شناسهٔ خبر: 24257239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار نفتی آنکارا به نیکوزیا

آتن- ایرنا- رسانه های خبری یونان گزارش دادند: آنکارا با هشدار به نیکوزیا از این کشور خواسته که به فعالیت کشف نفت و گاز در سواحل خود خاتمه دهد .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از گزارشات رسانه های خبری یونان، وزیر انرژی ترکیه با هشدار به قبرس( جنوبی و یونانی نشین) گفته است: ترکیه تحت هیچ شرایطی اجازه ادامه فعالیت های اکتشاف نفت وگاز را بطور یک طرفه به قبرس تا قبل از حل مساله اتحاد دو بخش این کشور نخواهد داد.
' برات الباراک ' وزیر انرژی ترکیه درادامه دراستانبول تصریح کرد: منابع طبیعی و نفت و گاز در سواحل قبرس متعلق به ترک های قبرس و یونانیان قبرسی است و بخش جنوبی و یونانی نشین نمی تواند خودسرانه و بدون رعات حق ترک های این کشور اقدام به بهره برداری از منابع نفت و گاز سواحل قبرس کند.
وزیر انرژی ترکیه ادامه تلاش ها و اقدامات برای انجام عملیات کشف نفت و گاز در سواحل قبرس را منوط به حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش ترک نشین و یونانی نشین این کشور کرده است .
در همین حال شرکت ایتالیایی' ای – ان -1 ' که به کار اکتشاف گاز و نفت در سواحل قبرس، اشتغال داشت،اعلام کرد: تمام تجهیزات این شرکت و مناطق حوالی فعالیت آن در محاصره کشتی های نیروی دریایی ترکیه قرار دارند و مجبور است که این تاسیسات را به مراکش منتقل کند.
گفتنی است که قبرس در سال 1974 میلادی با ورود ارتش ترکیه به بخش شمالی آن عملاً به دو بخش شمالی( ترک نشین) و جنوبی( یونانی نشین) تقسیم شد و از آن زمان تاکنون تمام تلاش ها با نظارت نماینده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل این مساله و اتحاد مجدد دو بخش جزیره قبرس با شکست مواجه شده است.
درهمین حال خبرگزاری رسمی قبرس( سینا) از نیکوزیا گزارش داد: ' نیکوس آناستاسیادیس' رییس جمهوری قبرس در اجلاس غیر رسمی سران اتحادیه اروپا این مساله را به اطلاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد رساند و از آنان خواهد خواست که جلوی اقدامات غیر قانونی نیروی دریایی ترکیه در سواحل قبرس را بگیرد.
رسانه های یونان پنجشنبه شب نیز گزارش دادند: ' الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان در اجلاس غیر رسمی سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز جمعه در بروکسل برگزار خواهد ، مساله تحریکات اخیرنیروی دریایی و هوایی ترکیه در سواحل قبرس، حریم هوایی و سواحل یونان، مساله ترکیب نام کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق ، اختلافات آتن و آلبانی را مطرح خواهد کرد و از سران عضو اتحادیه اروپا خواهد خواست که با اتخاذ موضعی روشن در قبال تحریکات ترکیه دریای اژه و درسواحل قبرس و یونان، مانع اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آنکارا شوند.
دراین اواخر برسرمساله اکتشاف نفت و گاز تنش بین نکوزیا و آتن با ترکیه افزایش شدیدی یافته و چندی پیش دو کشور یونان و ترکیه درنزدیکی جزایر سنگی' ای می یا' واقع در دریای اژه در آستانه درگیری نظامی قرار گرفتند.
شبک**اروپام**462**1708

انتهای پیام /*

نظر شما