شناسهٔ خبر: 24258994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اظهارات ضد و نقیض وزیر خارجه عربستان درباره بحران قطر

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی در حالی روز پنجشنبه در پارلمان اروپا در بروکسل از تمایل کشورش برای داشتن روابط عادی با قطر سخن گفت که در ادامه اظهارات ضد و نقیض خود، اتهام های بی اساس علیه دوحه را تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /او در این اظهارات از یک سو گفت: شاهد تغییرات مثبتی در رفتار قطر هستیم و ریاض امیدوار به ادامه این روند است زیرا خواستار داشتن روابط طبیعی با دوحه هستیم و از سوی دیگر ادعا کرد، قطر با همکاری معمر قذافی، رئیس جمهور سابق لیبی تلاش داشت تا ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان را در زمان ولیعهدی ترور و عربستان را نابود کند.

الجبیر که کشورش همواره قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است در حالی که خود از تروریست ها در سوریه وعراق حمایت می کند، در ادامه این سخنان در پارلمان اروپا گفت: قطری ها حمایت مالی از جبهه النصره در سوریه و جنبش حماس را متوقف کرده و به دولت خودگردان فلسطین اجازه حاکمیت بر غزه را داده اند. این تغییرات مثبت است. ما امیدواریم شاهد تغییرات بیشتری باشیم زیرا خواستار داشتن روابط طبیعی با این کشور هستیم.

این در حالی است که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته در گزارشی به نمایندگان مجلس این کشور گفت، هیچ نشانه مثبتی در رفتار کشورهای تحریم کننده برای حل بحران دیپلماتیک دیده نمی شود.  آل ثانی با تکرار آمادگی دوحه برای انجام مذاکره برای حل تنش ، خطاب به نمایندگان مجلس قطر گفت که مذاکره به معنای نقض حاکمیت کشور نیست.

الجبیر با تکرار اظهارات پیشین مقامات سعودی علیه قطر گفت: ما طی 15 سال گذشته برای تغییر رفتار قطر تلاش کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم. سفرای خود را در سال 2014 بازگرداندیم . قطر توافقنامه ای برای پایان دادن به دخالت در امور کشورهای همسایه امضا کرد اما هرگز به آن وفادار نماند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.  در حالی که قطر همواره حمایت از تروریسم را رد می کند ./ ایرنا 

برچسب‌ها:

نظر شما