شناسهٔ خبر: 24257256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

پس از 2 سال

9 صیاد بوشهری از اسارت عربستان آزاد شدند

برخی صیادان برای صید به نقاط مرزی می‌روند که گاه تغییر وضعیت جوی و دریایی باعث می‌شود شناور آنها وارد مرزهای کشور همسایه شود.

صاحب‌خبر -
9 صیاد اهل جزیره شیف بوشهر پس از 2 سال اسارت در عربستان سعودی به دیار خود بازگشتند.

به گزارش جنوب نیوز، مدیر شیلات شهرستان بوشهر گفت: این صیادان دو سال پیش هنگام صید در حدفاصل جزیره فارسی ایران و جزیره عربی عربستان به دست گارد ساحلی عربستان سعودی دستگیر شدند و لنجشان توقیف شد.

حسن احمدی افزود: سرنشینان این لنج 10 نفر بودند که یکی از آنها همان ابتدا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و هنوز اطلاعی از او نیست.

وی ادامه داد: عربستانی‌ها دلیلشان برای توقیف این شناور و بازداشت صیادان را ورود آنها به آب‌های سرزمینی آن کشور برای صیادی اعلام کرده بودند.

مدیر شیلات شهرستان بوشهر که با خبرگزاری صداوسیما گفتگو کرده، افزود: برخی صیادان برای صید به نقاط مرزی می‌روند که گاه تغییر وضعیت جوی و دریایی باعث می‌شود شناور آنها وارد مرزهای کشور همسایه شود و گارد ساحلی آن کشورها این مساله را تجاوز به آب‌های سرزمینی‌شان می‌دانند و صیادان ما را بازداشت می‌کنند.

احمدی افزود: از صیادان می‌خواهیم برای پیشگیری از چنین مواردی تورهایشان را نزدیک به مرز یا در نقاط صفر مرزی پهن نکنند.

بارها پیش آمده که صیادان کشورهای حوزه خلیج فارس وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده‌اند و نیروهای مرزبانی طبق قوانین با آنها برخورد کرده‌اند، اما زمانی که صیادان ما به اشتباه وارد مرزهای کشورهای همسایه می‌شوند با برخورد نامناسب، بازداشت طولانی مدت و حتی تیراندازی گارد ساحلی آن کشورها رو به رو می‌شوند.

اوایل تابستان امسال بود که سه صیاد بوشهری و دو صیاد گناوه‌ای پس از یک سال حبس در زندان‌های سعودی به دیارشان بازگشتند.

26 خرداد امسال نیز دو قایق صیادان بوشهری به علت نقص فنی و گرفتارشدن در امواج ناخواسته وارد آب‌های عربستان سعودی شدند که گارد عربستان به سوی آنها تیراندازی کرد و بر اثر تیراندازی یک صیاد جان باخت.

علی حسن پور دادستان بوشهر پیش از این تیراندازی عربستان به سمت صیادان بوشهری را خلاف مقررات بین المللی و حسن همجواری عنوان کرده و گفته بود، بارها شناورهای عربستان وارد آب‌های جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، اما هیچ گاه نیروهای ما به سمت آنها تیراندازی نکرده‌اند.

نظر شما