شناسهٔ خبر: 24258804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه سعودی:خواهان روابط عادی با قطر هستیم

دوحه – ایرنا – «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه سعودی گفت : شاهد تغییرات مثبتی در رفتار قطر هستیم و ریاض امیدوار به ادامه این روند است چرا که خواستار داشتن روابط طبیعی با این کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، الجبیر -که کشورش همواره قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است در حالی که خود از تروریست ها در سوریه وعراق حمایت می کند- روز پنجشنبه 3 اسفند، طی سخنانی در پارلمان اروپا در بروکسل افزود: 'قطری ها حمایت مالی از جبهه النصره در سوریه و جنبش حماس را متوقف کرده و به دولت خودگردان فلسطین اجازه حاکمیت بر غزه را داده است. این تغییرات مثبت است. ما امیدواریم شاهد تغییرات بیشتری باشیم چرا که خواستار داشتن روابط طبیعی با این کشور هستیم' .
این در حالی است که « شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی » معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته در گزارشی به نمایندگان مجلس این کشور گفت ، هیچ نشانه مثبتی در رفتار کشورهای تحریم کننده برای حل بحران دیده نمی شود.
آل ثانی با تکرار آمادگی دوحه برای انجام مذاکره برای حل تنش ، خطاب به نمایندگان مجلس قطر گفت که مذاکره به معنای نقض حاکمیت کشور نیست.
به ادعای الجبیر: 'از نگاه غرب یک قطر کشور کوچک در حال شکوفایی است که دانشگاه های خارجی و موزه های مختلف دارد اما از نیمه تاریک آن غافل هستند که با استفاده از رسانه ها به تشویق تنفر و تحریک علیه همسایگان و حمایت از تروریسم می پردازد'.
وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعای حمایت قطر از تروریسم ، اظهار داشت : 'این کشور با همکاری معمر قذافی رییس جمهور سابق لیبی تلاش داشت تا ملک عبدالله پادشاه عربستان را در زمان ولیعهدی ترور و عربستان را نابود کند'.
الجبیر با تکرار اظهارات پیشین مقامات سعودی علیه قطر گفت : ما طی 15 سال گذشته برای تغییر رفتار قطر تلاش کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم . سفرای خود را در سال 2014 بازگرداندیم . قطر توافق نامه ای برای پایان دادن به دخالت در امور کشورهای همسایه امضا کرد اما هرگز به آن وفادار نماند.
عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم ، تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.
قطر همواره حمایت از تروریسم را رد کرده است .
خاورم**1508 *1049

انتهای پیام /*

نظر شما