شناسهٔ خبر: 24259114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماینده خبرگان رهبری:

بخش کمی از نخبگان حوزوی پس از تحصیل، به شهر خود باز می‌گردند

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: بسیاری از نخبگان حوزوی استان برای کسب مدارج عالی تحصیلی عازم قم می‌شوند که پس از فراغت تحصیل، اغلب ماندگار شده و کمتر به شهر و دیار خود بازمی گردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری عصر پنجشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) مراغه با اشاره به این‌که وضعیت امروز مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی با گذشته پرافتخار خود فاصله دارد، اظهار داشت: متأسفانه اغلب علمای بومی مقیم قم، آمادگی برای بازگشت به آذربایجان ندارند.

وی با بیان این‌که در گذشته‌ای نه چندان دور علمای بزرگی در آذربایجان حضور داشتند که همگی منشأ آثار و برکات مهمی برای جهان اسلام و تشیع بودند، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای از تاریخ 50 مجتهد مسلم و ده‌ها صاحب رساله در تبریز ساکن بودند که به علت برخی بی توجهی ها امروز حوزه علمیه تبریز با آن گذشته فاصله دارد.

امام جمعه مراغه با اشاره به این‌که اغلب علمای برجسته آذربایجان به شهرهای مذهبی از جمله مشهد و قم هجرت کرده‌اند، تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته اقدامات ارزشمندی برای توسعه مدارس علمیه خواهران و برادران استان صورت گرفته است، اما هنوز در مقایسه با دیگر استان‌ها فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که برگزاری تنها یک درس خارج در استان آذربایجان‌شرقی شایسته تاریخ پرافتخار حوزه علمیه تبریز نیست، گفت: هشت سال گذشته به توصیه حضرت آیت الله سبحانی را در مراغه آغاز کردم و از سه سال پیش این درس در دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در تبریز پیگیری می‌شود.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر برگزاری درس های متعدد خارج در تبریز با حضور علمای آذربایجانی مقیم دیگر شهرهای کشور افزود: حوزه علمیه آذربایجان در طول تاریخ مهد پرورش مراجع، مجتهدین، علما، فضلا، عرفا و اندیشمندان بزرگی همچون حضرات آیات خویی، قاضی طباطبایی، میرزا جواد آقا ملکی، سیدعلی آقا قاضی، مرندی، کوه‌کمره‌ای، سبحانی، طباطبایی، امینی، جعفری و ... بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی احیای جایگاه حقیقی حوزه علمیه آذربایجان را نیازمند عزم جدی مردم، متولیان حوزه به ویژه ائمه جمعه و خیرین دانست و افزود: هم اکنون بسیاری از نخبگان حوزوی استان برای کسب مدارج عالی تحصیلی عازم قم می‌شوند که پس از فراغت تحصیل، اغلب ماندگار شده و کمتر به شهر و دیار خود بازمی گردند./935/پ۲۰۳/ب۱

نظر شما