شناسهٔ خبر: 24257182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بدون پرداخت غرامت؛

طرح رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی برای سلب مالکیت از سفیدپوستان!

رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی وعده داد که زمینهای کشاورزی تحت مالکیت سفید پوستان را به شهروندان سیاهپوست این کشور بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی وعده داده است زمینهایی را که از سال ۱۶۰۰ میلادی تحت مالکیت مزرعه داران سفیدپوست قرار دارد، به شهروندان سیاهپوست این کشور بازگرداند.

در همین راستا، دولت جدید آفریقای جنوبی قصد دارد از طریق مصادره و بدون پرداخت هرگونه خسارتی، فرآیند بازتوزیع زمین را تسریع کند.

رامافوزا که هفته گذشته در پی استعفای «یاکوب زوما»، به عنوان رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی سوگند یاد کرد، درباره طرح مزبور گفت: «مصادره زمین بدون پرداخت غرامت یکی از اقداماتی است که جهت سرعت بخشیدن به فرآیند بازگرداندن [مالکیت] زمین به شهروندان سیاهپوست آفریقای جنوبی از آن استفاده خواهیم کرد».

این میلیونر و بازرگان سابق آفریقایی همچنین قول داد که مصادره زمین به نحوی شایسته و بدون اعمال زور انجام خواهد شد و افزود که مردم «باید این فرآیند را یک فرصت تلقی کنند».

رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی همچنین قول داد که این اقدامات به اقتصاد یا کشاورزی این کشور لطمه ای نخواهد زد.

ذکر این نکته ضروری است که از زمان لغو رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۹۰ میلادی، حزب حاکم در این کشور موسوم به «حزب کنگره ملی آفریقا» (ANC) برای رفع نابرابری های نژادی در حوزه مالکیت زمین تحت فشار فزاینده ای قرار داشت.

در این کشور با جمعیتی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، شهروندان سفیدپوست مالک بخش اعظمی از زمینها هستند. نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که  شهروندان سیاه پوست این کشور آفریقایی ۷۹ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، اما بطور مستقیم تنها مالک ۱.۲ درصد از زمینهای کشاورزی در این کشور هستند.

این درحالی است که شهروندان سفید پوست این کشور با جمعیت ۹ درصدی خود، به طور مستقیم مالک ۲۳.۶ درصد از زمینهای کشاورزی و ۱۱.۴ درصد از زمینهای واقع در شهرهای کوچک و بزرگ هستند.

نظر شما