شناسهٔ خبر: 24259227 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

از خطر شیوع آنفلوانزای مرغی در کشور تا چاقی شکی نیمی از مردان ایرانی

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت ودرمان در هفته گذشته با رویداد های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می پردازیم.

آنفلوآنزای مرغی بیخ گوش ایرانی ها

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در خصوص بیماری آنفلوانزا، علائم و درمان آن عنوان کرد: متاسفانه امسال با تبلیغات سوء در فضای مجازی درباره واکسن آنفلوانزا وشایعاتی در خصوص مضرات آن بسیاری از افراد از تزریق واکسن خودداری کردند و این شایعه پراکنی ها باعث شد تا تعداد مبتلایان به آنفولانزا در فصل سرد امسال بیشتر شود و حتی مرگ و میرها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما هر سال تنها با یک سویه آنفلوانزا مانند H1N1 یا B مواجه بودیم اما در زمستان امسال برای نخستین بار سه سویه آنفلوانزا H1N1، B، H2N3 در کشور مشاهده شده است.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با توصیه به تزریق واکسن  آنفلوانزا در گروه های پر خطر تاکید کرد: حتی کسانی که تاکنون واکسن آنفلوانزا نزده اند توصیه می کنیم این واکسن را تزریق کنند زیرا از هم اکنون تا پاییز بعدی امکان ابتلا به این بیماری برای گروه های پر خطر وجود دارد.

مردانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سویه جدید آنفلونزای پرندگان با عنوان H5N6 مشاهده شد و شیوع این آنفلوانزای پرندگان از ایران به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد، گفت: خوشبختانه دامپزشکی توانست با معدوم سازی پرندگان مبتلا به این نوع آنفلوانزا، بیماری را در کشور کنترل کند، آنفلوانزای پرندگان H5N6 در ایران و کشورهای دیگر تا به حال به انسان انتقال پیدا نکرده است اما امکان تغییر ویروس و انتقال آن به انسان ها وجود دارد.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ضمن هشدار به مردم در خصوص نگهداری پرندگان در منزل و خطر ابتلا به آنفلوانزا گفت: نگهداری از پرندگان در منزل خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را به دنبال دارد، افزون بر این مرغداران هم باید احتیاط های لازم را کنند و در صورتی که با مرگ و میر بالای پرندگان مواجه شدند سریعا موضوع را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند.

٤٧ درصد مردان ايرانى چاقى شكمى دارند/ مراجعه نكردن به پزشك دلیل نابارورى در مردان

عليرضا رئيسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پيش از اين علت اصلى بسيارى از نابارورى ها مشكل گران بودن درمان بود اما امروزه مراجعه نكردن مردان به پزشك علت مهم نابارورى محسوب مى شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه كمتر از ٢٧ درصد مردان در عفونت ها به پزشك مراجعه مى كنند كه اين سبب نابارورى مى شود، افزود: افزون بر اين حوادث و عوامل خطر براى مردان بيش از زنان است.

وى با اشاره به اینکه ٤٧ درصد مردان دچار چاقى شكمى هستند عنوان كرد: اين درحالى است كه چاقى در زنان بيشتر بوده اما چاقى شكمى كه علت اصلى بيمارى هاى قلبى عروقى بوده در مردان بيشتر است.

در ادامه رئیسی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره سلامت گفت: ۹۷ درصد مردان حداقل یک عامل خطر برای بیماری های کشنده و مزمن غیرواگیر از قبیل: سکته های قلبی، مغزی و سرطان دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: بیش از ۲۵ درصد مردان ایرانی کلسترول بالا و ۱۳ درصد دیابت یا قند خون دارند.

۱۵ درصد مردان نابارور به پزشک مراجعه می کنند

سید جلیل حسینی رئیس دومین کنگره سلامت مردان گفت: سلامت مردان در جامعه مغفول مانده است و در كنگره امسال به بحث نابارورى پرداخته ايم.حسینی در ادامه  ۵۰ درصد علل ناباروری را مربوط به مردان دانست و گفت: در صورتی که زوجین یکسال پس از اقدام به فرزندآوری بارور نشدند هر دو  نفر باید به پزشک مراجعه کنند.

حسینی در ادامه مراجعه نکردن مردان به پزشک را یکی از علل ناباروری عنوان کرد و افزود: از ۵۰ درصد مردانی که نابارور هستند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به پزشک مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد: به روزترین درمان های ناباروری دنیا در ایران وجود دارد و مردان برخلاف زنان هیچ محدودیت سنی در درمان ناباروری ندارند.

قول مجلس برای افزایش ۷۰۰ میلیاردی بودجه پزشک خانواده در سال ۹۷/ اعتبارات کافی ندهند پزشک خانواده متوقف خواهد شد

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بودجه پزشک خانواده در سال ۹۷ گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه  پزشک خانواده هزار میلیارد تومان تعیین شده بود ولی ما برای اجرای این طرح خواستار افزایش بودجه بودیم و مجلس به ما قول مساعد داده است که ۷۰۰ میلیارد تومان به بودجه پزشک خانواده در سال ۹۷ افزوده شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: اگر اعتباراتی که برای پزشک خانواده و سطح بندی خدمات پیش بینی کردیم به موقع تخصیص داده شود، قادر خواهیم بود تا سال ۱۴۰۰ برنامه پزشک خانواده و نظام سطح بندی خدمات را در کل کشور مستقر و اجرایی کنیم.

رئیسی تاکید کرد: اگر مجلس این ۷۰۰ میلیارد تومان را به طرح پزشک خانواده تخصیص ندهد ما در گام سوم اجرای طرح پزشک خانواده متوقف خواهیم شد.

آغاز ثبت نام جذب هیئت علمی وزارت بهداشت از ابتدای اسفند

سید علی حسینی رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت بهداشت از آغاز فرآیند ثبت نام در سامانه جذب هئیت علمی دانشگاههای علوم پزشکی از اول اسفند خبر داد و گفت: پانزدهمین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی از ابتدای اسفند آغاز می شود و برای سال آینده بیش از 1000 نفر هیئت علمی جذب وزارت بهداشت خواهند شد. سال 96 نیز بیش از 1000 نفز جذب هیئت علمی وزارت بهداشت شدند.

وی ادامه داد: داوطلبان می توانند در 2 محل بر اساس اولویت در سامانه جذب اعضای هیئت علمی ثبت نام کنند و در مراحل ثبت نام پس از ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک کد رهگیری خود را از سامانه دریافت کنند. حسینی افزود: کسانی که نتوانند کد رهگیری خود را از سامانه دریافت کنند به معنای آن است که فرآیند ثبت نام تکمیل نکرده اند، بنابراین متقاضیان به این موضوع توجه داشته باشند.

۵۰ درصد نابارورى ها مربوط به مردان است

 علیرضا خردمند دبير علمى دومين كنگره سلامت مردانگفت:از یک دهه گذشته دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان کشور تصمیم گرفتند که ارتقا سلامت مردان را در دستور كار قرار دهند و در همين راستا هفته اى با عنوان سلامت مردان نامگذارى شد.

خردمند در ادامه به نابارورى مردان اشاره كرد و گفت: كنگره امسال با محور نابارورى مردان برگزار شده است و در سالهای اخیر مطالعات نشان داده که ۵۰ درصد علل ناباروری مربوط به مردان است که بسيارى از اين علل قابل پيشگيرى و درمان هستند.

دبير علمى دومين كنگره سلامت مردان به علل شايع ناباروى در مردان اشاره كرد و افزود: عوامل محیطی در بروز نابارورى بسیار تأثیرگذار هستند و استرس های محیطی و آلودگی های آب و هوا، غذا، نوع رژیم غذایی و چاقی و زندگى شهر نشينى بر ناباروری موثر است.

وی ادامه داد: مردان در صورت مراجعه به موقع به پزشك می توانند در درمان ناباروری موفق باشند حتی در یک دهه پیش اگر مردی فاقد نطفه بود و ناباروری او دائمى تلقى مى شد امروز با اقدامات درمانی جديد درمان می شود.

وزیر بهداشت کمیسیونر سازمان جهانی بهداشت شد

محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: با اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت کشورمان به صورت رسمی به عنوان کمیسیونر کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت انتخاب شد.

وی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت چندین بار از ایران به عنوان یکی از کشورها و الگوهای موفق کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر یاد کرده و مقرر شده که گزارش پیشرفت های ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2018 ارائه شود.

 مسئولان مقصر اصلی کاهش نشاط اجتماعی هستند/ تریبون دارها به جای دشمن "یاس" را در جامعه تزریق کردند/ بیماران اعصاب و روان مظلوم ترین بیماران هستند

سيدحسن هاشمی در نخستین همایش سالانه انجمن علمی روان درمانی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در ایران و دنیا بیماری ها و اختلالات روانی است، گفت: سالانه از هر ٥ نَفَر یک نَفَر بخشی از اختلالات روانی را تجربه کرده است و در کشور ما نیز طبق آمار اعلام شده، عدد ابتلا به اختلالات روانی ٢٤ درصد از جمعیت کشور است اما در مورد این آمار ابهام وجود دارد، چرا که وقتی این آمار را در هیئت دولت مطرح کردم، مورد انتقاد قرار گرفت که مگر می شود در هر جمعی یا در هر دستگاهی ٢٤ درصد دچار اختلالات روانی باشند.

هاشمی در خصوص نظر مردم درمورد بیماری های روانی گفت: عقیده عامه این است که حتما فردی باید علائم سایکوتیک داشته باشد و روی تخت دست و پایش را ببندند، بیمار روانی محسوب می شود، اما وقتی از همه می پرسید، آیا شب ها راحت می خوابید؟ و یا علائم اضطرابی دارید؟ متوجه می شویم آمار بیشتر از ٢٤ درصد است و البته این آمار با آمار جهانی تفاوتی ندارد، اما باید مراقب بود تا افزایش پیدا نکند.

وزیر بهداشت گفت: آثار بی توجهی به سلامت روان، در جامعه دیده می شود و امروز اگر نشاط اجتماعی در ایران پایین است، بخشی از آن متوجه مسئولان است که اگر گوش شنوا داشته باشند و بدانند که در این حوزه باید نصیحت پذیر باشند و بپذیرند که با روح و روان مردم باید علمی برخورد کرد، این مشکلات ایجاد نمی شود و نمی شد.

هاشمی با خطاب قرار دادن خواص جامعه گفت: افرادی که دسترسی به تریبون داشتند، به دلیل خودخواهی فردی یا معرفی حزب و طایفه خود، شروع به اتهام زنی به دیگران کردند و در جامعه تا می توانستند، یاس را تبلیغ کردند و این نوع حرکت ها کار دشمنان خارجی نبود، بلکه این مشکل در داخل کشور و در مجلس، دولت، قوه قضاییه و رسانه ها آغاز شد و به نحوی در جامعه معرفی شدیم که جماعتی که بعداز انقلاب همدیگر را حمایت می کردند و زیر یک چتر به چیزی جز حل مشکلات یکدیگر و مردم فکر نمی کردند، تبدیل به مردمانی شدند که از هم فرار می کنند و با دیده ظن و گمان به هم می نگرند.

ثبت نام آزمون ارشد علوم پزشکی از امروز آغاز شد

ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ رشته های علوم پزشکی از امروز دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ آغاز شد و تا یکشنبه ۱۳ اسفند ادامه دارد، این ثبت نام فقط به صورت اینترنتی امکان پذیر است.زمان تصحیح و ویرایش اطلاعات ثبت نام کنندگان از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی از ۲۶ تا ۲۸ فروردین ماه ۹۷ اعلام شده است.

دانشجویان ترم آخر تنها در صورتی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ فارغ التحصیل شوند مجاز به شرکت در آزمون هستند، همچنین دانـش آموختگـان مقطـع کارشناسـی ارشـد، چنانچـه در مقطـع کارشناسـی ارشـد مـذکور از آمـوزش رایگـان برخوردار بوده و مجددا با مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی خـود متقاضـی شـرکت در سایر رشته های این آزمون باشند، در صورت قبولی در رشته محل هـایی کـه تحصـیل در آنهـا رایگـان است، ملزم به پرداخت شهریه هستند، در صورتی که در مرحله ارشد قبلی از آموزش رایگان برخوردار نبوده اند، در صورت پذیرش در رشته محل هـای رایگان، ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما