شناسهٔ خبر: 24259164 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

ابراهیمی‌ترکمان در کنفرانس «از خورشید تا پروین» در باکو:

شعر خیال انسان را به پرواز درمی‌آورد

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شعر جوششی، شاعر را می‌سازد؛ در واقع چون کلمه برای بیان احساسات روحی محدود است، شعر به وجود می‌آید و به همین دلیل، انسان با شعر، خیال خود را به پرواز درمی‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، کنفرانس «از خورشید تا پروین»، به همت رایزنی فرهنگی ایران در باکو و با همکاری انستیتو ادبیات آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، روز گذشته، در باکو آغاز به کار کرد.

این کنفرانس با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عیسی حبیب بیلی، رییس انستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان، جواد جهانگیرزاده، سفیر و اصغر فارسی، رایزنی فرهنگی ایران در باکو و جمعی از اندیشمندان و ادیبان دو کشور در محل این انستیتو در باکو، برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، سخنان خود در آیین افتتاحیه این کنفرانس را با خوانش اشعاری از خورشیدبانو ناتوان، شاعره آذربایجانی آغاز کرد و گفت: بیشتر اشعار این شاعر پس از فوت یکی از پسرانش سروده شدند. تخلصی که این شاعر برای خود انتخاب کرد ـ ناتوان ـ به معنای کسی است که کاری از دستش برنمی آید؛ البته این معنی در اشعار شاعران بزرگی همچون مولانا هم آمده است.

وی ادامه داد: خورشیدبانو ناتوان، یکی از شخصیت هایی است که از چند منظر می توان او را بررسی کرد؛ اول اینکه اگر بگوییم شعر به دو قسم جوششی و کوششی تقسیم می شود، شعرهای خورشیدبانو در دسته شعرهای جوششی قرار می گیرد.؛ به ویژه مصیبتی که وی به آن دچار شد به لطافت روحی خورشیدبانو منجر شد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: برخی از نویسندگان این نظر را دارند که شعر جوششی، شاعر را می سازد در واقع چون کلمه برای بیان احساسات روحی محدود است، شعر به وجود می آید و به همین دلیل، انسان با شعر، خیال خود را به پرواز درمی آورد و در قالب کلمه و شعر به نمایش می گذارد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با بیان اینکه بزرگان ما هم حکمت های خود را در قالب شعر بیان می کرده اند؛ در این باره می توان از صائب تبریزی نام برد، گفت: مولانا هم تخلص خود را خاموش انتخاب کرده بود در حالیکه مثنوی را با کلمه «بشنو» آغاز می کند. معلوم می شود سکوتی وجود دارد که می شود شنید و آن سکوتی است که در عشق وجود دارد.

وی افزود: به معنی اصیل وقتی دو نفر با هم دعوا می کنند فریاد می زنند؛ چون احساس دوری می کنند. ولی دو شخص عاشق با همدیگر خیلی آرام صحبت می کنند چون قلبشان به هم نزدیک است.

ابراهیمی ترکمان، بحث دیگر درباره خورشیدبانو ناتوان این است که؛ در عالم زبان دو نوع زبان وجود دارد: زبان علم و زبان معرفت. همه انسان ها در تمام دنیا زبان علم را به یکسان می فهمند و در این مقوله اشتباه وجود ندارد؛ اما زبان معرفت مانند آن است که بگوییم «چه روز زیبایی است» و این جمله برای کسی که مصیبت دیده، مفهوم نیست، یا کسی که در زندان است برایش مفهوم ندارد.

وی تأکید کرد: زبان شعر خورشیدبانو ناتوان و در کل زبان شعر، زبان معرفت است. در زبان علم باید از استدلال هایی استفاده کرد که هم فهمیده شود و هم باید اثبات شود؛ ولی در زبان معرفت، باید اقناع کرد؛ به همین دلیل در یک خانواده، نگاه پدر به فرزند کافی است و اقناع می کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش گفت: پروین اعتصامی و خورشیدبانو، از زبان معرفت استفاده کردند و با اشعار نغزی که سرودند، عدم وفای دنیا را اعلام کردند.

روابط جمهوی آذربایجان و ایران، حسنه است

عیسی حبیب بیلی، رییس انستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان هم در سخنان خود در این کنفرانس با بیان اینکه روابط فرهنگی بین دو کشور بسیار گسترده و عمیق است، گفت: سفر رؤسای جمهور آذربایجان و ایران به دو کشور، روابط حسنه این دو کشور را به طور محسوس گسترش داده است.

وی سپس با اشاره به ملاقات رییس جمهور آذربایجان با مقام معظم رهبری در سفر به تهران و نیز امضای تفاهمنامه متعدد و مهمی که بین دو کشور امضا شده است، این تعاملات را عامل گسترش بیش از پیش روابط دو کشور نامید و از توسعه همکاری های دانشگاهی بین ایران و آذربایجان، ابراز خرسندی کرد.

رییس انستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان گفت: بر اساس امضای توافقنامه های سال های 2016 و 2018 روابط خوبی بین دانشگاه ها و مراکر علمی دو کشور از جمله بین آکادمی علوم آذربایجان و دانشگاه تبریز برقرار شده است. ما با همکاری دانشگاه تبریز در هر سال یک کنفرانس بزرگ کرد ه ایم که شامل موضوعاتی مانند شهریار، صائب تبریزی و سعدی و در حال حاضر پروین اعتصامی و خورشیدبانو ناتوان، است.
وی در ادامه پروین اعتصامی را شاعر بزرگ ایران معرفی کرد و گفت: متأسفانه ما اطلاعات کمی از این شاعره نامدار ایرانی داریم؛ در مقابل خورشیدبانو ناتوان هم که شاعر معروفی در آذربایجان است، باید بیش از پیش به ایرانی ها معرفی شود.

عیسی حبیب بیلی ادامه داد: پروین اعتصامی، از شاعران بزرگ ایران است که در تمامی شهرهای ایران، خیابانی به نام نامگذاری شده است. با آنکه او عمر کوتاه 35 ساله داشته؛ ولی یکی از نامداران ادبیات ایران است و حتی مقدمه دیوان پروین اعتصامی را محمدتقی بهار، از شعرای بزرگ ایران نوشت.

در این همایش محققان و کارشناسان حوزه ادبی دو کشور از جمله از دانشگاه تبریز و نیز انستیتوی ادبیات فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان به ابعاد مختلف خلاقیت ادبی پروین اعتصامی و خورشیدبانو پرداختند.


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان و نخبگان فرهنگی و دینی آن کشور، روزهای فیلم جمهوری اسلامی ایران را روز جمعه (4 اسفندماه) افتتاح می کند.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما