شناسهٔ خبر: 24257305 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«حدیث سرو»؛ مجموعه‌ای مشتمل بر مباحث اخلاقی و عرفانی

گروه اندیشه: «حدیث سرو» عنوان تألیفی است که تحت اشراف علمی آیت‌الله مبشر اخیرا روانه بازار نشر شده و در زمینه مسائل مربوط به حوزه اخلاق و سیر و سلوک تنظیم شده است.

صاحب‌خبر -

جمعه ////«حدیث سرو» مجموعه‌ای مشتمل بر مباحث اخلاقی و عرفانی

وحید برزی مؤلف کتاب حدیث سرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛

به ارائه توضیحاتی پیرامون این کتاب که اخیرا به زیور طبع آراسته شده است پرداخت و بیان کرد: در صدد هستیم تا مجموعه‌ای عرفانی در حوزه اخلاق را منتشر کنیم و حدیث سرو دومین کتاب از این مجموعه است که زیر نظر آیت الله مبشر کاشانی و طبق راهنمایی‌هایی ایشان تألیف شده است.

وی در ادامه افزود: کتاب به صورت پرسش و پاسخ طراحی شده و سؤالات نیز در مورد اخلاق، عرفان و مباحث سلوکی است که در واقع مبانی نظری و عملی سیر و سلوک و فهم احادیث در این زمینه و ... بر پایه آیات و روایات در این کتاب آورده شده است تا بتواند نیاز‌های علاقه‌مندان در این زمینه را پاسخ‌گو باشد.

برزی با اشاره به فصل‌های این کتاب بیان کرد: این کتاب در حدود ۲۰ فصل سامان یافته که عنوان فصل‌ها نیز عبارت از «محاسبه عمر، حق الله و حق‌الناس و طریق جبران آنها»، «انسان کامل طبق روایات»، «چگونگی توسل به معصومان (ع)»، «اذکار و ختومات و شرایط بهره‌گیری از آنها»، «بررسی رهبانیت و اعتکاف در اسلام»، «اولیاء الهی، گفتار، کردار و سیره آنها»، «نماز و مسائل آن»، «حب دنیا و مدح و ذم آن»، «آسیب‌های سلوکی و طریقه رهایی از آنها»، «قرآن و طریق بهره‌گیری از آن»، «توصیه‌های نورانی»، «عشق و محبت به حق»، «اصلاح باطن، مراقبه و محاسبه»، «سلوک عملی»، «مسائل معرفتی»، «رویای صادقه»، «گناه و توبه»، «انسان شناسی عرفانی»، «عوالم غیب و کشف و شهود»، و «نظرات سلوکی» هستند.

وی در ادامه به ارائه توضیحات مختصری پیرامون فصل «انسان کامل» از این کتاب پرداخت و گفت: در این فصل سعی شده که مقام اهل بیت (ع) تبیین شود و با توجه به راهنمایی آن‌ها مقامات انسان کامل را توضیح دهیم و گفته‌ایم که مصداق اتم انسان کامل اهل بیت (ع) هستند و کسانی که در مسیر آن‌ها گام برمی‌دارند و تکامل می‌یابند، انسان متکامل هستند.

برزی بیان کرد: علاوه بر این نظر برخی از بزرگان مانند ابن عربی در مورد انسان کامل که گویی برگرفته از زیارت جامعه کبیره بوده و صحیح بوده است آورده شده و گفته‌ایم که پس از گذشت مدتی این عنوان را به اساتید خود اطلاق کرده‌اند، در واقع گاهی اهل سنت به دلیل دوری از آموزه‌های اهل بیت (ع) در تعیین مصداق اصلی انسان کامل دچار اشتباه شده‌اند و این مطلب آورده شده که همین مسئله یکی از بزرگترین انحرافات در زمینه سلوک بوده است.

مولف «حدیث سرو» بار دیگر با تأکید بر این که این کتاب تحت اشراف علمی آیت الله مبشر کاشانی سامان یافته است تصریح کرد: برای نمونه در همین فصل انسان کامل سؤالات و مسائل به وجود آمده با ایشان مطرح شد و ایشان هم با توجه به این که شاگرد بسیاری از بزرگان اهل معنا بودند طبق آن مبانی و با انجام کار تحقیقاتی مسائل را تبیین کردند، همچنین ایشان دلایل قرآنی و روایی نظرات خود را نیز بیان کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که در بخش اذکار و ختومات در واقع اذکاری مطرح شده که در روایات آمده و اذکار عمومی محسوب می‌شوند، ضمن اینکه هدف دیگر این بوده تا نشان دهیم عرفان اهل بیت (ع) خود دارای سبک مستقل در همه زمینه‌ها و در زمینه‌های عملی و دستورالعمل‌ها بوده و از همه نحله‌های عرفانی در دنیا بی‌نیاز است.

برچسب‌ها:

نظر شما