شناسهٔ خبر: 24259719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عراقچی: تا زمانی که از برجام سود ببریم به آن پایبندیم

منبع: تسنیم

به گفته معاون ظریف اگر توافق هسته‌ای مزایای اقتصادی برای ایران نداشته باشد، تهران ممکن است از این توافق مهم خارج شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مشرق، بعد از اینکه آژانس بین المللی اتمی دوباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرد عراقچی گفت: تا زمانی که از برجام سود ببریم به آن پایبندیم.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی تاکید کرد اگر توافق هسته ای مزایای اقتصادی برای ایران نداشته باشد، تهران ممکن است از این توافق مهم که در سال 2015 حاصل شد، خارج شود.

عراقچی گفت: «فکر می کنم موضع ما کاملا واضح و روشن است. ما مادامی که بتوانیم از توافق هسته ای سود ببریم و از مزایای آن بهره مند شویم به آن پایبند می مانیم. اگر آمریکا از این توافق کنار بکشد، این سئوال مهم مطرح می شود که آیا همچنان می توانیم از این توافق سود ببریم یا خیر. در حال حاضر، ما متقاعد نشده ایم و به این نتیجه نرسیده ایم که (بدون حضور آمریکا) این توافق بقا خواهد داشت و ایران می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

بیشتر بخوانید:

آژانس انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

جزییاتی از گزارش آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌های ایران

اروپا آمریکا را پایبند اجرای برجام کند

این مقام ارشد وزارت خارجه تاکید کرد: «این موضوع همچنین به صورت گسترده ای به دیگر طرف های امضا کننده برجام هم بستگی دارد. همان گونه که گفتم، فعلا فکر نمی کنم آنها بتوانند بدون آمریکا به توافق پایبند بمانند. این یک موضوع مهم است.»

وی دیروز در اندیشکده چتم هاوس انگلیس نیز گفته بود: اگر در برجام هیچ منافع اقتصادی برای ایران وجود نداشته باشد و بانک‌های عمده نتوانند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند، ایران از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

معاون ظریف تاکید کرده بود: «توافق به این شیوه دوام نخواهد آورد، حتی اگر ضرب‌الاجل (اعلامی رئیس جمهوری آمریکا) رد شود و معافیت‌ها (تحریمی) تمدید شوند. اگر همان سیاست‌های اغتشاش و عدم‌اطمینان درباره برجام تداوم یابد، اگر شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران کار نکنند، ما نمی‌توانیم در توافقی باقی بمانیم که هیچ نفعی برایمان ندارد».

نظر شما