شناسهٔ خبر: 24257533 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانسه خواستار قطع مخاصمه در غوطه شرقي شد

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ فرانسه به رغم سکوت در مقابل تجاوزهاي روزانه رژيم آل سعود به مردم يمن و در حمايت از تروريست هاي فراري؛ خواستار قطع بی درنگ درگیری‌ها در غوطه شرقی، تخلیه مجروحان و ارسال کمک‌های بشردوستانه شد.

فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص وضعیت غوطه شرقی سخنرانی کرد. دولاتر با اشاره به بمباران غوطه شرقی و تلفات انسانی در منطقه خاطر نشان کرد: واژه‌ای برای توصیف آن چه که هم اکنون در غوطه شرقی می‌گذرد، وجود ندارد. رژیم فقط به بمباران مردم خودش بسنده نمی‌کند، بلکه با هدفی وحشتناک؛ اطمینان از مرگ کسانی که زیر بمباران‌ها مجروح شده اند، به صورت برنامه ریزی شده بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی برای مردم را هدف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: باید تاکید کرد، حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، از جنایت جنگی است و عاملان چنین اقدامی می‌بایست پاسخگوی اقدامات شان باشند. گزارش‌هایی که سازمان‌های غیردولتی و کمیسیر حقوق بشر به ما ارائه کرده اند، غیرقابل تحمل هستند. در غوطه شرقی از ماه ژانویه، بیست و هشت حمله علیه بیمارستان‌ها انجام گرفته است. بیش از هفتصد نفر (مجروح و بیمار) می‌بایست سریعا از شهر تخلیه شوند. اما دمشق ماه هاست که با پذیرش تخلیه این افراد مخالفت می‌کند. از ماه‌ها پیش، بیش از چهارصد هزار نفر از جمله یک صد و سی هزار کودک در محاصره بی شرمانه و قرون وسطایی رژیم قرار گرفته اند. هیچ کس با مبارزه علیه تروریست‌ها مخالفتی ندارد، اما رژیم سوریه و متحدانش که مدعی مبارزه با تروریست‌های افراط گرا هستند، اهدافی دیگر را دنبال می‌کنند. هدف اصلی آن‌ها سرکوب مخالفان و از بین بردن روحیه غیرنظامیان، با قتل عام کورکورانه است. هدف از حمله به غوطه شرقی که در روز‌های اخیر به شدت تشدید شده و در آینده شدیدتر خواهد شد، به وجود آوردن وضعیتی مشابه وضعیت حلب است. به یاد بیاوریم که در حلب، بمباران‌های شدید با عملیات خشونت بار برای فتح شهر همراه شد و در این عملیات هرگز برای مصون نگاه داشتن غیرنظامیان اقدامی انجام نگرفت و البته نمی‌توان بکارگیری سلاح شیمیایی (در حلب) را مردود دانست. ما نسبت به این مسئله (حمله شیمیایی) هوشیار خواهیم بود. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیروز این بمباران‌های کور علیه مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی را به شدت محکوم کرد. فرانسه با هدف تخلیه مجروحان و بیماران و دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه خواستار آتش بس فوری است. دبیر کل سازمان ملل نیز در همین رابطه وارد عمل شدند. همانطور که ژان - ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه صبح امروز گفت، هر بی تحرکی (در قبال این ماجرا) محکوم است. باید سریعا وارد عمل شد، این شورای ابزار‌های لازم را در اختیار دارد، البته اگر بخواهد چنین اقدامی انجام دهد.
سوئد و کویت پیشنهاد صدور قطعنامه شورای امنیت مبنی بر آتش بس فوری با هدف تخلیه مجروحان و ایجاد امکان دسترسی به مردم را ارئه کرده اند و فرانسه از پیشنهاد این دو کشور قدردانی می‌کند. طرح ارائه شده تمایلی به قضاوت سیاسی ندارد. این طرح، درخواستی بشردوستانه است که می‌بایست ما را با خود همراه کند. در چنین شرایطی روسیه قصد دارد پیشنهاد اصلاح پیش نویس قطعنامه را ارائه کند. ما این پیشنهاد‌ها را بررسی خواهیم کرد، اما تصویب سریع این قطعنامه برای قطع سریع نبرد‌ها ضروری است. چرا که اوضاع در منطقه اضطراری است. قطع مخاصمه مصالحه نیست، این حداقل پاسخی است به درخواست سازمان ملل و فعالان بشردوست تحت پوشش اعضای این شورا. اطمینان دادن برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و تخلیه مجروحان و بیماران منطبق با الزامات تعیین شدن در قوانین بین المللی نیز بر عهده رژیم است. ما نمی‌توانیم تصور کنیم که یکی از اعضای این شورا با چنین درخواستی مخالفت کند.
ما باید به موازات این اقدام، با هدف به راه انداختن یک روند سیاسی معتبر و برگزاری انتخابات در سوریه، تلاش‌ها برای ایجاد فضایی بی طرف را دو برابر کنیم و فرانسه از چنین تلاش‌هایی حمایت خواهد کرد.
فرانسه از ابتدای بحران سوریه، از مواضعی مشخص دفاع کرده است: اولویت داشتن راه حلی از طریق مذاکره بر راه حل نظامی، تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی که پاسخگوی خواسته‌های مردم سوریه باشد، متضمن برقراری صلحی پایدار بوده و مانعی برای تروریسم باشد. فرانسه خلاف نقشه راه مورد تایید جامعه بین المللی حرکت نخواهد کرد. ما می‌گوییم و همواره گفته ایم که فقط یک راه حل سیاسی و جامع تعیین شده زیر نظر سازمان ملل در خصوص انتقال حکومت سیاسی در چهارچوب مذاکرات ژنو و قطعنامه دو هزار و دویست و پنجاه و چهار برای همیشه و به شکلی معتبر به رنج مردم سوریه پایان خواهد داد.
من سخنانم را به یک هشدار و یک درخواست به پایان می‌رسانم. وضعیت سوریه به سیاه‌ترین لحظات خود رسیده، اگر با قدرت و بی درنگ وارد عمل نشویم، بی شک با بدترین وضع مواجه خواهیم شد. بدترین یعنی، تشدید بی پایان یک فاجعه انسانی که غیرنظامیان، بشریت و تمامی ارزش‌های سازمان ملل را نابود می‌کند. حمله زمینی تمام عیار به غوطه شرقی، احتمالا گامی به سوی این اتفاق وحشتناک خواهد بود. بدترین یعنی، گسترش خشونت ها. عناصر تشکیل دهنده برای به راه افتادن یک مناقشه منطقه‌ای که توان مبدل شدن به یک مناقشه بین المللی را دارد، امروز آماده شده اند. این خطر را باید بسیار جدی گرفت. من به نام ارزش‌ها و منافع مان، از یکایک اعضای شورای امنیت می‌خواهم که متحد شده و وارد عمل شوند. ما در قبال غیرنظامیانی که در دسته‌های صد نفری در جهنم غوطه شرقی کشته می‌شوند، مسئولیم. ما در قبال تامین امنیت منطقه و جهان که وظیفه همه ماست، مسئولیم. همه ما در قبال اعتبار سازمان ملل مسئولیم. مراقب باشیم که ماجرای غم انگیز سوریه به گور سازمان ملل مبدل نشود.

نظر شما