شناسهٔ خبر: 24261580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۵ مرحله تقویت موثر اراده

اراده مانند یک عضله است که می‌تواند رشد کند؛ هرچه بیشتر ورزش کنید، عضله قویتر می‌شود. اما اگر در کاری که هم اکنون در حال انجام آن هستید، نیار به کمک داشتید، داستان چگونه خواهد بود؟ اگر نتوانستید منتظر ایجاد انگیز بمانید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

صاحب‌خبر -

سرويس سبک زندگی فردا:   اراده چیزی نیست که بخواهید آن را داشته باشید، یا نداشته باشید. بلکه داشتن اراده در زندگی یک ضرورت است.به نقل از بیتوته موفقیت تابع اراده است. وقتی در مورد کاری که انجام می‌دهید، حس خوبی دارید، ادامه و تمام کردن آن آسان است.

 

۵ مرحله تقویت موثر اراده

 

اراده مانند یک عضله است که می‌تواند رشد کند؛ هرچه بیشتر ورزش کنید، عضله قویتر می‌شود. اما اگر در کاری که هم اکنون در حال انجام آن هستید، نیار به کمک داشتید، داستان چگونه خواهد بود؟ اگر نتوانستید منتظر ایجاد انگیز بمانید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در اینجا به چند نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک کنند، کاری را که می‌خواهید، تمام کنید.

مرحله ۱: انتخاب‌ها را تا جاییکه می‌توانید محدود کنید

ما همگی انرژی ذهنی محدودی برای تمرین خود داریم. برخی کمتر داریم، برخی بیشتر. اما همگی، گاهی با کمبود اراده مواجه خواهیم شد. به همین دلیل، هرچه انتخاب‌های ما در طول روز بیشتر باشد، بیشتر به مغز فشار وارد می‌آید و بیشتر دنبال میانبر‌ها می‌گردیم. سپس، تحریک پذیر و عصبانی، و در نهایت درمانده می‌شویم و تصمیماتی می‌گیریم که نباید.

در حقیقت، ما اغلب نمی‌توانیم به خودمان کمک کنیم: انرژی ذهنی ما برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه به پایان رسیده. به همین دلیل است که هر چه دامنه انتخاب‌ها محدودتر باشد، تصمیمات هوشمندانه‌تری خواهید گرفت. مثلا تصمیم دارید، آب بیشتر و نوشابه کمتر بنوشید. آسان است: همیشه سه بطری آب روی میز بگذارید تا مجبور نباشید هر بار سراغ یخچال بروید و از میان نوشیدنی‌ها یکی را انتخاب کنید.

تلاش می‌کنید تا از چک کردن‌های متوالی تلگرام خلاص شوید. برای شروع، تمام زنگ‌های هشدار را خاموش کنید؛ و فقط یک بار در ساعت آن را چک کنید.

انتخاب‌ها دشمن اراده هستند. بنابراین، آن‌ها را ساده و راحت کنید. به تصمیماتی فکر کنید که به قدرت اراده نیاز دارند، و سپس، اراده را از معادله بیرون بکشید ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد.

مرحله ۲: تصمیمات را امشب بگیرید و آن‌ها را به فردا موکول نکنید

انتخاب، زمانی که تصمیم درست جلو شما قرار نگرفته است، آسانتر است. تصمیمات آسان که اگر آن‌ها رابه فردا موکول کنید، اراده شما ته خواهد کشید، همین امشب اتخاذ کنید.

تصمیم دارید از فردا قبل از کار یک ساعت ورزش کنید. برای شروع، شب قبل وسایل ورزشی خود را در کیف بگذارید.

کلید موفقیت در این نهفته است که تصمیمات را تا جاییکه می‌توانید از قبل بگیرید. با اینکار، انرژی ذهنی فردای شما ذخیره شده و برای تصمیمات مهمتر مهیا می‌شود. هدف از اینکار، اتوماتیک کردن اقدامات معین به جای تصمیمات است؛ چراکه تصمیمات به اراده نیاز دارند.

قدرت روتین نه تنها کارایی شما را بالاتر می‌برد، بلکه اتخاذ تصمیمات مهم را برای شما بسیار آسان می‌کند. وقتی مجبور به تصمیم گیری نباشید، اجتناب از خستگی تصمیم‌گیری آسان است.

مرحله ۳: سخت‌ترین کار را اول انجام دهید

علم می‌گوید که شما بیشترین انرژی را در همان ابتدای روز دارید. در یک مطالعه مهم که توسط آکادمی ملی علوم به انجام رسید، قاضی‌ها بهترین تصمیمات را صبح‌ها می‌گرفتند. درست قبل از نهار، احتمال داوری مطلوب به صفر می‌رسید. بهترین زمان برای انجام مهمترین کارها، اول صبح است. کار‌های مهم را مشخص کنید و ابتدا برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

مرحله ۴: گاه به گاه سوخت گیری کنید

به نظر می‌رسد که گلوکز یکی از پایه‌های اراده باشد. اگرچه مغز در صورت پایین بودن گلوکز متوقف نمی‌شود، اما انجام برخی کار‌ها را شروع و برخی دیگر را متوقف می‌کند: مغز به پاداش‌های فوری، قویاً پاسخ می‌دهد و توجه کمتری به نتایج بلند مدت دارد.

چگونه می‌توان از این حالت اجتناب کرد؟ غذا‌ها و اسنک‌های سالم بخورید. با خوردن غذا و اسنک‌های سالم و مفید، نه تنها احساس بهتری به شما دست خواهد داد، بلکه تصمیمات بهتری نیز خواهید گرفت. شما قادر خواهید بود از قدرت اراده در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر و بهتر استفاده کنید.

مرحله ۵: برای اهداف بلند مدت یادآورنده تنظیم کنید

می‌خواهید لاغر شوید. اما وقتی از لحاظ ذهنی خسته هستید، به آسانی خود را توجیه می‌کنید که عاقلانه‌تر آنست فردا تمرینات را شروع کنید.

خستگی ذهنی شما را وادار می‌کند تا یک راه ساده فرار را انتخاب کنید. حتی اگر این راه ساده، یک راه اشتباه باشد. راه حل آسان است: یادآورنده‌هایی را در معرض دید خود قرار دهید تا شما را از فراموشی‌های آنی برهانند. برای مثال یکی از دوستان، یکی از عکس‌های خود را زمانیکه ۲۰ کیلو سنگین‌تر بود، به در یخچال چسبانده تا مدام فردی را به خاطر بیاورد که نمی‌خواست مانند او باشد. یکی دیگر، میزش را پر از عکس‌های خانوادگی کرده بود. هم به این دلیل که نگاه کردن به آن‌ها را دوست داشت، و هم افرادی را به خاطر بیاورد که مسئول تأمین زندگی آنهاست.

به لحظاتی فکر کنید که هیجانات و افکار آنی، شما را از اهداف بلند مدت دور می‌کند. پس، از یادآورنده‌هایی برای به خاطر آوردن آن اهداف بلند مدت استفاده کنید و مسائلی را که شما را از مسیر دور می‌کنند، در هم بشکنند.

قدرت اراده را فراموش نکنید و مدام به خود یادآوری کنید کهن می‌توانید.

نظر شما