شناسهٔ خبر: 24257994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سکوت وزارت خارجه در برابر دخالت‌های مکرر؛

دروغگویی‌ رسانه‌آذربایجان‌ درباره‌ اغتشاشات‌دراویش

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ منطقه پاسداران تهران از دوشنبه‌شب شاهد آشوبگری فرقه‌ای اراذل‌واوباش منتسب دراویش بود که در طی آن چند مأمور انتظامی به شهادت رسیدند. در پی آشوب برخی اراذل‌واوباش در منطقه پاسداران تهران که ماجرای آن از درگیری دراویش گنابادی با نیروی انتظامی آغاز شد و دامنه آن تا صبح سه‌شنبه نیز به‌صورت جسته‌وگریخته ادامه داشت، آشوبگران به تخریب اموال مردم، خودروها و منازل منطقه پرداختند.
 
اکثر رسانه‌های جمهوری آذربایجان هم به‌مانند تمامی رسانه‌های غربی و عربی از همان آغاز آشوب‌ها به بازتاب این حوادث پرداختند وسعی کردند تا اوضاع داخلی ایران را متشنج و غیرقابل‌کنترل جلوه دهند و نحوه برخورد نیروهای انتظامی با اغتشاش‌گران را بسیار تند و خشن به نمایش بگذارند. در این گزارش به نحوه پوشش تعدادی از این خبرگزاری‌ها پرداخته می‌شود.

خبرگزاری «kafkassam» با ارائه یک تحلیل کاملاً دروغین اعلام کرد که درنتیجه درگیری و تیراندازی بین دراویش و پلیس در تهران ۴ نفر کشته شدند و یک نفر در اثر شکنجه جان خود را از دست داد!!



این خبرگزاری افزود: افسران پلیس در تهران وعده داده بودند که دیگر کاری با دراویش نداشته باشند. دو هفته قبل، پس از آغاز درگیری میان نیروهای امنیتی ایران و دراویش، هردو طرف تصمیم گرفتند تا آرامش خود را حفظ کنند؛ اما دو هفته بعد نیروهای امنیتی ایران شروع به دستگیری گسترده با درویش‌ها کردند. درگیری زمانی آغاز شد که مأموران امنیتی خانه رهبر صوفی‌ها را تحت محاصره خود درآوردند. بعدازاین اقدام نیروهای امنیتی، مردم از تهران و شهرهای دیگر به سمت خانه رهبر خود سرازیر شدند.
در ادامه این خبرگزاری تلاش کرد تا چنین القا کند که مقصر اصلی دولت ایران بوده است و نیروهای امنیتی، خود افسران پلیس را کشته‌اند و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و مردم همچنان به‌سوی پلیس سنگ پرتاب کرده و شعارهایی علیه رژیم ایران می‌دهند.

سایت و خبرگزاری « ovqat » نیز در تحلیل خود با اشاره به درگیرهای شب ۱۹ فوریه در خیابان پاسداران بین دراویش گنابادی و نیروهای انتظامی اعلام کرد که سه مأمور پلیس و یک بسیجی کشته شدند و نیروهای انتظامی بسیاری از درویش‌ها را زخمی و حدود ۶۰ نفر را بازداشت کردند. این اتفاق پس‌ازآن رخ داد که مأموران دولتی ایران، رهبر دراویش را دستگیر کرده و محل سکونت دراویش و رهبر آن‌ها را تحت محاصره خود درآوردند.



این خبرگزاری در ادامه با تلاش برای نمایش مظلومیت دراویش و اوباش دست به خباثت زده و اعلام می‌نماید که دراویش خواستار صحبت بی‌سروصدا و مسالمت‌آمیز با مأموران و نیروهای دولتی بودند که باوجود تلاششان برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز این مشکل، پلیس آن‌ها را به‌شدت تهدید وسعی کرد تا جمعیت را متفرق سازد.

 این شایعه‌پراکنی‌ها زمانی شدت می‌گیرد که این بنگاه خبرپراکنی خشونت پلیس را باعث به وجود آمدن درگیری معرفی می‌نماید و اعلام می‌کند که پلیس برای پراکنده ساختن معترضین از باطوم و گاز اشک‌آور و شلیک تیر مستقیم استفاده کرده است.

سایت و خبرگزاری « axar » نیز با اشاره به این درگیری‌ها به شکل بسیار خاصی به دستگیری چند نفر از اوباش پرداخته و تلاش کرد تا آن‌ها را معترضین عادی جلوه دهد.



خبرگزاری « apa » نیز با پوشش حوادث اخیر تهران و دستگیری معترضین، اخبار درگیری‌های محدود در منطقه پاسداران را در قالب شورشی اعتراضی بیان کرد.



خبرگزاری « ovqat » در ادامه هجمه رسانه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی ایران طی خبری مغرضانه نوشت: کشوری که مدتی قبل صحنه اعتراضات و خواسته‌های مدنی مردم بود؛ حال به میدان اعتراضات و شورش دراویش تبدیل‌شده است. این درگیری‌ها در پی دستگیری رهبر سرشناس و تأثیرگذار فرقه صوفی‌ها در ایران حادث‌شده است. گزارش‌ها حاکی از درگیرهای نیروهای امنیتی با دراویش است که می‌خواهند از منزل رهبر خود دفاع کنند. درگیری‌ها در میان تیراندازی مأموران دولتی همچنان ادامه دارد.



خبرگزاری « strateq » نیز درگیری‌های پراکنده و محدود در منطقه پاسداران را با تیتر «درگیری‌های بی‌رحمانه میان پلیس و درویش‌ها در ایران» پوشش داد. این خبرگزاری بدون اشاره به خشونت‌های صورت گرفته از سوی دراویش نوشت: «درگیری‌های بی‌رحمانه‌ای میان درویش‌ها و نیروهای پلیس در تهران پس از دستگیری یکی از فعالان جریان صوفی گری ایران صورت گرفته است.»



خبرگزاری مساوات « musavat » با پوشش حوادث ایران تلاش کرد تا درگیری‌های محدود در منطقه پاسداران را به جوشش ایران تعبیر کند. این بنگاه خبری با تلاش برای غبارآلود تصویر کردن فضای ایران اینگونه نوشت که درگیری‌ها پس از تلاش پلیس برای پراکنده کندن معترضان شدت گرفت.



بنگاه خبری  استقلال « istiqlal » نیز با پرداختن به اتفاقات اخیر در تهران از آن با عنوان یک آشوب جدید نام برد.



لازم به ذکر است که خط خبری توهین به مسئولین ارشد نظام و مداخله در امور داخلی ایران و تلاش برای بحرانی ساختن اوضاع داخلی از سوی خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان در چند سال اخیر به‌صورت ویژه‌ای پیگیری شده است که نیازمند توجه مسئولین مربوطه و پاسخگویی آن‌هاست.

http://istiqlal.az/news/۴۸۵۲۶.html
http://kafkassam.com/tahran-yine-karisti-dervisler-ve-polis-arasindaki-atisma-sonucu-۴-olu-var.html
http://ovqat.com/manset/۱۷۷۰۹-randa-drvi-usyan-boyuyur-qardurma-subh-qdr-davam-edib.html
http://axar.az/news/planet/۲۵۲۴۵۰.html
https://apa.az/dunya-xeberleri/asiya-olkeleri-xeberleri/tehranda-igtisasin-toredilmesinde-subheli-bilinen-۳۰۰-nefer-saxlanilib-۱۰۸۳.html
http://ovqat.com/manset/۱۷۶۹۲-randa-drvi-usyan-۳-polis-olduruldu-videolar.html
http://strateq.az/dunya/۲۳۴۷۲۰/iranda-polisl%c۹%۹۹-sufil%c۹%۹۹r-arasinda-toqqusma.html
http://musavat.com/news/iran-qaynayir-olenlerin-sayi-۵-e-catdi-۳۰۰-saxlanilan-var_۵۰۶۸۶۲.html
http://www.mia.az/w۲۷۴۰۷۷/%C۴%B۰randa_polis_v%C۹%۹۹_sufil%C۹%۹۹r_aras%C۴%B۱nda_toqqu%C۵%۹Fmalar_olub,_%۳Cfont_color=red%۳E_۳_n%C۹%۹۹f%C۹%۹۹r_%C۳%B۶l%C۳%BCb_%۳C/font%۳E/

نظر شما