شناسهٔ خبر: 24259490 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه طبس درگذشت

حجت الاسلام ابراهیم مهاجریان مقدم، امام جمعه طبس صبح امروز به دلیل ایست قلبی در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام ابراهیم مهاجریان مقدم، امام جمعه طبس صبح امروز به دلیل ایست قلبی در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

سيدابراهيم مهاجريان مقدم فرزند سيد مهدی در 5 مرداد 1321 هجری شمسی در روستای دشتغران از توابع شهرستان طبس در خانواده ای مذهبی كه پدر و اجدادشان عالم و عالم زاده بودند، ديده به جهان گشود.

پدر وی روحانی و جدشان نيز روحانی و مورد وثوق مردم و علماء به خصوص مرجع جهان تشيع آيت الله ميرزا ابوالحسن شيرازی بوده اند.

وی در سن 12 سالگي در سال 1333 در حوزه علميه طبس تحصيلات مقدماتی علوم دينی را شروع و به فراگيری ادبيات عرب پرداخت و در سال 1335 براي ادامه تحصيل به شهرستان فردوس عزيمت کرد و ظرف چهار سال(1339) دروس مقدماتي را به اتمام رسانيد. 

شور و اشتياق و علاقه وافر به تحصيل علم سبب شد كه در سال 1339 ( ۱۸ سالگي ) به منظور بهره وری از درس اساتيد به نام حوزه علميه وارد مشهد مقدس شود و در جوار بارگاه ملكوتي ثامن الحجج حضرت علي بن موسی الرضا(ع) مدرسه علميه سليمانيه از محضر اساتيدی چون: حضرات عظام  آيت الله سيداحمد مدرس يزدی، حاج شيخ يعقوب واعظی، شهيد بزرگوار هاشمي نژاد، استاد هاشمی (ادبيات)، فلسفی، مرتضوی و اديب نيشابوری استفاده کرده، دوره سطح را به اتمام رسانيده دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرت آيت الله العظمی ميلانی و حضرت آيت الله العظمی سيدعبدالله شيرازی (ره) فراگيرد و از حضرت آيت العظمی ميلانی در رابطه با اخذ وجوهات اجازه نامه دريافت دارد.

وی در سال 1340 در سن 19 سالگي در شهرهای مشهد، گرگان، لرستان و كرمان تبليغ را آغاز کرد و همزمان با تبليغ به فعاليت بر عليه رژيم ستم شاهی پرداخت و در خدمت شهيد بزرگوار هاشمي نژاد در فعاليت های سياسی، تبليغی، تكثير و پخش اعلاميه سهيم و شريک بود به گونه ای كه محلي را كه سپس به عنوان مدرسه علميه حضرت حجت(عج) در مشهد تأسيس کرد يكي از مراكز تكثير اعلاميه ها بر عليه رژيم منحوس پهلوی به شمار می رفت.

در سال 1348 تدريس را در حوزه علميه مشهد آغاز کرد و در سال 1351 مدرسه علميه ای به نام مقدس حضرت حجت(عج) تأسيس کرد و مديريت و تدريس آن را عهده دار گرديده و 17 شهيد طلبه تقديم انقلاب اسلامی كرده است.

در زلزله سال 1357 طبس در جلسات سخنرانی برای زلزله زدگان مصيبت زده طبسي در تسكين قلوب داغدارشان نقش مؤثری ايفا کردند و تا در پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ايران همزمان با قيام عمومي مردم، اين مبلغ آگاه به مسائل سياسي، با سخنرانی های خود در سطح شهرستان نقش فعالی داشت.

در سال 1359 به قائم مقامی كميته انقلاب اسلامی از طرف آيت الله واعظ طبسی منصوب گرديد و در دوران دفاع مقدس در چندين مرحله و حدود دو سال افتخار حضور در جبهه را داشت. 

با اعطای مدرک پايه 8 قضايی از سوی شورای عالی قضايی عهده دار منصب قضاوت شد.

با توجه به اهميت و نقش حساس ائمه جمعه و مسائل حاد طبس در سال 1368 از سوی شورای سياستگذاری ائمه جمعه كشور و به دستور مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمي امام خامنه ای (مد ظله العالی) طی ابلاغی به امامت جمعه شهرستان طبس منصوب گرديد و 28 سال متوالی در این جایگاه مردم را رهنمود کرد./۸۸۰/پ۲۰۴/ب۱

نظر شما