شناسهٔ خبر: 24258314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

افزایش صادرات تسلیحات آلمان به ائتلاف جنگ علیه یمن

یک روزنامه آلمانی با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به درخواست حزب سبز این کشور از افزایش مصوبات صادرات تسلیحات برلین به کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن به رهبری عربستان خبر داد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن سال گذشته تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیاردی از آلمان تحویل گرفته اند.

نشریه "دی سایت" این خبر را با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست پارلمانی فراکسیون حزب سبز پارلمان این کشور منتشر کرده است. بر این اساس میزان مصوبات صادرات تسلیحات به کشور‌های شرکت کننده در ائتلاف نظامی علیه یمن سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود ۹ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس دولت آلمان در سال ۲۰۱۷ صادرات تسلیحاتی به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد یورو به ائتلاف جنگ علیه یمن تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش بزرگترین بخش این صادرات تسلیحات به کشور‌های مصر (۷۰۸ میلیون یورو)، عربستان سعودی (۲۵۴ میلیون یورو) و امارات (۲۱۴ میلیون یورو) بوده است. عربستان سعودی ائتلاف نظامی علیه یمن متشکل از ۹ کشور عربی که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ این جنگ را آغاز کرده اند رهبری می‌کند. همچنین کشور‌های بحرین، اردن، کویت، مراکش، سنگال و سودان هم به این ائتلاف نظامی تعلق دارند.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان در قرارداد ائتلافی برای تشکیل دولت در این کشور برای توقف صادرات به همه کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن با هم توافق کردند. اما همچنان مشخص نیست که کدام کشور‌ها شامل این ممنوعیت صادرات تسلیحات می‌شوند.

امید نوری پور، از کارشناسان حزب سبز آلمان این انتقاد را به دولت وارد می‌کند که خیلی دیر درباره توقف صادرات تسلیحات به کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن تصمیم گیری کردند. به گفته وی همین دولت که در حال شکل گیری است دقیقا در چهار سال گذشته بر کشور ما حکومت کرده و تازه اخیر تصمیم به توقف این صادرات تسلیحات گرفته است. ما به یک بازنگری در سیاست صادرات تسلیحات خود نیاز داریم.

از زمان شروع جنگ یمن حدود ۹ هزار نفر کشته شده و ده‌ها هزار نفر هم مجروح شده اند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل در یمن حدود ۸.۴ میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی قرار گرفته و شیوع بیماری وبا هم در این کشور قربانیان زیادی گرفته است.

اما عربستان و متحدان آن همچنان به جنگ افروزی‌ها و بمباران‌های خود علیه مردم بی دفاع این کشور ادامه داده و به وضعیت فاجعه بار و اسفناک این کشور دامن می‌زنند.

نظر شما