شناسهٔ خبر: 24257829 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

دلیل ایجاد پای پرانتزی در کودکان

شایع‌ترین مشکلات زانو در کودکان، زانوی پرانتزی یا ضربدری است و اگر تا سن ۲.۵ سالگی شرایط بیماری کودک شدید و حالت پا پرانتزی یک‌طرفه نباشد و هر دو طرف پاها شکل هم باشند، حالت پرانتزی پاهای کودک نرمال است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی زانو با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل ایجاد پای پرانتزی نر<Parental pie>می استخوان است، گفت: انحراف زانو در کودکان گاهی منشا ژنتیکی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر حمیدرضا یزدی  درباره شایع‌ترین مشکلات زانو <Knee problems>در کودکان اظهار کرد: شایع‌ترین مشکلات زانو در کودکان، زانوی پرانتزی یا ضربدری است و اگر تا سن ۲.۵ سالگی شرایط بیماری کودک شدید و حالت پا پرانتزی یک‌طرفه نباشد و هر دو طرف پاها شکل هم باشند، حالت پرانتزی پاهای کودک نرمال است.


وی با بیان اینکه پای پرانتزی در کودکان باید علت‌یابی شود، افزود: تا سن ۲.۵ سالگی ممکن است حالت پرانتزی به ایکس یا ضربدری تبدیل شده و زانوها به هم چسبیده و مچ پاها از هم فاصله بگیرند که از سن ۲.۵ سالگی به بعد به دلیل اینکه استخوان‌ها در حال شکل‌گیری هستند این حالت غیرطبیعی محسوب می‌شود.

این فوق تخصص جراحی زانو یادآور شد: پای پرانتزی به‌مرور زمان و با افزایش سن چون مفصل زانو غضروف را از دست داده است موجب تخریب زانو می‌شود و به مرور زمان می‌تواند سبب بیماری‌ آرتروز یا سائیدگی مفصل زانو شود.

وی اضافه کرد: انحراف زانو در کودکان گاهی منشا ژنتیکی دارد همچنین وجود برخی از بیماری‌ها یا اختلالات در زانو می‌تواند سبب مشکلات زانو شود به طور مثال کمبود ویتامین D سبب بروز راشیتیسم در کودکان ‌شده که به صورت انحراف مفصلی بروز پیدا می‌کند و در برخی از موارد سقوط، ضربه و آسیب در هنگام ورزش‌کردن نیز می‌تواند عامل انحراف پا و زانو شود.

یزدی با بیان اینکه آسیب‌های ورزش در کودکان شامل پارگی رباط‌ها و مینیسک است اما نسبت به بالغین شیوع کمتری دارد، افزود: کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند  تغییرات شکل زانو، مفاصل، آسیب‌های رباطی یا مینیسک آنها سبب بروز عوارض ثانویه با افزایش سن می‌شود که با درمان هرچه زودتر از بروز عوارض ثانویه می‌توان پیشگیری کرد.

این متخصص ارتوپد با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل ایجاد پای پرانتزی نرمی استخوان است و برای کودکان مبتلا استفاده از کفش طبی توصیه می‌شود، ادامه داد: درمان کودکان مبتلا به پا پرانتزی تا سن ۲ تا ۲.۵ سالگی با روش‌های غیر جراحی ممکن است. اما با افزایش سن کودک دیگر درمان‌های غیر جراحی موثر نبوده و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد بنابراین تشخیص زودرس و درمان صحیح از جراحی‌های بزرگ زانو پیشگیری می‌کند.طبنا

نظر شما