شناسهٔ خبر: 24256614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

80 درصد تبلیغات شهری قم بدون مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است

به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی دوشنبه شب در پانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: بر اساس قانون، کانون های تبلیغاتی مسئول تبلیغات شهری

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی دوشنبه شب در پانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: بر اساس قانون، کانون های تبلیغاتی مسئول تبلیغات شهری هستند، ولی در قم این کانون ها در خیلی از این تبلیغات نقشی ندارند و این مساله باعث بی نظمی شهر می شود.
وی افزود: باید چرخه ای ایجاد شود که صاحب یک واحد صنفی قبل از تاسیس، نام واحد صنفی خود را انتخاب کند و بعد به آن مجوز داده شود، چون با شرایط فعلی هر کس بدون نظارت ارشاد نامی را بر روی واحد صنفی خود قرار می دهد و کارت های تبلیغاتی را نیز چاپ و پخش می کند، اما چون برخی از این اسامی مغایر با موازین دینی و فرهنگی است، باید آن را تغییر دهد که موجب ضرر و زیان آن می شود.
حسینی کاشانی با اشاره به این که انجمن های فرهنگی هنری مجموعه های مستقل غیر دولتی محسوب می شوند، افزود: برغم این که در هیچ کجای قانون گفته نشده که ارشاد باید مکان فعالیت این انجمن ها را در اختیار آنها قرار دهد، ولی با همه مشکلات سعی کردیم این امکان را برای آنها فراهم کنیم.
وی یادآور شد: قم دارای 10 انجمن فرهنگی هنری است و اگر قرار باشد اداره کل ارشاد همه امکانات مورد نیازشان را تهیه کند، دیگر مستقل و غیر دولتی نیستند.
وی توجه مدیریت شهری به مباحث فرهنگی را نیز مهم دانست و افزود: اگر قرار است، در صحن علنی شورای شهر بودجه ای در این خصوص تصویب شود، این بودجه نه به اداره کل ارشاد بلکه باید به برنامه های فرهنگی اختصاص پیدا کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قم در حوزه کتاب و مقوله نشر دینی نخستین استان و در بحث نشر پس از تهران دومین استان کشور به شمار می آید، افزود: در سال 95 بالغ بر هشت هزار مجوز انتشار از سوی این اداره کل صادر شده است.
حسینی کاشانی تعداد مجوزهای صادر شده در نیمه نخست سال جاری را نیز چهار هزار مورد ذکر کرد و افزود: 2 هزار و 239 مجوز آن چاپ اولی و یک هزار و 448 مورد نیز چاپ مجدد بوده است.
وی همچنین شمارگان کتاب استان در 6 ماهه اول امسال را پنج میلیون و 982 تیراژ عنوان کرد و افزود: در گذشته یارانه کتاب به کاغذ اختصاص پیدا می کرد، ولی الان به صورت بن کتاب در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و هر شهروندی می تواند در نمایشگاه های مختلف از این یارانه استفاده کند.
وی افزود: در زمینه مطبوعات نیز یارانه مربوطه با هدف توزیع عادلانه به سمت اشتراک برده شده است و اگر هر روزنامه ای مشترکان خود را به ارشاد اعلام کند، هزینه 50 درصد آنها در قالب یارانه پرداخت خواهد شد.

** شهردار قم نیز در این جلسه با اشاره به تالار مرکزی این شهر، گفت: عملیات تکمیل تالار قم و احداث پارکینگ آن در مجموع به 60 میلیارد ریال هزینه احتیاج دارد و علاوه بر آن هزینه سالانه نگهداری آن نیز 10 میلیارد ریال است و تامین این هزینه ها در توان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
سید مرتضی سقائیان نژاد با انتقاد از تبدیل شدن این تالار به ارگان اداری انجمن های فرهنگی هنری استان، افزود: با توافقی که در زمان وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری قم انجام شد، مقرر شد این نهاد مسئولیت اداره آن را بر عهده بگیرد، از این رو واگذاری تالار مرکزی قم به بخش خصوصی امکانپذیر نیست.
وی در عین حال با تاکید بر این که شهرداری درخواستی برای تولی گری تالار ندارد، افزود: زمین تالار و پروانه فعالیت آن برای شهرداری است و این مساله را به لحاظ حقوقی دنبال می کنیم.
اجرای طرح تالار مرکزی شهر قم در زمینی به مساحت حدود هشت هزار متر مربع و با زیربنای 11 هزار متر مربع، با اعتبارهای ملی در سال 88 آغاز و در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید.
این تالار دارای بخش هایی چون 2 سالن 650 نفره و 220 نفره آمفی تئاتر، سالن تمرین تئاتر و سالن اجرای تعزیه است و در منطقه خاکفرج در حاشیه میدان شهید نواب صفوی واقع شده است.

** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به مبحث اصلاح بودجه سال 96 ، قرار گرفتن آن در دستور کار مدیریت شهری را ضروری دانست و گفت: شهردار، معاونان و مدیران سازمان های این نهاد به این مساله توجه لازم را داشته باشند و در فرصت باقی مانده در چارچوب برنامه های سال 96 پیشنهادها و اصلاحیه های خود را به شورا ارایه دهند تا کار در پایان سال متمرکز نشود.
عبدالله جلالی با اشاره به برنامه های شهرداری در قالب چشم انداز 1400 و 1414 و برنامه های سالیانه، افزود: تهیه، تدوین و تصویب برنامه بودجه سال 97 باید در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه مجموعه شورا و کمیسیون های تخصصی آمادگی دارند هر گونه همکاری را با شهرداری داشته باشند تا با تهیه به موقع بودجه سال آینده فرایند تصمیم گیری و تصویب آن انجام شود.

** لایحه 2 فوریتی اخذ مجوز برگزاری مناقصه طرح احداث پارکینگ طبقاتی از مهمترین لوایحی بود که مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر قم افزود: بر خلاف اختیارهای شهرداری که سقف هزینه برای پارکینگ 100 میلیارد ریال بوده، مبلغ مناقصه جهت ساخت یک پارکینگ چهار طبقه برای ساختمان شهرداری و ساختمان آینده شورای شهر 165 میلیارد ریال است.
روح الله امراللهی با اشاره به موافقت نکردن کمیسیون مذکور با تصویب این لایحه افزود: اولویت های ایجاد پارکینگ در مناطق مختلف شهر از طریق حوزه ترافیک شهرداری احصا شد و با توجه به نیمه تمام بودن طرح پارکینگ ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س)، شورا ایجاد هر پارکینگ دیگری غیر از این پارکینگ را از اولویت بودجه شهرداری خارج دانست.
بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان این که شورا با اصل موضوع که ایجاد پارکینگ در مناطق مورد نیاز شهر است مخالفتی ندارد، افزود: باید لایحه دیگری برای ایجاد پارکینگ در محل جدید از سوی شهرداری به شورا ارایه شود.
7403/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام

نظر شما