شناسهٔ خبر: 24259897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلیپین درصدد گسترده کردن فرمان ممنوعیت اعزام کارگرانش به دیگر کشورها

کوالالامپور- ایرنا-«رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین که فرمان ممنوعیت اعزام کارگران کشورش به کویت را به دلیل بدرفتاری کشور میزبان از فیلیپینی‌ها صادر کرده است، می‌گوید که اگر مشخص شود دیگر کشورها هم چنین رفتاری انجام می‌دهند، آن‌ها نیز مشمول این فرمان خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا ،پس از آن‌که گزارش پیدا شدن جسد یک کارگر خانگی فیلیپینی در یخچالی در کویت منتشر شد، «دوترته» فرمان منع ورود کارگران کشورش به کویت را صادر کرد و برای تخلیه 10 هزار نفر از آنها اقداماتی انجام داد و اعلام کرد: خشونت‌ها علیه کارگرانش در کشورهای عربی به قدری‌ است که بسیاری از فیلیپینی‌ها دست به خودکشی زده اند.
رئیس جمهوری فیلیپین در تازه‌ترین اظهارات خود درباره وضعیت کارگران فیلیپینی خارج از کشور گفت: ما در حال حاضر مشغول حسابرسی هستیم تا بفهمیم در چه جاهایی هموطنان ما اعزام می‌شوند و با آن‌ها رفتار وحشیانه و غیرانسانی می‌شود.
مجلس سنای فیلیپین نیز ضمن اینکه بررسی علل آزار و مرگ کارگران فیلیپینی در خارج از این کشور را از دو روز پیش در دستور کار خود قرار داده است ، دربیانیه ای این گونه رفتارها را ضد انسانی دانسته و آن را محکوم کرده است.
به گزارش فیل استار، این مجلس دربیانه خود به برخی از یافته ها د راین زمینه اشاره کرده که حاکی از آن است: از سال 2016 میلادی (1394) تاکنون، مرگ 196 کارگر فیلیپینی در کویت ثبت شده که 79 درصد از آن‌ها بر اثر آزار فیزیکی جان باخته اند.
در همین خصوص در هفته های اخیر میان دو کشور کویت و فیلیپین تنش‌هایی به جود آمد و در پی آن امیر کویت از «دوترته» دعوت کرد تا برای رفع تنش‌های به وجود آمده در مورد شرایط نامساعد کارگران فیلیپینی در کویت و همچنین انتشار گزارش هایی از آزار، سوء رفتار و کشته شدن آنها به این کشور حوزه خلیج فارس سفر کند.
«سیلوستره بلو» وزیر کار فیلیپین نیز روز گذشته اعلام کرد که هیئتی متشکل از معاونانش به عنوان نماینده دولت فیلیپین برای به دست آوردن اصلاحات مورد نظر در بهبود وضعیت کارگران فیلیپینی علاوه برکویت به عربستان سعودی سفر می کنند تا با مقام های ذیربط دراین زمینه گفت وگوهای جدی داشته باشند.
همچنین اعلام شدکه در صدر فهرست خواسته‌های هیئت فیلیپینی این است که کارگرانشان بتوانند گوشی‌های تلفن همراه و پاسپورت خود را به همراه داشته باشند، حقی که در حال حاضر بسیاری از کارگران فیلیپینی شاغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس، از آن برخوردار نیستند.
فیلیپین با جمعیتی افزون بر 100 میلیون نفر ، حدود 10 میلیون کارگر در خارج از این کشور دارد که بیش از 2 میلیون نفر از آن‌ها در حال حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی ،قطر و کویت مشغول به کار هستند اما به گفته مقامات فیلیپینی گزارش آزار کارگران تنها از این کشورها نبوده است.
کارگران فیلیپینی به طور معمول به عنوان مستخدم خانه، کارگر ساختمانی و پرستار در کشورهای دیگر کار می‌کنند.
در سال گذشته میلادی (2017) فیلیپینی‌های شاغل در کشورهای خارجی به میزان 28.1 میلیارد دلار درآمدهای خود را به صورت نقد به کشورشان فرستاده بودند، سرمایه ای که به اقتصاد در حال پیشرفت فیلیپین بیش از گذشته کمک کرده است.
آساق****241**1599

انتهای پیام /*

نظر شما