شناسهٔ خبر: 24261283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بر اثر عارضه قلبی؛

امام جمعه طبس درگذشت+ زندگی نامه

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم، امام جمعه طبس، پس از ۲۸ سال خدمت در این سنگر، صبح امروز بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدابراهیم مهاجریان مقدم، امام‌جمعه شهرستان طبس، صبح امروز در سن 75 سالگی، دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

گقته شده است وی به عارضه قلبی دچار بوده است و به علت ایست قلبی درگذشته است.

 

مروري بر زندگي نامه حجه الاسلام و المسلمين حاج سيد ابراهيم مهاجريان مقدم

حجت الاسلام والمسلمین سيدابراهيم مهاجريان مقدم فرزند سيد مهدي در پنجم مردادماه 1321 هجري شمسي در روستاي دشتغران از توابع شهرستان طبس در خانواده اي مذهبي كه پدر و اجدادشان عالم و عالم زاده بودند، ديده به جهان گشود .

 پدرش روحاني و جدشان نيز روحاني و مورد وثوق مردم و علماء بخصوص مرجع جهان تشيع آيت ا... ميرزا ابوالحسن شيرازي بوده اند. در كودكي از هوش و ذكاوتي خاص برخوردار بودند. با ورود به مكتب‌خانه نصايح حكيمانه پدر و پدر بزرگ و استاد، علاقه اش را به فراگيري علوم ديني دو چندان نمود.

دوران تحصیل و کسب فیض از محضر اساتید مشهد مقدس

وي در سن 12 سالگي به سال 1333 در حوزه علميه طبس تحصيلات مقدماتي علوم ديني را شروع و به فراگيري ادبيات عرب پرداخت و در سال 1335 براي ادامه تحصيل به شهرستان فردوس عزيمت نمود و ظرف چهار سال (1339) دروس مقدماتي را به اتمام رسانيد .

شور و اشتياق و علاقه وافر به تحصيل علم باعث شد كه در سال 1339(هجده سالگی) به منظور بهره وری از درس اساتيد بنام حوزه علميه وارد مشهد مقدس شود و در جوار بارگاه ملكوتی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در مدرسه علميه سليمانيه از محضر اساتيدی چون حضرات عظام : آيت ا... سيداحمد مدرس يزدی، حاج شيخ يعقوب واعظی، شهيد بزرگوار هاشمی نژاد، استاد هاشمی(ادبيات)، فلسفی، مرتضوي و اديب نيشابوري استفاده نموده ، دوره سطح را به اتمام رسانيده دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرت آيت ا... العظمي ميلاني و حضرت آيت ا... العظمي سيدعبدا... شيرازي رحمه ا... عليهما فراگيرد و از حضرت آيت العظمي ميلاني در رابطه با اخذ وجوهات اجازه نامه دريافت دارد.

فعالیت سیاسی در دوران رژیم پهلوی

 در سال 1340 در سن 19 سالگي در شهرهاي: مشهد ، گرگان ، لرستان و كرمان تبليغ را شروع نمود و همزمان با تبليغ به فعاليت عليه رژيم ستم شاهي پرداخت و در خدمت شهيد بزرگوار هاشمي نژاد در فعاليتهاي سياسي ، تبليغي ، تكثير و پخش اعلاميه سهيم و شريك بود به گونه اي كه محلي را كه بعداً به عنوان مدرسه علميه حضرت حجت (عج ) در مشهد تأسيس نمود يكي از مراكز تكثير اعلاميه ها بر عليه رژيم منحوس پهلوي به شمار مي رفت .

در سال 1348 تدريس را در حوزه علميه مشهد شروع نمود و در سال 1351 مدرسه علميه اي به نام مقدس حضرت حجت(عج) تأسيس نمود و مديريت و تدريس آن را عهده دار گرديده و 17 شهيد طلبه تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

فعالیت تبلیغی و روشنگری در ابتدای انقلاب

در زلزله سال 1357 طبس كه جمعي از دانشجويان به عنوان كمك رساني در كنار ساير اقشار به طبس آمده و تعدادي از اين دانشجويان با افكار ماركسيستي منافقين امروز مباحثاتي در گوشه و كنار داشتند ايشان با تشكيل جلسه در مباحثه با آنان در تنوير افكار و در نتيجه روشنگري اذهان آن گروه مؤثر و در جلسات سخنراني براي زلزله زدگان مصيبت زده طبسي در تسكين قلوب داغدارشان نقش مؤثري ايفا نمود و تا بازسازي طبس حضور داشت و عضو شوراي اسلامي روستاي دشتغران شد .

در پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران همزمان با قيام عمومي مردم ، اين مبلّغ آگاه به مسايل سياسي ، با سخنراني هاي خود در سطح شهرستان نقش فعالي داشت و در سال 1359 به قائم مقامي كميته انقلاب اسلامي از طرف آيت ا... واعظ طبسي منصوب گرديد و در دوران دفاع مقدس در چندين مرحله و حدود دو سال افتخار حضور در جبهه را داشت.

 

قاضی دادگاه انقلاب اسلامی و حضور  در سنگر امامت جمعه

با اعطاي مدرك پايه 8 قضايي از سوي شوراي عالي قضايي عهده دار منصب قضاوت شد و در دادگاه انقلاب اسلامي و كيفري 1 و 2 مشهد و مديريت دادگستري كاشمر بمدت 8 سال به قضاوت مشغول گرديد.

با توجه به اهميت و نقش حساس ائمه جمعه و مسائل حاد طبس در سال 1368 از سوي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور و به دستور مقام معظم رهبري حضرت آيت ا... العظمي امام خامنه اي(مد ظله العالي) طي ابلاغي به امامت جمعه شهرستان طبس منصوب گرديد و ۲۸ سال در این سنگر به نظام اسلامی و مردم منطقه خدمت کرد.

 

مراسم تشییع پیکر این عالم مجاهد متعاقبا اعلام خواهد شد.

نظر شما