شناسهٔ خبر: 24263077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محیط زیست در هفته ای که گذشت

تهران - ایرنا - تاکید بر توجه به خرده اقلیم در توسعه پایدار، در خطر بودن سه گونه دریایی به علت آلودگی سانچی، ادامه ممنوعیت تردد کامیون های دودزا در تهران ، تولید 500 مگاوات انرژی پاک و انتقال ورکان به اکو پارک قزوین برخی از رویدادهای محیط زیستی هفته جاری بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا، آلودگی و خشک شدن رودخانه ها یکی از چالش های محیط زیستی است که نگرانی زیادی را برای دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است که دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند.
رودخانه زرجوب و گوهررود رشت در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی شهر رشت بودند اما امروز غرق در آلودگی و به عنوان معضلی زیست محیطی و نگرانی اجتماعی شناخته می شوند و در انتظار نگاه ویژه دستگاه های متولی و البته مشارکت مردم برای رهایی از این نابسامانی هستند.
از سوی دیگر معضل آلودگی هوا دست از سر کلانشهرها به ویژه تهران بر نمی دارد بر این اساس راهکارهای زیادی برای مقابله با آن ارائه شده که یکی از آنها ممنوعیت تردد کامیون های دودزا و فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران است که کیومرث کلانتری دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران اعلام کرد تا پایان اسفند تمدید شده است.
همچنین یکی دیگر از راهکارها جایگزینی خوردروهای فرسوده است که بنا به اعلام محمدحسین مقیمی استاندار تهران جایگزینی خودروهای فرسوده اولویت دولت برای کاهش آلودگی هوا است که بر این اساس با اجرای این طرح 70 درصد مشکل آلودگی هوای پایتخت حل می شود.
به گفته وی نیاز به تامین منابع مالی یکی از موانع اجرای این طرح است که با دستور رئیس جمهوری حل شده و باید تلاش کنیم طرح به صورت ویژه در تهران عملیاتی شود.
همچنین عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز با اشاره به نقش صنایع در آلودگی هوا گفت:هوای پاک در گرو ورود صنایع به صنعت سبز است.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم صنایع خودروسازی، پتروشیمی و نفت جزو صنایع سبز قرار گیرند، گفت: اگر صنایع وارد صنعت سبز نشوند در کلانشهرها هوای پاک نخواهیم داشت.
از سوی دیگر توجه به توسعه پایدار با در نظر گرفتن توان اکولوژیک هر منطقه و خرده اقلیم آن نیز باید جدی گرفته شود از این رو داود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کشور در چهارمین همایش بین المللی اقیانوسی خلیج فارس تاکید کرد با اشاره به اهمیت مطالعه خرده اقلیم ها پیش از توسعه مناطق مختلف گفت: توسعه پایدار باید مطالعه شده و دقیق باشد تا شاهد پدیده هایی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، کارون و زاینده رود نباشیم.
همچنین چندی پیش شاهد غرق شدن کشتی سانچی در نزدیکی سواحل چین بر اثر برخورد با کشتی باربری کریستال بودیم که لکه نفتی و میعانات گازی وسیعی بر محیط زیست دریایی بر جای گذاشت که فریدون عوفی مدیر گروه تخصصی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی درباره تازه ترین نتایج بررسی آسیب های زیست محیطی کشتی غرق شده سانچی گفت: سه گونه منحصر به فرد آبزی تحت تاثیر آلودگی زیست محیطی کشتی سانچی قرار دارند.
به گفته وی سه گونه نهنگ گوژپشت، هیپوکمپوس یا اسبک دریایی منطقه شرقی و یک گونه خرچنگ بستر زی در این منطقه زیست می کنند که گسترش آلودگی، حیات آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
از سوی دیگر شاهد شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور هستیم که نگرانی هایی را بابت سرایت به انسان ایجاد کرده است اما بنا به اعلام مسعود مردانی مشاور سازمان جهانی بهداشت در مقاومت میکروبی؛ تاکنون انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دنبال استفاده از گوشت مرغ و سایر ماکیان در ایران گزارش نشده است.
به گفته وی در ماه های اخیر دو نوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل H5N6 و H5N8 در ایران مشاهده شده اما این بیماری تاکنون به ایرانی ها منتقل نشده است.
ایران کشوری است دارای چهار اقلیم که می توان با برنامه ریزی اصولی از این فرصت به نحو مطلوبی در راستای کاهش فشار بر محیط زیست و تهیه سوخت پاک گام برداشت از این رو تولید سوخت پاک در دستور کار دولت قرار گرفته است که بنا بر اعلام همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی؛ برای نخستین بار در کشور، تا پایان امسال 500 مگاوات انرژی از طریق نیروگاه های خورشیدی و بادی تولید می شود.
به گفته وی تا پایان دولت دوازدهم (تا سه سال آینده) چهار هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در سراسر کشور احداث می شود که اکنون در برخی استان ها برنامه ریزی و اجرایی شده و تا حد زیادی به رفع بحران تولید انرژی در کشور کمک می کند.
حفاظت از گونه های جانوری در خطر انقراض یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است اما از آنجا که طبیعت خشن و بی رحم است از این رو گاهی گونه های وحشی نیز دچار اسیب می شوند که البته در چند سال اخیر بیشترین علت این آسیب ها دخالت انسان در طبیعت است از این رو سازمان محیط به کمک این گونه های آسیب پذیر شتافته است.
در این میان برخی از گونه ها توان رها سازی در زیستگاه طبیعی خود را دارند اما برخی دیگر نمی توانند در طبیعت رها سازی شوند و باید تحت مدیریت باشند که ورکان پلنگ نر رها شده در مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در سال 93 بعد از سه سال تیمار به اکو پارک قزوین منتقل شد.
امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این باره گفته بود؛ انتقال ورکان عصر یکشنبه 29 بهمن ماه با طی مراحل بیهوشی و انتقال به قفس انجام و ساعت 2 بامداد روز بعد به مسئولان اکو پارک طبیعت قزوین تحویل شد.
ورکان، پلنگی که از مرداد 93 تاکنون از سوی این اداره کل در گرگان حفاظت می شد، برای زندگی بهتر و زیست در محیط طبیعی به اکو پارک طبیعت باراجین استان قزوین منتقل شد.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام محیط زیست گلستان روز شنبه یازدهم مردادماه 93 افرادی ناشناس دو توله پلنگ ایرانی را در مقابل اداره محیط زیست شهرستان کردکوی در غرب استان رها کردند که این پلنگ ها به اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان منتقل تا از آنها نگهداری شود. این دو توله پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند.
هیرکان؛ پلنگ ماده، دوم شهریور 95 در پارک ملی گلستان رها سازی شد، اما اوایل خرداد امسال مرگ این پلنگ از سوی مسئولان محیط زیست اعلام شد.
ورکان؛ پلنگ نر که حدود سه سال در قفس 20 متری نگهداری می شد نیز برای ادامه زندگی به اکو پارک طبیعت قزوین منتقل شده است.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*

نظر شما