چکیده
مقاله حاضر به بررسی ترس از جرم و اثر مصرف رسانهای بر آن میپردازد. دادههای پژوهش از طریق پیمایش و با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شده است. جامعه آماری، شهروندان 15 سال و بالاتر شهر تهران، روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای و نمونه انتخاب شده، 1196 نفر است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه کاشت گربنر است که به طور خلاصه عنوان میکند؛ تماشای بیشتر تلویزیون به ترس بیشتر افراد از جرم میانجامد. نتایج حاکی از آن است در حالی که مصرف رسانهای به طور کلی، با ترس از جرم رابطه نداشته؛ مصرف رسانههای جدید (اینترنت، ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی) با ترس از جرم، مرتبط بوده است. همچنین پیگیری اخبار جرم از رسانهها به طور معناداری با ترس از جرم ارتباط داشته است؛ هرچند این روابط به صورت غیرخطی و ضعیف است. علاوه بر این، در حالی که پیگیری اخبار جرم از رسانهها به افزایش ترس از جرایم جانی منجر نمیشود، به طور معناداری ترس از جرایم مالی را افزایش میدهد.
کلیدواژهها: ترس از جرم؛ رسانه؛ مصرف رسانهای؛ قربانی شدن
نویسندگان:
احمد عبدالملکی: دانشجوی دکترای جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
امیر ملکی: دکترای جامعهشناسی، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
محمدجواد زاهدی مازندرانی: دکترای جامعهشناسی، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
اسماعیل علیاکبری: دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
فصلنامه پژوهش های ارتباطی - دوره 23، شماره 88، زمستان 1395.
∎
نظر شما