شناسهٔ خبر: 24259869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه از سوانح هوایی جان سالم به در ببریم؟ / رتبه اول بیوتکنولوژی ایران در خاورمیانه

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آنها را بازگو می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه علم و فناوری در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

چگونه از سوانح هوایی جان سالم به در ببریم؟ + تصاویر

گاه خبرنگاران قبل از انجام پرواز، کارشناسان، مهندسان ایمنی و پرواز و همچنین خلبان هواپیما را از جهت‌های مختلف آزمایش می‌کنند و آنگاه هواپیما به پرواز درمی آید.

سوانح هوایی به ندرت در جهان اتفاق می‌افتند، اما اگر قصد پرواز با هواپیما در هر نقطه ای از دنیا را دارید آشنایی با راهکار‌های امداد و نجات در زمان بروز سانحه، بسیار راهگشاست.

سوانح هوایی با همدیگر متفاوت هستند که بستگی به نوع هواپیما، منطقه در حال پرواز و علت بروز حادثه دارد.

برای افزایش ایمنی در زمان پرواز حتی با پیشرفته‌ترین هواپیماها، نشستن در صندلی‌های عقب هواپیما می‌تواند مفید باشد و سبب افزایش شانس بقای مسافران می‌شود.

ایمن‌ترین بخش هواپیما برای نشستن، قسمت عقب این وسیله است و مسافرانی که برصندلی‌های پشت خلبان و ردیف‌های اولیه می‌نشینند بیشترین میزان مرگ و میر را دارند.

یکی دیگر از بخش‌های ایمن هواپیما برای نشستن صندلی‌های کناره راهرو و محل عبور افراد و مهمانداران هستند، آمار‌ها نشان می‌دهند افرادی که در این بخش از هواپیما می‌نشینند از شانس زنده ماندن بیشتری درصورت بروز سوانح هوایی برخوردار هستند.

رتبه اول بیوتکنولوژی ایران در خاورمیانه

بررسی اطلاعات سایت سایماگو و جستجو بر اساس حوزه Biotechnology نشان داده است که رتبه ایران در سال 2016 در جهان با یک پله صعود نسبت به سال گذشته در رده 13 جهان قرار گرفته است.
 
در رده بندی سایت سایماگو، کشور چین با 7 هزار و 61 مستند در صدر جدول قرار گرفته و پس از آن کشورهای آمریکا، هند و کره جنوبی به ترتیب با 6 هزار و 433، 2 هزار و 714 و 2 هزار و 20 مستند در رده های بعدی جدول قرار دارند.
 
در رده بندی ایران در کشورهای منطقه خاورمیانه، ایران در تولیدات مستندات در حوزه زیست فناوری همچنان در رده اول منطقه قرار دارد.
 
 
 ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور در همایش ملی فناوری‌های فرهنگی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان اینکه اقتصاددانان سرمایه مالی را به سرمایه اقتصادی تقسیم می‌کنند، گفت: سرمایه‌های فرهنگی و همچنین سرمایه‌های مربوط به آداب و رسوم اجتماعی می‌توانند در توسعه اشتغال و درآمد زایی کشور نقش بسزایی داشته باشیم. معاون توسعه روستایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور ایران تنوع اقلیمی بسیار زیادی دارد، گفت: ما در حوزه بازی‌های محلی و همچنین غذاهای محلی تنوع بسیار زیادی داریم که همین موضوع می‌تواند سبب توسعه کشور شود و در همین راستا امسال برای سومین بار نمایشگاه محصولات و تولیدات روستایی را از 15 تا 18 اسفند ماه برگزار می‌کنیم.

رضوی با تصریح اینکه کشور ایران در مقایسه با جمعیتش دانشگاه‌های بسیاری دارد، بیان کرد: ما با 81 میلیون جمعیت با 2 هزار و 640 دانشگاه داریم اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که ما در دانشگاه فقط به دنبال مدرک دادن و مدرک گرفتن هستیم و آموزش دانشگاه‌های ما کاربردی و تحقیقاتی نیست.

 وی ادامه داد: امروز 43 درصد بیکاران کشور ما افراد فارق‌التحصیل و تحصیل کرده هستند، اگر در دانشگاه‌ها به خوبی کار می‌شد امروز با این حجم از فارغ‌التحصیل بیکار رو به رو نبودیم چرا یک فارق‌التحصیل معدن باید به دنبال نشستن در پشت میز باشد، اگر کار به صورت تحقیقاتی به پیش می‌رفت، دانشجو کار کردن در معدن را ترجیح می‌داد.

حضور بخش دولتی در امور پژوهشی مخرب است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت بالقوه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تحول فناوری‌های راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: در حوزه‌های مهمی همچون ساختمان و پدیده‌های مرتب با این حوزه همچون زلزله، زمینه‌های بکر بسیاری وجود دارد که ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه‌ها می‌تواند ضمن کمک به حل مشکلات موجود، زمینه‌ساز درآمدزایی و اشتغال مبتنی بر خلاقیت و نوآوری شود. 

وی ایجاد محیط مساعد برای حضور بخش خصوصی به این حوزه را ضروری دانست و افزود: برای ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها، باید زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ایجاد شود. رئیس بنیاد ملی نخبگان، رسالت دولت در پژوهش‌های کاربردی را هدایتگری و ایجاد زمینه مساعد کارآفرینی و نوآوری برشمرد و گفت: حضور بخش دولتی در امر پژوهش مخرب است و نفوذ نوآوری به بخش‌های گوناگون از جمله راه و ساختمان، نیازمند زیست بوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می‌شود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود.

ستاری شکوفایی شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان موفق در حوزه حمل و نقل را نمونه‌ای موفق از این روند عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه راه و ساختمان وجود دارد که شکوفایی این ظرفیت‌ها، مستلزم فرهنگ‌سازی برای حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این حوزه است.

در استخدام دولتی به بن بست رسیده‌ایم/ ضرورت ورود جوانان به حوزه فرهنگ

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ و علم و فناوری اقتصاد دانش بنیان در همایش ملی فناوری‌های فرهنگی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها در تلاش‌اند تا به رشد برسند، گفت: یکی از خصوصیات مثبت استارت‌آپ‌ها این است که اگر به مشکلی بر بخورند خود آن را حل می‌کنند و به دلیل آنکه تولید کننده ایده، ادامه دهنده آن و همچنین پرورش دهنده ایده خود هستند، رشد می‌کنند.

 دبیر ستاد توسعه فرهنگ و علم و فناوری اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اهمیت فرهنگ، اظهار کرد: فرهنگ سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و این فرهنگ باید در میان مردم ایجاد شود البته این فرهنگ سازی به مدت زمان زیادی احتیاج دارد و به دنبال این هستیم تا فرهنگ مناسب را در جامعه ایجاد کنیم.

کرمی تصریح کرد: جوانان ما باید در حوزه فرهنگ ورود پیدا کنند تا این حوزه را نجات دهند و در بخش فناوری هم اشتغال زایی ایجاد شود. متاسفانه ما در استخدام دولتی به بن بست خورده‌ایم و برای خروج از این بن بست باید بیش از پیش در حوزه فرهنگی فعالیت کنیم تا به موفقیت برسیم.

کیفیت دارو‌های ضد سرطانی را به کمک فناوری‌های نوین تشخیص دهید

چند تن از محققان دانشگاهی کشورمان موفق به تولید غشای پلیمری مایع بر پایه نانوتکنولوژی شده‌اند که کیفیت یک داروی ضد سرطان را تشخیص می‌دهد و میزان کارکرد و همچنین عملکرد آن را مشخص می‌کند.محقق این محصول ددر خصوص این غشاهای مایع اظهار کرد:ما با روش‌های الکترونیکی این غشاها را تولید و در پلاسمای خون وارد می‌کنیم تا با اعمال الکترونیکی مشخص شود که عملکرد داروها به چه صورتی بوده است.

وی با بیان اینکه با روش معمولی نمی‌تون اندازه گیری‌های لازم را انجام داد، تصریح کرد: با اعمال الکترونیکی که انجام می‌دهیم می‌توانیم میزان داروی داخل خون را شناسایی کنیم، این غشاهای الکترونیکی مشخص می‌کنند که یک دارو بسته به اینکه مکانیزمش به چه صورت است یا چه کیفیتی دارد؟

جلوگیری از ورشکسته شدن بانک‌ها به کمک فناوری‌های نوین

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید نرم‌افزاری در حوزه مدیریت ریسک نقدینگی بانک‌ها شده است که بر اساس آن از ورشکستگی احتمالی بانک‌ها جلوگیری می شود.مدیر این شرکت دانش‌بنیان

در خصوص این نرم‌افزار دانش‌بنیان اظهار کرد: به کمک این نرم‌افزار می‌توانیم ورودی و خروجی بانک‌ها را اندازه گیری کنیم، یعنی ریسک نقدینگی آنها را مدیریت کرد.

وی در خصوص چگونگی کارکرد این نرم‌افزار بیان کرد: بانک‌ها به طور معمول به جذب سرمایه‌ و سپرده‌گذاری می‌پردازند، آنها در مقابل سپرده‌گذاری که انجام می‌دهند به مشتری خود تعهد دارند و اگر نتوانند به تعهد خود عمل کنند ورشکسته می‌شوند کاری که این نرم‌افزار انجام می‌دهد این است که ریسک نقدینگی آن ها را محاسبه می‌کند و اجازه ورشکستگی به آنها نمی‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما