شناسهٔ خبر: 24259178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زندگی امام خمینی(ره) و همسرشان الگویی برای زوجین جوان است

گروه اجتماعی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رابطه وجودی ناب امام خمینی(ره) و همسرشان الگویی برای زوجین جوان است تا روابط خود را با یکدیگر عمق بخشند و راه سعادت را طی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئیین افتتاحیه دهمین کاروان ازدواج دانشجویی که شامگاه سوم اسفندماه در حرم امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده صرفاً یک قرارداد یا ارتباط حقوقی نیست، بیان کرد: ازدواج و تشکیل خانواده قرار داد هست اما ماهیت آن با بقیه قراردادهای زندگی فرق می‌کند، همان طور که طبق آیه قرآن کریم «وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا» مردهایی که ازدواج می‌کنید، فکر نکنید ازدواج یک قرار داده ساده است بلکه همسران شما وقتی شما را در این قرارداد وارد کردند از شما میثاقی غلیظ ومحکمی می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج عقد نیست بلکه میثاقی غلیظ است، افزود: ازدواج یک قراردادی بنیادی و منشوری است که طرفین به راحتی نمی‌توانند روی آن بی‌توجه باشند، اما متأسفانه در زندگی‌های مدرن به مرور زمان از میزان تعهد به دیگری کاسته شده و برخی از مشکلات ناشی از همین نگاه است که آن‌ها ازدواج را حتی به عنوان تعهد ساده هم حساب نمی‌کنند.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه بهار انسان دوره جوانی است و شور ونشاط آن در حوزه ازدواج است، ابرازکرد: قرار گرفتن صدها زوج در کنار هم فضای این محفل را پر از انرژی می‌کند وما باید قدر این لحظه‌ها را بدانیم.


صالحی در خصوص وجه دیگر ازدواج و تشکیل خانواده که اصلی‌تراست، گفت: ازدواج وتشکیل خانواده یک رابطه ناب وجودی است و زن وشوهر را در یک رابطه متفاوت قرار می‌دهد واین نوع ازدواج معنادارتر وریشه دار است.
زندگی امام خمینی(ره)؛ نمونه ای از یک رابطه ناب وجودی
وی ادامه داد: در مسیر رابطه ناب وجودی زن وشوهر، نمونه‌های قابل توجهی داشته‌ایم که در اوج متعالیش ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س)است اما در اوج و فضای بشری می‌توان به زندگی امام خمینی(ره) اشاره کرد.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زندگی امام خمینی(ره) و همسرشان نمونه‌ای از یک رابطه ناب وجودی را به نمایش می‌گذارد، عنوان کرد: وقتی کتاب «بانوی انقلاب» که روایت 60 سال زندگی امام خمینی(ره) و همسرشان هست، را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که امام خمینی(ره) این سال‌ها را در چه پیوند وجودی خاصی گذراندند.
صالحی با اشاره به اینکه امام تنها یک سیاست مدار نبود بلکه یک همسر خوب و برجسته بود، ابراز کرد: ادبیات امام خمینی(ره) در نامه‌هایی که 70 سال پیش به همسرشان می‌دادند خود نشان از وجود یک ارتباط وجودی خاص است.
شاخصه‌های رابطه ناب وجودی
وی با بیان اینکه «مودت» یکی از شاخصه‌های رابطه ناب وجودی است، گفت: مودت محبتی است که در درون انسان شکل می‌گیرد ودرون مرد و زن را از دوستی پر می‌کند، مودت بخش اول رابطه وجودی است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: شاخصه دوم رابطه ناب وجودی «رحمت» است که معنای آن نشان دادن این دوستی است که درواقع فضای بیرونی در قالب‌های زبانی و رفتاری با رحمت سرشار می‌شود.

صالحی در خصوص سومین شاخصه رابطه ناب وجودی بیان کرد: در یک ارتباط هم گرایانه وجودی وهستی شناسانه بین زن و مرد، اتفاقی رخ می‌دهد که باعث از بین رفتن فاصله‌ها شده و در نتیجه مشکلات و سختی‌ها را می‌توان طی کرد، در واقع زن و مرد آرامش‌دهنده به یکدیگر هستند و نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها را از هم دور می‌کنند.

ازدواج، یکی از رموز سلامت
در ادامه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه همه انسان‌ها علاقه‌مند هستند در زندگی الگوی دیگران باشند، بیان کرد: کسی می‌تواند الگو برای جامعه باشد که خودش از نظر اخلاقی، روحی، فکری و عملی سلامت باشد و در واقع این سلامت در همه وجود انسان نقش می‌بندد که یکی از رموز سلامت، ازدواج توأم با شناخت و اطاعت است.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم، همسر انسان را از وجود خود او معرفی می‌کند و می‌فرماید همسر انسان همدل، همراز و همفکر اوست تا راه پیش روی آن‌ها در زندگی به خوبی پیموده شود و زوجین مددکار یکدیگر باشند.
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به اینکه امروزه برخی جریان‌ها به دنبال به حاشیه بردن مسئله ازدواج هستند، افزود: تشکیل خانواده و ازدواج مسئله مهمی است که تأثیر بسیاری در مسیر تعالی و تکامل انسان، همسران، فرزندان و تشکیل جامعه سالم که اساسش معنویت، عدالت، عقلانیت و اخلاق باشد، دارد.
رئیسی با بیان اینکه ازدواج، اجتماع کوچک اما پر معنا و رمز و راز خانواده را تشکیل می‌دهد، ابراز کرد: الگوی این اجتماع، خانواده امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) است که بر اساس عناصری مانند اخلاق، معنویت و عدالت شکل گرفت و الگویی برای تمام خانواده‌ها در طول تاریخ بوده است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آرامش زندگی انسان در پرتو خانواده سالم است، عنوان کرد: امیدوارم حاصل این ازدواج آرامش، عشق ورزیدن، حرکت وتلاش برای رسیدن در جهت امورشخصی، اجتماعی و تربیت فرزندانی صالح باشد.
وی با بیان اینکه هیچ کسی شرایط قبل و بعد ازدواجش باهم یکی نبوده است، گفت: در زندگی‌تان دغدغه مسائل مالی نداشته باشید، همان طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند« يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ» خداوند از فضلش به همه ما می‌دهد.

نظر شما