شناسهٔ خبر: 24261432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد:

فعالیت‌های قرآنی تقویت کننده نظام است

گروه مسابقات _ مرجع عالیقدر جهان تشیع در مراسم اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سخنانی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی در کشور تقویت کننده نظام است، گفت: باید در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی بر موضوع عمل به قرآن تأکید فراوان شود.

صاحب‌خبر -

فعالیت‌های قرآنی تقویت کننده نظام / تأکید بر سفارش عمل به قرآن در برنامه‌ها

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) صبح امروز چهارم اسفندماه در شهر قم برگزار شد.
در بخشی از این مراسم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع، طی سخنانی برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را به برگزارکنندگان آن تبریک گفت و افزود: انقلاب اسلامی یک متن و تعداد زیادی حواشی دارد و حواشی آن کمتر از متن نبوده است. متن آن یک انقلاب سیاسی و اجتماعی و تبدیل آن نظام دیکتاتوری به نظام جمهوری اسلامی بود.
وی با اشاره به اینکه در حاشیه این انقلاب برنامه های جالب دیگری تدارک دیده شد، افزود: از جمله این برنامه ها فعالیت های قرآنی بود، قرآن مظلوم قبل از انقلاب در خانه ها و در شب های ماه رمضان خوانده می شد اما حضور کافی در زندگی مردم نداشت. بعد از انقلاب این حضور پررنگ شد. به یاد داریم که اگر سخنرانی در زمان طاغوت اول سخنرانی خود «بسم الله» می گفت خیلی خوشحال می شدیم. همه اینها در حالی است که بعد از انقلاب برنامه ها با تلاوت آیات الهی شروع می شود و فعالیت های قرآنی سرتاسر کشور را فرا گرفته است.
این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تعداد حافظان قرآن کریم از عدد انگشتان تجاوز نمی کرد، بیان کرد: اما در این جلسه تنها بیش از 500 حافظ قرآن کریم حضور دارد. این از برکات است. حضور قرآن در کشور و پررنگ شدن برنامه های قرآنی از سوی مقامات رسمی و مردمی واقعا برای ما بسیار مایه افتخار است. این برنامه های قرآنی و نظام اثر متقابل بر هم دارند، نظام این برنامه ها را ایجاد کرد و در ادامه این برنامه ها نیز نظام را تقویت می کند. وقتی مردم بدانند این همه حافظ قرآن و برنامه های قرآنی در کشور برقرار است متوجه می شوند نظام یک نظام جمهوری اسلامی است. یعنی اسلامیت نظام به وسیله این برنامه ها تقویت می شود. بنابراین خدا را باید به این نعمت های بزرگ سپاس گوییم که در سایه انقلاب اسلامی این برکات را نصیب همه ما کرده است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از صبحت های خود قرائت قرآن، حفظ قرآن و تفسیر قرآن کریم را سه بعد قرآن بیان کرد و افزود: بعد چهارمی نیز وجود دارد که نباید فراموش کنیم و آن هم عمل به قرآن کریم است. مسئله مهم در قرآن عمل به قرآن است. همه سه بعد اول خوب است اما مقدمه برای عمل به قرآن است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه بهتر است در همه جلسات قرآن بر روی این بعد نیز تأکید شود، به آیه «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ/ يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ» اشاره کرد و گفت: تبعیت از قرآن و رسیدن به سبل سلام و راه های رسیدن به سلامت ایمان، سلامت اخلاق، سلامت جامعه و سلامت سیاست از طریق قرآن و تحت هدایت قرار گرفتن آن میسر می شود. بنابراین همه اینها به مسئله عمل کردن به قرآن بر می گردد. وظیفه داریم قرآن را پاس بداریم و تا آنجایی که می توانیم قرائت و حفظ کنیم. در قیامت هر چه آیات قرآن خوانده شده است، بر اساس آن بالا می رویم، حافظان هرچه آیات قرآنی بیشتری بخوانند مقاماتشان بیشتر بالا می رود.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در این جلسه قصد دارد تا به موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است بپردازم، به طرح این سوال که نام های قرآن برای چیست پرداخت و اظهار کرد: در قرآن کریم 114 سوره وجود دارد که هر کدام اسم خاص خود را دارند. نام های سوره های قرآن تأمل برانگیز و متنوع است. از خدا شروع می شود و بعد از آن هم سوره ای به نام «محمد» می آید. حداقل هفت سوره در قرآن به نام انبیاء نامگذاری شده است. بعد نام ها مربوط به سوره هایی است که محتوایشان مربوط به جهان آفرینش است، از جمله سوره مبارکه «نور» و «شمس». در ادامه سوره های مربوط به ابزار پیشرفت همچون سوره مبارکه «قلم» می آید.
وی بیان کرد: در ادامه به سوره های با نام میوه ها می رسیم و پس از آن نوبت حیوانات است که در قرآن هفت سوره به نام حیوانات است که از فیل تا نمل در آن به چشم می خورد. از این هم فراتر هم می رویم و شاهد سوره هایی با عنوان مخالفین هستیم سوره هایی همچون «منافقون»، «مطففین»، «کافرون» و ... تنوع عجیب سوره ها انسان را در فکر فرو می برد.
این مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به اینکه این نامگذاری سوره ها بدون حساب و کتاب و تصادفی نیست بنابراین شایسته است رشته ای باشد تا بر روی آن مطالعه شود، بیان کرد: اولین سوالی که پیش می آید این است که آیا این نام ها از زمان پیامبر(ص) بوده یا بعدها انتخاب شده است. من چند روایت سراغ دارم که این سوره ها از زمان پیامبر(ص) نامگذاری شده است که دو نمونه از آنها را بیان می کنم. یکی از این روایت ها مربوط به سوره «مطففین» است که در روایت آمده است؛ «من قراء سورة المطففین سقاه الله من الرحیق المختوم یوم القیامة»(هر کس سوره مطففین را بخواند خدا او را از شراب طهور زلال و خالص که دست احدی به آن نرسیده است در آن روز سیراب می کند)، در این روایت نام مطففین ذکر شده است. در این روایت یک بحث طبی و بهداشتی نیز مطرح شده است که در کلمه «رحیق مختوم» ذکر شده است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه افزود: حدیث دیگری که معلوم می شود در زمان پیامبر(ص) نام سوره بوده است، پیامبر(ص) فرمودند؛ «من قرأ سورة والنازعات لم يمت اِلاّ ريّان، ولم يبعثه اِلاّ ريّان، ولم يدخله الجنة اِلاّ ريّان»؛ (کسی که سوره نازعات را بخواند هنگام مرگ تشنه نمی میرد و هنگام وارد شدن در فضای سوزان تشنه نخواهد بود و هنگام ورود به بهشت تشنه نخواهد بود). حالا اگر ما تمام روایاتی که فضائل سور گفته شده است جمع آوری کنیم، متوجه می شویم چه تعداد از روایات مربوط به زمان پیامبر(ص) که نام سوره در آن روایت نیز آمده است. در برخی روایات نام سوره نیامده است. پس این نامگذاری یک حساب و کتاب دارد و این باید مبداء این شود که فکری به حال این شود.
وی اذعان کرد: از جمله پیام هایی که این نام های سور دارد این است که در این دنیا هیچ چیز بی ارزش نیست، از مورچه و عنکبوت تا زنبور و ماه و خورشید و ... دارای آثار توحید است. یکی از پیام های این نام ها این است که همه چیز قابل دقت است. شاید این حدیث را شنیده باشید که هارون به امام موسی ابن جعفر(ع) نامه نوشت که «موعظه ای کن که مختصر باشد» حضرت یک جواب مختصری نوشت که همه چیز در آن جمع است؛ فرمود؛ «هر چیز که قابل مشاهده است موعظه است». این آثاری که در موزه ها دیده می شود همه موعظه هستند، پیرمردی که می بینید و حتی مورچه ای که می بینید موعظه است و در همه اینها آثار پروردگار به چشم می خورد. امیدوارم روی این موضوعات مطالعه شود و فصل تازه ای بر روی این موضوع گشوده شود.
این مرجع عالیقدر جهان تشیع در پایان بیان کرد: پیغبر(ص) فرمودند؛ «لاتفنی عجائبه، ولاتنقضی غرائبه» عجایب و شگفتی های قرآن هرگز احصاء نمی شود و غرایب قرآن هرگز کهنه نمی شود و همیشه نو است. دعای من همیشه این است که همیشه در سایه قرآن باشید.

انتهای پیام

نظر شما