شناسهٔ خبر: 24261996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عراقچي : آمريکا مي خواهد جو حاکم بر برجام را خراب کند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ عراقچي به پرس تي وي گفت رئيس جمهور آمريکا مي خواهد جو حاکم بر برجام را خراب کند.
عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران در سفر خود به لندن با همتايان انگليسي خود ديدار و درباره مسائل مختلف به ويژه برجام گفتگو و تبادل نظر کرد. عراقچي در گفتگو با پرس تي وي نارضايتي ايران را از نحوه اجراي اين قرارداد بيان کرد.
عراقچي گفت: «ما راضي نيستيم زيرا ما به طور کامل به برجام عمل مي کنيم اما طرف ديگر به طور کامل به تعهدات و وظايف خود عمل نمي کند. به نظر ما اين وضع بايد تغيير کند. ما فکر مي کنيم اروپاييها بايد به اين نگراني ما توجه و رسيدگي کنند.»
با وجود اينکه ايران در مقابل رفع تحريمها عليه خود، قبول کرده است برنامه هسته اي خود را محدود کند، اما خصومت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا با اين توافقنامه باعث شده است تا ايران نتواند از منافع اقتصادي اين توافقنامه بهره مند شود.
عراقچي گفت: «ما به طور کامل از منافع برداشته شدن تحريمها نفع نمي بريم اما اين بدان معنا نيست که ما اصلا هيچ سودي نمي بريم. گشايشهاي خوبي در همکاريهاي اقتصادي ما با ديگران حاصل شده است اما ما کاملا راضي نيستيم زيرا بهره مندي از منافع برجام به اندازه اي که انتظار داشتيم نبوده است و علت اين است که آمريکا تلاش مي کند جو سازنده اي را که براي چنين همکاريهايي لازم است، تخريب کند. اين مسئله باعث شده است تا برجام به خطر بيفتد.»
انگليس و ديگر امضا کنندگان اروپايي اين توافقنامه پشت ايران ايستادند و تلاشهاي فوري را براي نجات اين توافقنامه آغاز کردند. اکتبر گذشته ترزا مي نخست وزير انگليس حتي از ترامپ خواست که از توافقنامه هسته اي ايران خارج نشود. در واقع همه امضا کنندگان اين توافقنامه به جز آمريکا بارها بر حمايت کامل خود از اين توافقنامه تاريخي تاکيد کرده اند. واشنگتن اصرار دارد که درباره اين توافقنامه بايد مجدد مذاکره شود اما ايران تاکيد مي کند که هيچ مذاکره مجددي درباره اين توافقنامه انجام نخواهد شد.
جاناتان فراير تحليلگر سياسي در لندن گفت: «خيلي خوب است که معاون وزير خارجه ايران در لندن است زيرا موضع انگليس با آنچه که برخي انتظار دارند، کاملا متفاوت است. به طور سنتي و به ويژه زماني که دولتي محافظه کار در انگليس در قدرت بوده، مواضع اين کشور بسيار نزديک به آمريکا بوده است اما بوريس جانسون وزير خارجه و ديگر وزراي کابينه انگليس خيلي روشن گفته اند که مي خواهند اين توافقنامه برقرار باشد و مي خواهند برداشته شدن تحريمها همچنان پيشرفت داشته باشد زيرا اين مسئله نه تنها براي ايران بلکه براي شرکاي تجاري ايران از جمله انگليس هم خوب است.»

برچسب‌ها:

نظر شما