شناسهٔ خبر: 24261709 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسیب های اجتماعی در هفته ای که گذشت؛

تنها آرزویم این است که کمتر تنبیه بدنی شوم

تهران - ایرنا - کودکانی در این جامعه زندگی می کنند که از والدین خود نه توقع پول تو جیبی دارند و نه حتی غذای گرم، آرزوی یکی از این کودکان این است : 'کاش امروز کمتر، کتک بخورم.'

صاحب‌خبر -

واقعیتی تلخ اما واقعی گوشه ای از جامعه را چنان در برگرفته که خواب را از چشمان کودکان گرفته است؛ کودکانی که تنها آرزویشان تنبیه بدنی و تحقیر کمتر است.
کودکانی که به گواه مسئولان و فعالان حوزه کودک در آتش می سوزند و صدایشان به جایی نمی رسد، این کودکان در سکونتگاه های فقیر و حاشیه نشین زندگی می کنند، مناطقی که مهاجران و قشر کم درآمد جامعه در آن سکنی گزیده اند و سختی های زندگی را از سر فقر یا اعتیاد بر سر کودکان بی پناه و معصوم می کوبند.
سن کودکان در این مناطق اهمیتی ندارد ، این کودکان یا باید برای خانه و خرج زندگی خود ، پولی فراهم آورند یا تسلیم خواسته های شهوت انگیز دیوصفتان شوند یا اینکه آماج کتک و ناسزا و تحقیر قرار می گیرند.
به گواه فعالان حوزه کودک ، وضعیت در این مناطق به حدی بحرانی است که دیگر مسائلی مانند غفلت عاطفی یا کار کردن کودکان به چشم نمی آید بلکه آنچه در اولویت قرار گرفته ، توجه به آزارهای جسمی و جنسی است.
کودکان در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های فقیر نشین یا به تکدی گری مشغولند یا اینکه فال فروشی و دستفروشی می کنند و اگرچه در نگاه اول به نظر می رسد وضعیت کودکانی که دستفروشی می کنند بهتر از کودکان متکدی است اما بررسی ها و آمارها ، چیز دیگری را نشان می دهند و آن اینکه کودکان دستفروش بیش از کودکان متکدی در معرض سوء استفاده های جنسی هستند.
یک تحقیق در جمعیت خیریه امام علی (ع) آزارها را در چند سطح ، آزار جسمی با 404 مورد، آزار غفلت 606 مورد و آزار جنسی 165 را مورد بررسی قرار داد که برخی از نتایج قابل توجه در این تحقیق حاکی از آن است که بین دختران و پسران در مجموع از نظر قرار گرفتن در خطر آزار در این محلات تفاوت محسوسی وجود ندارد. این مطالعه حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از آزارهای صورت گرفته ، جنبه مستمر و تکرار شونده دارند.
اما آنچه در این بین قابل توجه است این است که متاسفانه کمتر از اینگونه آزارها شکایت می شود؛ طبق نتایج این تحقیق ، در کل پرونده های بررسی شده تعداد کسانی که قاطعانه اعلام کردند که تمایل به اقدام قضایی و شکایت علیه مصدر صدور فعل آزار دارند زیر دو درصد بوده است.
به گفته رضا جعفری ، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به گزارش 16هزار مورد کودک آزاری در 6 ماه اول امسال به اورژانس اجتماعی، گفت: خانواده ها از ترس امنیت و آبرو خیلی از موارد کودک آزاری جنسی را گزارش نمی کنند.
وی می گوید: خیلی از موارد کودک آزاری را همسایه ها متوجه می شوند ولی گزارش نمی دهند و حتی یک بار جرات نکرده اند که با تلفن اورژانس اجتماعی ١٢٣ تماس بگیرند درحالیکه این بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است.
زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) نیز در این باره می گوید: وضعیت کودکان در مناطق حاشیه نشین نه تنها مطلوب نیست بلکه خطرناک است، بررسی روی یکهزار و 175 مورد کودک آزاری نشان می دهد که این کودکان در خانه ها مورد آزار جنسی قرار می گیرند و کودک آزاران به راحتی در این مناطق تردد می کنند و کودکان در این مناطق امنیت ندارند.
وی می افزاید: هر معضل اجتماعی، مجموعه ای از گروه های ذی نفعان دارد بنابراین باید دید گروه ذی نفعان برای وجود مناطق حاشیه نشین چه کسانی هستند. سالهاست افرادی از جابجایی قیمت های زمین، سودهای کلان به جیب می زنند. برخی گروه ها نیز از فروش مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین سود می کنند.
به گفته وی، کودک آزاری در مناطق حاشیه نشین، شدید و پیچیده است تا حدی که کودک فال فروش و کتک خورده را جزو کودکان آزاردیده حساب نکردیم.
مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) نسبت به این مساله هشدار داد که آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین به تدریج وارد جامعه خواهد شد.
رحیمی خواستار تسریع تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان شد که اکنون پشت درهای کمیسیون های مختلف مجلس ، خاک می خورد.
فیروز محمودی جانکی رئیس موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم شناسی دانشگاه تهران نیز طی این هفته در سمیناری که با موضوع کودک آزاری در مناطق حاشیه نشین برگزار شده بود، گفت: خشونت علیه کودکان در برخی مناطق حاشیه نشین به حدی گسترش یافته که دیگر سطوح کودک آزاری پایین دیده نمی شود و بخشی از زندگی عادی آنها به شمار می رود.
وی می افزاید: هنگامی که سطح خشونت گسترش می یابد، کسانی که خشونت در مورد آنها اعمال می شود، آن را می پذیرند و جامعه نیز به تدریج آن را مشروع و موجه می داند.
وی نه تنها کودکان بلکه کودک آزاران را قربانی می داند و تاکید می کند که کودک آزاران در حقیقت خودشان قربانی حوادث اقلیمی و سیاست های اقتصادی و اجتماعی هستند.
محمودی جانکی خاطرنشان می کند: فقر و جابجایی جمعیت در مناطق حاشیه نشین، آنها را وادار می کند که مهم ترین اولویت شان ، پر کردن شکمشان باشد.

**کودک همسری در مناطق حاشیه نشین
علاوه بر تنبیه بدنی و آزارهای جنسی ، خطر دیگری که کودکان مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های فقیرنشین را مورد طعمه خود قرار داده، کودک همسری است.
والدینی هستند که تحت تاثیر فقر یا اعتیاد یا در مقابل بدهی ، کودکان خود را وادار به ازدواج می کنند.
صفری کارشناس مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری در این باره می گوید: در مناطق حاشیه نشین با پدیده کودک همسری روبرو هستیم و ازدواج های زودهنگام در مناطق حاشیه ای ، افزایش یافته است.
وی می افزاید: افزایش ازدواج زودهنگام یکی از معضلات دیگر است که والدین در ازای دریافت مبالغ ناچیز، در واقع کودک خود را می فروشند.
وی یکی از خلاء ها در مورد حمایت از کودکان کار و زباله گرد را بحث هویتی آنان ذکر می کند و می گوید: آنها یا حاصل ازدواج های ناخواسته هستند یا پدر غیرایرانی دارند بنابراین مدارک هویتی ندارند و هیچ جایی اسم آنان ثبت نشده است.

**لایحه ای که همچنان خاک می خورد
بسیاری از کارشناسان ، تصویب لایحه حمایت از کودکان را گامی برای حل مشکلات کودک آزاری ها می دانند هرچند که آن را کافی ارزیابی نمی کنند اما به نظر می رسد این لایحه تا پایان امسال ، راه به جایی نمی برد. چراکه محمدجواد فتحی رئیس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی این هفته در این باره گفت: لایحه حمایت از کودکان در سال 90 از سوی قوه قضائیه به مجلس دهم می رود که این لایحه مسکوت می ماند و امسال با تشکیل کمیته ای در کمیسیون قضایی ، کار این لایحه با 51 ماده به اتمام رسیده است اما اینکه در صحن مجلس چه اتفاقی می افتد باید به خدا توکل کرد چراکه سیستم قانونگذاری ما ساختاری دارد و آن این است که مجلس، تخصصی نیست.
وی ، البته در این زمینه هشدار نیز داده است : مجلس از 290 نماینده با گرایش های سیاسی و تخصص های مختلف تشکیل شده است که اگر نخواهند در صحن نسبت به لایحه حمایت از کودکان تمکین کنند و بخواهند لابی کنند و به برخی از مواد آن رای ندهند شاهد قانون خوبی در لایحه حمایت از کودکان نخواهیم بود.
فتحی البته این هفته در سمینار کودک آزاری ، برخی ایرادات لایحه حمایت از کودکان را افشا کرد و گفت: البته این لایحه ضعف هایی دارد بطورمثال در آن آمده است که باید یک دفتر حمایت از کودکان در قوه قضائیه تشکیل شود که من با آن مخالف هستم و معتقدم این دفتر باید در یکی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ایجاد شود .

**آزار از نوع دیگر برای سالمندان و معلولان
این هفته متاسفانه علاوه بر غالب بودن اخبار کودک آزاری در حوزه آسیب های اجتماعی با خبر بد دیگری در حوزه معلولان ، سالمندان و بیماران مزمن روان روبرو بودیم. 120 هزار فرد دارای معلولیت ،سالمندی یا بیماری مزمن روانی در مراکز تحت نظر بهزیستی به صورت روزانه یا شبانه روزی نگهداری می شوند که با پرداخت نشدن یارانه مراکز با خطر کاهش کیفیت خدمات در این مراکز یا حتی تعطیلی مراکز مواجه شدند.
دوشنبه این هفته حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی اعلام کرد که مراکز توانبخشی معلولان ذهنی و جسمی و نیز مراکز نگهداری سالمندان به دلیل پرداخت نشدن یارانه ها در وضعیت بحرانی هستند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.
وی افزود: بهزیستی سه ماه است که نتوانسته است یارانه این مراکز را پرداخت کند چراکه از سوی خزانه و سازمان برنامه و بودجه ، اعتبارات به این سازمان تخصیص داده نشده است این در حالی است که اعتبارات موجود بهزیستی جوابگوی پرداخت یارانه ها به مراکز یادشده نیست.
اما خوشبختانه سه شنبه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه رییس سازمان بهزیستی کشور از مرکز نگهداری پسران ذهنی تهران به منظور بررسی تاخیر پرداخت یارانه مراکز نگهداری، بازدید کرد و از پرداخت یارانه عقب افتاده مراکز نگهداری بهزیستی ظرف هفته آینده خبر داد.
هرچند این هفته با وعده و وعیدهای خوب به پایان رسید اما باید آسیب های اجتماعی را جدا از مقوله های دیگر دید و توجه خاصی به آن کرد و اگرچه طبق اعلام مسئولان در هفته جاری 23 نهاد متولی دست اندرکار در حوزه آسیب های اجتماعی وجود دارد - که خود معضلی بزرگ است - اما باید تدبیری شایسته برای آن اندیشید و برنامه های پیشگیرانه قوی تری اجرا کرد چراکه آسیب های اجتماعی بر پیشرفت و آرامش کشور تاثیر بسزایی دارد و در صورت بی توجهی به آن به مشکلاتی مانند اعتیاد و فساد و فحشا ، دامن می زند.
اجتمام**9185**1569

انتهای پیام /*

نظر شما