شناسهٔ خبر: 24259070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد ایران از پاکستان به دلیل عدم تسهیل روابط بانکی وتوقف اجرای خط لوله گاز

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان از تاخیر پاکستان در از سرگیری روابط بانکی و تکمیل خط لوله گازی میان دو کشور انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، 'مهدی هنردوست' طی سخنانی در همایش' بررسی چالش های کنونی روابط پاکستان، ایران و عربستان سعودی' در اسلام آباد، افزایش تعاملات دو جانبه بین ایران و پاکستان در سطوح بالا طی 2 سال گذشته را بیانگر تمایل و علاقه دوطرف به گسترش روابط دانست.
وی اضافه کرد: روابط سیاسی و دیپلماتیک و همکاری دوجانبه تهران و اسلام آباد در زمینه های مختلف، قوی و کهن ومشترکات دو کشور فراوان است، ولی حجم روابط تجاری بنا به دلایل مختلف رضایت بخش نیست.
هنردوست با انتقاد از تعویق در برقراری کانال ارتباط بانکی دو کشور به دلیل 'محافظه کاری' اسلام آباد، گفت: ایران با بسیاری از کشورهای دنیا تعاملات بانکی و تجاری دارد ولی این مشکل هنوز بین دو کشور حل نشده است.
هنردوست همچنین با انتقاد از اجرایی نشدن پروژه خط لوله گاز دو کشور، اضافه کرد: انتقال گاز از ایران به پاکستان می توانست چهره منطقه را تغییر دهد، ولی بنا به دلایل مختلف و عموما نامشخص این طرح تاکنون عملیاتی نشده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تصریح کرد: ما برای اجرای خط لوله گازی هزینه فراوانی صرف کردیم و این طرح در خاک ایران تقریبا کامل است ولی در خاک پاکستان عملیاتی نشده است.
به گزارش ایرنا، پاکستان با نزدیک 200 میلیون نفر جمعیت، یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر، در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبرو بوده است، به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله 'تاپی' برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به 'خط گاز صلح' سال‌هاست آغاز شده، اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.
میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به ‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.
*** ترور و قاچاق از معضلات منطقه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش در این همایش، ترور را از معضلات منطقه و جهان عنوان و اضافه کرد: از دیگر معضلاتی که گریبانگیر آن هستیم، قاچاق انسان و مواد مخدر است و ایران نیز هزینه فراوانی در مبارزه با این معضلات پرداخته است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در ادامه سخنانش در این خصوص گفت: با توجه به جمعیت جوان دو کشور، قاچاق به عنوان تهدیدی بزرگ مطرح وبه عنوان موضوع اساسی بین طرفین در دست بررسی است.

** افراط گرایی، دیگر معضل بزرگ منطقه
سفیر کشورمان در پاکستان در بخش دیگری از سخنانش در این نشست گفت: از دیگر مشکلات منطقه، افراط گرایی است و برخی از عناصر با تکیه بر این موضوع می خواهند از گسترش روابط و همکاری ها جلوگیری کنند.
هنردوست تصریح کرد: در این زمینه نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا برخی که توان مالی لازم را برای ادامه تحصیل ندارند، به این مراکز مراجعه می کنند.
وی از اسلام به عنوان دین محبت و دوستی یاد کرد وگفت: علما در زمینه تغییر این سناریو باید نقش آفرینی کنند.
این دیپلمات در ادامه سخنانش با تشریح ظرفیت های فراوان همکاری بین دو کشور، گفت: معضلاتی همچون افراط گرایی، فقر و ترور گریبانگیر منطقه شده است و برخی نیز با ترویج آن ها، مانع بهره برداری از ظرفیت های منطقه می شوند.

*** ایران برای مبارزه با تروریسم هزینه زیادی داد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در بخش پایانی سخنان خود، با طرح این پرسش که 'دستارود جنگ در سوریه و دلیل گسیل تروریست ها از تمامی مناطق جهان در سوریه چه بود'، گفت: در جنگ سوریه بسیاری از کشورها با مشکل مواجه شدند.
وی در ادامه سخنانش گفت: هدف اصلی جنگ افروزان در سوریه، برکناری دولت بشار اسد نبود و آنان می خواستند که سوریه را که از حامیان اصلی لبنان و فلسطین شناخته می شد، حذف کنند.
سفیر کشورمان در پاکستان تاکید کرد: اگر ایران با داعش در سوریه مقابله نمی کرد، باید با این گروه تروریستی در منطقه و در درون خاک خود می جنگید و اگر در این خصوص وارد عمل نمی شد، این گروه در دیگر مناطق جهان گسترش می یافت.
هنردوست در پایان خاطر نشان کرد که با وجود برخی اختلافات و سوء تفاهم های موجود بین دولت های مسلمان منطقه، باید این اختلافات را که دشمن از آن سود می برد کنار بگذاریم.
به گزارش ایرنا، همایش ' بررسی چالش های کنونی روابط پاکستان، ایران و عربستان سعودی' از سوی موسسه مطالعات 'چشم انداز راهبردی' (SVI) ، با حضور جمعی از دیپلمات ها، صاحبنطران و تحلیلگران سیاسی پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.
در این همایش خرم دستگیر خان وزیر دفاع پاکستان نیز سخنرانی کرد.
آساق**6125**1049

انتهای پیام /*

نظر شما