شناسهٔ خبر: 24261658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهداف سفر وزیر خارجه روسیه به صربستان؛

تقویت مواضع روسیه دربالکان غربی وحمایت راسخ مسکو از بلگراد

بلگراد - ایرنا - سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به صربستان و دیدار وی با مقامات بلند پایه این کشور در روزهای گذشته چند هدف را به دنبال داشت که می توان حمایت راسخ مسکو از بلگراد در مساله کوزوو و تحکیم مواضع روسیه در این منطقه راهبردی ازاروپا را از مهمترین اهداف این سفر نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (دیروز و پریروز) در بلگراد حضور داشت و با مقامات صربستان دیدار و در باره مسائل مختلف گفت و گو کرد.
صربستان و روسیه که اکنون صد و هشتادمین سالگرد روابط سیاسی خود را جشن می گیرند، قبل از آن نیز در ابعاد مختلف فرهنگی و مذهبی دارای روابط بسیار نزدیکی بوده اند.
درحال حاضر روابط دو کشور صربستان و روسیه به سطح جدیدی از همکاری ها ارتقاء یافته که بااعلامیه های دوجانبه درباره همکاری های راهبردی که از طرف روسای جمهوری صربستان و روسیه در ماه می 2013 در سوچی به امضا رسیده، همخوانی دارد.
روابط دو کشور در زمینه های مختلف بطور مستمر و منظم از طریق دیدارها وگفت و گو های دو جانبه بین مقامات بلند دو کشور درحال گسترش است که از جمله آنها می توان به سفر آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در دسامبر سال 2017 به روسیه اشاره کرد.
از طرف دیگر ادامه همکاری های پارلمانی بین دو کشور صربستان و روسیه با دیدار والنتینا ماتویجنگو رئیس دیوان مجمع فدرال پارلمان فدراسیون روسیه در نوامبر سال 2017 از صربستان خود نشانگر دوستی دو کشور می باشد.
لاوروف در اقامت دو روزه خود در صربستان در روز های 21 و 21 فوریه/ 2 و 3 بهمن ماه/برحمایت راسخ مسکو از حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان تاکید کردوگفت: در صورتیکه در مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا، آمریکا به درخواست کوزوو وارد مذاکرات شود، روسیه نیز در صورت درخواست بلگراد چنین درخواستی را بررسی می کند.
صربستان با حمایتی که ازطرف روسیه، چین، هند و 5 کشور عضو اتحادیه اروپا در به رسمیت نشناختن کوزوو دارد، خواهان حل وفصل مساله کوزوو می باشد،البته در چارچوب مرزهای قانونی و قانون اساسی صربستان که کوزوو استان جنوبی این کشور محسوب می شود.
آلبانیایی تباران کوزوو در 17 فوریه سال 2008 با حمایت آمریکا و چند کشور دیگر استقلال کوزوو را از صربستان اعلام کردند اما به رغم اینکه کوزوو از طرف بیش از یکصد کشور به رسمیت شناخته شده و در برخی از سازمان های بین المللی وارد شده، عضو سازمان ملل متحد نیست.
روسیه، افزون براینکه حامی بزرگ صربستان در مورد مساله کوزوو درمجامع بین المللی است یکی از تامین کننده های عمده سلاح های نظامی صربستان هم می باشد. این کشور در سال گذشته میلادی 6 فروند میگ 29 از روسیه تحویل گرفته است.
همچنین روسیه به صربستان در موارد دیگر از جمله کمک های بشر دوستانه هنگام بلایایی طبیعی کمک بسیاری کرده است.روسیه دراین رابطه مرکزی به نام «مرکز بشردوستانه روسیه و صربستان» در شهر نیش واقع در جنوب صربستان تاسیس کرده که با مخالفت کشورهای غربی مواجه شده است.
باتوجه به اینکه عضویت صربستان در اتحادیه اروپا از اولویت های این کشور به شمار می رود، لذا بلگراد از طرف بروکسل و واشنگتن زیر فشارهای سیاسی قرار دارد و به همین دلیل است که از صربستان بارها خواسته شده که به کشورهایی که روسیه را بخاطر مساله اوکراین تحریم کرده اند، ملحق شود. این درخواست بارها از طرف بلگراد شدیدا رد شده است.
صربستان همچنین در زمینه اقتصادی و تجاری همکاری گسترده ای با روسیه دارد. صربستان بخصوص در بخش های انرژی و واردات گاز با روسیه همکاری بسیار خوبی دارد و انتظار می رود که در آینده گاز روسیه را از طریق خط لوله گاز 'جریان ترکیه' از راه بلغارستان تامین کند و در واقع در همین حال به صادر کننده گاز نیز تبدیل شود.
صربستان و روسیه به طور سنتی روابط نزدیکی دارند و دارای سیاست مشترک برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بالکان هستند.
صربستان سیاست بیطرفانه نظامی دارد، در عین حال با کشورهای زیادی رزمایش مشترک نظامی انجام می دهد. آمریکا را بزرگترین شریک کاری کشور متبوع خود در جهان می داند و با نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در چارچوب طرح (مشارک برای دوستی) همکاری و رزمایش نظامی برگزار می کند. با روسیه نیز رزمایش نظامی انجام می دهد.
به عقیده کارشناسان؛ صربستان با اتخاذ سیاست بیطرفانه نظامی به عضویت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) 'نه' می گوید و همچنین به صف کشورهایی که روسیه را مورد تحریم قرار دادند، ملحق نمی شود.
اروپام**436**1590

انتهای پیام /*

نظر شما