شناسهٔ خبر: 24262936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات گندم تولید داخل، صرفه اقتصادی ندارد

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده گندم تولید داخل نسبت به گندم خارجی، صادرات آن برای کشور صرفه اقتصادی ندارد.

صاحب‌خبر -

ضرورت نظارت بر واردات گندم از روسیهعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به ضرورت نظارت دقیق بر واردات گندم از روسیه برای صادرات آرد به عراق اظهار کرد:  براساس مصوبه اخیر بر واردات گندم توسط بخش خصوصی و تبدیل آرد جهت صادرات برای فعال سازی کارخانه‌های آرد سازی و ایجاد ارزش افزوده، باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا از سودجویی برخی افراد مبنی بر ورود گندم های وارداتی بر چرخه تولید داخل، جلوگیری شود.

به گفته وی؛ پروسه مونوتورینگ واردات گندم از صفر تا صد باید مورد نظارت قرار گیرد، به طوریکه میزان فرآوری و صادرات محصول حساب و کتاب دقیقی صورت گیرد.

ایمانی ادامه داد: اگر گندم‌های وارداتی در کارخانه‌های آرد سازی مورد فرآوری قرار نگیرند، احتمال سوء استفاده مبنی بر ورود گندم های وارداتی در چرخه تولید داخل وجود دارد و بدیهی است که خبازان به سبب اختصاص یارانه به آرد داخلی از آرد آزاد استفاده نکنند.

 به گفته رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران کمبود نظارت و کنترل بر گندم های وارداتی قبل از فرآوری محصول و ورود به چرخه گندم داخل می‌تواند، زمینه را برای فروش گندم های وارداتی به دولت فراهم کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه صادرات گندم داخلی صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده گندم تولید داخل نسبت به گندم خارجی، صادرات آن برای کشور و بازارهای مقصد؛ به سبب عدم رقابت با سایر رقبا، صرفه اقتصادی ندارد.

ایمانی با اشاره به اینکه گندم دوروم مازاد داخل، به بازارهای هدف صادر می شود، افزود: با توجه به کیفیت بالای گندم تولید داخل، گندم دوروم مازاد بر نیاز توسط کارخانجات ماکارانی خریداری می شود که بدین منظور مقداری گندم داخلی به ایتالیا صادر شد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران تصریح کرد: 20 تا 30 هزارتن گندم مازاد از طریق بورس کالا عرضه می شود، در حالیکه به سبب شرایط اقلیمی و به منظور ذخایر استراتژیک باید گندم در سیلوها ذخیره سازی شود تا در صورت تنش آب و هوایی، مجددا واردکننده گندم نباشیم.

انتهای پیام/

ضرورت نظارت بر واردات گندم از روسیه

نظر شما