شناسهٔ خبر: 24257129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

ساخت پیشران هسته‌ای اخطار دیپلماتیک ایران به ترامپ است!

یک دیپلمات بلندپایه تصمیم ایران برای ساخت پیشران هسته ای دریایی در آینده ای نزدیک را یک اخطار دیپلماتیک به مقامات واشنگتن دانست.

صاحب‌خبر -
پیشران هسته ای
 «آژانس بین المللی انرژی اتمی» (IAEA) در گزارش سه ماهه خود که روز پنج شنبه منتشر شد، ضمن اشاره به پایبندی تهران به محدودیتهای مقرر در توافق هسته ای منعقده با شش قدرت جهانی (۲۰۱۵) اعلام کرد: ایران طی نامه مورخ ۶ ژانویه ۲۰۱۸ به آژانس اطلاع داد « پیرو کد اصلاحی ۳.۱ از ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمانهای جمهوری اسلامی ایران (INFCIRC/۲۱۴) ... در خصوص ساخت پیشران هسته ای دریایی در آینده تصمیم گرفته است».

به گزارش نامه نیوز  آژانس طی نامه مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ از ایران خواستار روشن سازی و توضیحات بیشتر بر اساس پروتکل الحاقی در خصوص طرحهای مربوط به توسعه چرخه سوخت هسته ای، شامل فعالیتهای تحقیق و توسعه برای پیشران هسته ای دریایی شد. در همان نامه، آژانس توصیه کرد که چنانچه ایران تصمیم به ساخت تاسیسات جدید مورد استفاده برای پیشران هسته ای دریایی گرفته است، مقتضی است براساس کد اصلاحی ۳.۱ از ترتیبات فرعی (بخش عمومی) از موافقتنامه پادمانها، اطلاعات طراحی اولیه مربوط به این تاسیسات را به آژانس ارایه کند. ایران هنوز به نامه آژانس پاسخ نداده است.

رویترز به نقل از یک دیپلمات بلندپایه آورده است که اعلام تصمیم ایران برای ساخت و توسعه پیشران هسته ای دریایی در آینده ای نزدیک را واکنش مقامات تهران به اظهارات ترامپ و همچنین ابهامات بوجود آمده درباره آینده برجام دانست.

این دیپلمات با اشاره به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) اظهار داشت که «اطلاع رسانی ایران در مورد [تصمیم خود برای ساخت] پیشران هسته ای دریایی به این معناست که جای هیچگونه نگرانی نیست!»

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که این نهاد همچنان خواستار شفاف‌سازی و ارائه توضیحات بیشتر از جانب ایران است و به مقامات تهران توصیه کرده است که چنانچه قرار است تأسیسات جدیدی در ارتباط با این پیشران احداث شود، طراحی اولیه آن به اطلاع آژانس رسانده شود.

گفتنی است که ایران پیش از این نیز در بیانیه های عمومی خود این چشم انداز را مطرح کرده بود. در سال ۲۰۱۶، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دستور طراحی و برنامه ریزی برای توسعه پیشران هسته ای دریایی را صادر کرد که در واقع واکنشی بود به آنچه که او نقض عهد آمریکا در اجرای توافق هسته ای خواند.



نظر شما