از 60 اداره و نهاد وجود دارد که اگر هرکدام از آنان ماهیانه مبلغ ناچیزی کنار بگذارند می‌توانند هرماه یک جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت تهیه کنند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج گفت: خداوند به بازماندگان و خانواده‌های آنان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت کند، این حادثه قضا و قدر الهی بود که قلوب همه را از اندوه لبریز کرد لذا باید مسئولان تلاش کنند تا در حوزه هوایی بر امکانات کشور بی افزایند.

امام جمعه میانه اضافه کرد: یک مسئولی در مصاحبه‌ای عرصه هوایی کشور را با امارات مقایسه کرد، بنده به مقایسه این بزرگوار معترض هستم چراکه اماراتی‌ها نوکر حلقه‌به‌گوش آمریکایی‌ها بوده و به‌تبع از امکانات بیشتری نسبت به ما برخوردار هستند این در حالی است که ما 40 سال است مورد تحریم شدید اقتصادی قرار داشته و مقتدرانه در مقابل یاوه‌گویی‌ها آمریکایی‌ها ایستاده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی همچنین با اشاره به 5 اسفند سالروز بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین طوسی و روز مهندس ابراز کرد: مهندسان کشور  دوران دفاع مقدس را به‌خوبی مهندسی کرده و امکانات و راه‌کارهای زیادی را ارائه کردند تا بتوانیم در مقابل دشمنان دفاع کنیم؛ امروز در کشور به برکت وجود این مهندسین در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیار بزرگی انجام‌شده است که باید شکرگزار پروردگار عالم بود.

امام جمعه میانه ضمن محکوم کردن  اغتشاشات رخ‌داده در خیابان پاسداران تهران، افزود: یاد و نام شهدای نیروی انتظامی را گرامی داشته و از اقدام سنجیده و عاقلانه نیروی انتظامی در برخورد با آشوبگران نیز تقدیر می‌شود ولی انتظار می‌رفت قاطعانه‌تر با این اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت عمومی برخورد شود.

وی افزود: یکی از مسئولان امر در جلسه هیئت دولت به این موضوع که نیروهای انتظامی بدون اسلحه و باتوم به جمع آشوبگران رفتند افتخار می‌کرد و می‌گفت که یکی از مسئولان فرانسوی نیز از این امر متعجب شده بود؛ اولاً خداوند به آن مسئول فرانسوی لعنت کند ثانیاً باید نیروهای انتظامی باقدرت و با در دست داشتن اسلحه به میان اغتشاشگران می‌رفتند و با آنان قاطعانه برخورد می‌کردند.

امام‌جمعه میانه بابیان اینکه اغتشاشگران خیابان پاسداران تهران دست‌نشانده منافقین هستند، خاطرنشان کرد: اگر مسئولین نیروی انتظامی به نیروهای خود اجازه می‌دادند که با اسلحه و باتوم به میان اغتشاشگران بروند امروز ما شاهد پرپر شدن آن 4 زحمتکش عرصه نظم و امنیت نمی‌شدیم و خانواده‌های آنان نیز داغدار نمی‌شدند.

وی در پایان با اشاره به مسئله برجام گفت: حضرت آقا فرمودند در ماجرای برجام اتکا به خارج برای کشور هیچ سودی نداشته است و رفتن در دامن آمریکای مستکبر عهدشکن فایده‌ای ندارد لذا امروز بزرگ‌ترین جهاد در این کشور جامه عمل پوشاندن به بحث اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم است.

مهم‌ترین آفت‌ همه انقلاب‌ها ارتجاع است

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی نیز در خطبه‌های نمازجمعه هریس با اشاره به حادثه دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران با بیان اینکه این اتفاق واقعاً ناگوار و متأثرکننده بود، اظهار داشت:جنایاتی که این گروه در پوشش دراویش مرتکب شده‌اند فقط با جنایات وحشیانه داعش قابل مقایسه است و کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که بخشی از تفاله‌های داعش هستند که این بار از آستین یکی از فرقه‌های به شدت بدنام دراویش بیرون آمده است.

وی افزود: رهبران درویش‌های گنابادی با مقامات اسرائیل و بهائیان در حیفای اسرائیل ملاقات داشتند همچنین با رضا پهلوی در آمریکا جلساتی  داشتند.

امام جمعه هریس در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه تأسف بار بوده و غیرت هر مسلمان ایرانی  را جریحه دار می‌کند، لحن آمرانه این تفاله داعش با نیروهای نظامی و انتظامی کشوری است که انبوه داعشی ها و سایر تکفیری‌های مورد حمایت مستقیم آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و شیوخ عرب منطقه را قلع وقمع کرده و پوزه کثیف قدرت‌های بزرگ جهانی حامی آنان را به خاک مالیده است.

احمدی ابراز کرد:  جریان اغتشاشات چند هفته گذشته نشان داده است که وقتی پای منافع ملی و حفظ جان و مال و نوامیس مردم در میان باشد، اهل مماشات با متجاوزان و آشوبگران اجاره شده از سوی دشمنان نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار بحق و شایسته ملت ایران از دستگاه‌های امنیتی و قضایی این است که با قدرت هر چه بیشتر با اخلال گران نظم و امنیت برخورد گردد و به سزای اعمال خود برساند.

امام جمعه هریس اقدام تروریستی تفاله‌های داعش را نمی‌توان با حماسه تماشایی مردم در 22 بهمن و حضور دهها میلیونی آنان که به مراتب، عظیم‌تر و پرشمارتر از سال‌های قبل بود بی‌ارتباط دانست  و گفت: اینهااز قبل برای آشوب و اغتشاش با هدف بی‌ثبات نشان دادن ایران اسلامی و انتقام از حضور حماسی مردم در 22 بهمن مأموریت یافته بودند.

احمدی در بخش دیگر از سخنان خود به بازگو کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی پرداخت و گفت:رهبرمعظم انقلاب با بیان این‌که واقعاً 22 بهمن امسال در سراسر کشور، 22 بهمن متفاوتی بود، فرمودند: بعد از 39 سال این حرکت عظیم مردمی شبیه معجزه است.

وی با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب درباره ارتجاع، اظهار داشت: هشداری که مقام معظم رهبری دادند در واقع برگرفته از نوعی تجارب تاریخی بود همه انقلاب‌های توحیدی با خطر ارتجاع مواجه هستند.

امام جمعه هریس اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین آفت‌های همه انقلاب‌ها ارتجاع بوده و ارتجاع یعنی سست شدن حرکتی که انقلاب شروع کرده است در این مسیر حرکت کرده در یک جاهایی سست شود بعد متوقف شود و بعد برگردد.

وی افزود: اگر به جای تکیه به مردم به خارجی‌ها تکیه کردیم و امیدمان به بیگانه شد این حرکت به سمت ارتجاع است.

احمدی در پایان توجه به ساده‌زیستی،  مردمی بودن، توجه به طبقات محروم و مستضعف و مقابله با بیگانگان  جزو اصول اساسی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: رعایت نکردن هر یک از این موارد ارزش‌های انقلاب اسلامی یعنی ارتجاع و بازگشت به غیر ارزش‌ها.

مسئولین برای رسیدن به عدالت واقعی تلاش کنند

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده نیز در خطبه‌های  امروز نماز جمعه شبستر با بیان اینکه باید توجه کنیم که از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم اظهار داشت:خدا رحمت کند شخصی را که بداند در کجاست چرا آمده و به کجا خواهد رفت و باید تفکر نماید که اجداد آنها الان در کجا هستند واین طبیعت جهان است که روزی می‌آید و روزی نیز خواهد رفت.

وی با اشاره به نقش شهیدان رجایی و باهنر در انقلاب اسلامی افزود:اینان بنای عظیمی از خود به جای گذاشتند که امروز در هیچ کشوری وجود نداشته و انقلاب اسلامی از نظر فکری،اعتقادی،سیاسی و علمی فرق دارد.

امام جمعه شبستر با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان شرقی ادامه داد:آنچه که در مسیر انقلاب اسلامی مهم و قابل توجه است انقلاب تربیتی است .

محمد زاده خاظر نشان کرد :معنای انقلاب اسلامی این است که تحول و تغییر به وجود آمده و در انقلاب اسلامی اعمال ما با اعمال طاغوت فرق می‌کند نباید اعمال قوای سه گانه به اعمال طاغوت شبیه باشد.

امام جمعه شبستر تاکید کرد:انقلاب باید همیشه در حال تحول بوده و هر روز  پیشرفت نماید و هیچ توجیهی مورد پذیرش نیست که در قبال خون شهدا بی عدالتی رواج پیدا کند و باید همه مسئولین به مردم خدمت کنند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ و آموزش تصریح کرد: آموزش و پرورش باید جوانان انقلابی تربیت کند و  تربیت انقلابی یعنی اینکه دانش آموزان به حجاب و عفاف و مسائل اخلاقی و دینی توجه داشته باشند.

محمدزاده با بیان اینکه مردم حق دارند انتقادات خود را مطرح کنند عنوان کرد: مواظب بود که اعتراضات تبدیل به اغتشاشات نشود چرا که این خواست دشمن بوده و نباید صحبتهای ما دشمن شادکن باشد.

امام جمعه شبستر در پایان گفت:مسئولین باید دقت نمایند که نباید چنین باشد که برخی‌ها در جامعه از ثروت های آنچنانی استفاده نمایند و برخی‌ها نیر نان شب را نداشته باشند و باید برای رسیدن به عدالت واقعی تلاش کنیم.

انتهای پیام/ ع

نظر شما