شناسهٔ خبر: 24261700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس آیسسکو مطرح کرد:

منشور حقوق دانش آموزی در دست تدوین است/نگرانی برای کودکان فلسطینی

وزیر آموزش و پرورش با حضور در کنفرانس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) در مورد حقوق جهانی کودک در ایران صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در این سخنرانی سیدمحمد بطحایی گفت: از نخستین اعلامیه جهانی حقوق کودک تا تصویب پیمان نامه حقوق کودک در سال ۱۹۹۱ از سوی سازمان ملل تاکنون، تلاش های جامعه جهانی بر ترویج و تضمین حقوق کودکان در سرتاسر جهان استوار بوده است. به طوری که هم اکنون حقوق مسلم کودکان به عنوان انسان های کامل، اصلی پذیرفته در جوامع است و مسئولیت ترویج و تضمین آن نیز بر عهده سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور ها نهاده شده است. اما با وجود تمام تلاش هایی که تاکنون صورت گرفته مایه تاسف است که هنوز هم میلیون ها کودک در سرتاسر جهان از حقوق مسلم خود از جمله حق تحصیل و برخورداری از حمایت های اجتماعی بی بهره اند و در معرض انواع خشونت های جسمی و روانی و آسیب های گوناگون قرار دارند.

وی ادامه داد: به ویژه کودکانی که در محیط های نا امن و درگیر جنگ و خشونت زیست می کنند. نمونه ای از این کودکان، فلسطینی ها هستند که هر روز در معرض انواع خشونت ها قرار دارند و از حقوق مسلم خود بی بهره اندجمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور های امضا کننده پیمان نامه جهانی حقوق کودک خود را موظف به اجرای مفاد آن می داند و همواره با تدوین یا اصلاح قوانین و اجرای اقدام های منطبق با اصول پیمان نامه در راستای تحقق بخشیدن به هدف های آن در کشور گام بر می دارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شده است آموزش رسمی برخوردار از کیفیت را برای دختران و پسران در مناطق شهری و روستایی فراهم کند. به طوری که اکنون میزان نام نویسی کودکان سنین مدرسه در کشور ما به بیش از ۱۹%رسیده استنابرابری در نام نویسی دختران و پسران در دوره آموزش اجباری مهارشده و نرخ نام نویسی دختر و پسر تقریبا برابر شده است. در ۵ سال گذشته نرخ پوشش در دوره پیش دبستانی از ۵۵% به ۷۰% رسیده است. همچنین این دوره از آموزش به جهت اهمیت آن در رشد و پیشرفت ذهنی کودکان بخشی از آموزش رسمی کشور بشمار آمده و برنامه درسی مصوب برای آن تدوین شده استیکی دیگر از اقدام های مهم و اثر بخش ما ، ایجاد دوره های فنی و حرفه ای و کار و دانش است که با هدف ایجاد اشتغال مولد برای جوانان طراحی شده است. ما بنا داریم که میزان این آموزش ها را به بیش از ۷۵ % برسانیم. هم اکنون ۷۰% دانش آموختگان این رشته ها به شغل متناسب با رشته تحصیلی شان دست یافته اند.

وی گفت: یکی دیگر از اقدام های ما ، طراحی برنامه های آموزشی در قالب سند تحول بنیادین است که در عین برخورداری از مضامین و آموزه های اسلامی ، مطابق با تحولات جهانی آموزش و فناوری های نوین نیز هست. ما آمادگی داریم دستاوردهای آموزشی خود بویژه نمونه کتاب های جدید درسی در زمینه های کار و فناوری را در اختیار دیگر کشور ها نیز قرار دهیم. دانش آموزان ایرانی در المپیاد های علمی و ورزشی هم به موفقیت های درخشانی دست یافته اند بطوری که در سال گذشته، دانش آموزان ایرانی موفق به دریافت ۹۹ مدال طلا ، ۹۵ مدال نقره و ۹۷مدال برنز در المپیادهای علمی ریاضی، شیمی ، فیزیک ، نجوم ، کامپیوتر و زیست شناسی شده اند.

بطحایی بیان کرد: یکی از برنامه های در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش در راستای مفاد منشور پیمان نامه حقوق کودک، تهیه منشور حقوق دانش آموزی است که برگرفته از منشور حقوق شهروندی جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران استدر کشو ما احترام به سایر ملت ها و فرهنگ ها ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو شناخت و محترم شمردن دیگر فرهنگ ها با هدف ایجاد تفاهم و همزیستی دوستانه با دیگران، جزیی از برنامه های آموزشی ما را تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: همچنین به منظور تقویت روحیه امید در مدارس و افزایش مهارتهای زندگی ، استقرار چارچوب های مدارس شاد در کشور اقدام کرده ایمدر جمهوری اسلامی ایران ، امکان برخورداری کودکان پناهنده از آموزش میسر است و هم اکنون ۵۰۱ هزار کودک پناهنده در کنار همتایان ایرانی شان در مدارس کشور (دوره ابتدایی تا دوره دوم متوسطه) به تحصیل مشغولنداقدام مهم دیگری که در ۵ سال گذشته صورت گرفته، ایجاد خدمات سیار اورژانس اجتماعی است که با هدف حمایت ازکودکان در معرض آسیب، صورت پذیرفته است

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تشکیل بیش از ۷۷۷۰ سازمان مردم نهاد در سرتاسر کشور برای آموزش، ترویج و حمایت از حقوق کودکان در راستای پیمان نامه حقوق کودک از دیگر اقدام های ما در راستای تحقق این پیمان نامه استاجرای طرح غربالگری کودکان، از جمله اقدام های ما در سال های گذشته استهمچنین ایجاد اصلاحات در قانون مجازات اسلامی در سال ۱۹۹۰ با هدف حمایت از حقوق کودکان، تدوین قانون حمایت از خانواده در سال ۱۹۹۱ ، تدوین قانون حمایت از کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در سال ۱۹۹۰ و تدوین قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۹۹۵ از جمله اقدام هایی است که در راستای گنجاندن مفاد پیمان نامه در قوانین کشور صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با این همه اذعان داریم که هنوز اقدام های بسیاری می بایست در راستای دستیابی به هدف های پیمان نامه صورت پذیرد و تلاش ما بر این است که همگام با جامعه جهانی گام های بلند تری برای این منظور برداریمبار دیگر در پایان سخن ، ضمن تشکر از پادشاهی مغرب ، از تلاش های سازمان آیسسکو نیز تقدیر و تشکر می کنم.

نظر شما